۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
امنیت شغلی حلقه مفقوده صنعت زغالسنگ
یادداشت

امنیت شغلی حلقه مفقوده صنعت زغالسنگ

کرمان - استان کرمان یکی از بزرگترین منابع زغالسنگ خاورمیانه را در خود جای داده اما این صنعت این روزها به جای پیشرفت به یکی از حوزه های پسرفت تبدیل شده و کارگران فعال در این عرصه از عدم امنیت شغلی گلایه مندند، احمد قربانی کارشناس ارشد اقتصادی در یادداشتی به این مساله می پردازد.

احمد قربانی - خبرگزاری بازار؛ نیم قرن قبل نخستین قدم ها برای توسعه صنعت زغالسنگ در کرمان برداشته شد، شهرستانهای شمالی استان کرمان مانند کوهبنان، زرند و راور به مرکز معادن زغالسنگ استان کرمان لقب گرفته اند.

توسعه این شهرستانها بر پایه معادن زغالسنگ تا آنجا پیش رفت که شهرهای کارگری مانند پابدانا در شمال کرمان تشکیل و جمعیت کارگری در آنها ساکن شدند.

احداث راه آهن، جاده سازی، شهرسازی و زیر ساختهای این مناطق اکثرا به دلیل توسعه معادن زغالسنگ که سوخت اصلی صنعت ذوب آهن در کشور به خصوص اصفهان را تامین می کرد، شکل گرفت.

عملا توسعه خطوط ریلی در استان کرمان نیز دلیلی جز حمل و نقل زغالسنگ نداشت در طول این سال ها برداشت از معادن زغالسنگ کرمان انجام شد به طوریکه هم اکنون برخی از معادن مستهلک شده اند با این وجود معادن زغالسنگ استان کرمان همچنان بخش قابل توجهی از اشتغال شمال استان را به خود اختصاص داده اند.

معادن مستهلک و روشهای سنتی برداشت

هزاران نفر در هر روز در اعماق این معادن فعالیت می کنند و هر روز هم بر عمق این معادن قدیمی افزوده می شود به طوریکه عمق برخی از این معادن تا ۵۰۰ متر است. کمترین میزان ایمنی و برداشت به صورت سنتی نیز موجب شده در سالهای اخیر بارها شاهد انتشار اخبار ریزش معادن و خسارتهای مالی و جانی به معدنکاران باشیم.

طی سالهای اخیر در راستای خصوصی سازی معادن دولتی در استان کرمان، کار واگذاری معادن زغالسنگ به بخش خصوصی نیز در دستور کار قرار گرفت اما عدم توانمندی بسیاری از این شرکت ها و عدم وجود نقدینگی برای سرمایه گذاری و امکان بازاریابی در سطح بین المللی و ارتقاء دستگاهها و روشهای برداشت زغالسنگ موجب شد اوضاع در معادن کرمان دچار تحولی نزولی شود و حالا هر از چند گاهی اخباری از تجمعات کارگری در راستای احقاق حقوق کارگران از بخش خصوصی به گوش می رسد.

امنیت شغلی حلقه مفقوده صنعت زغالسنگ

عدم وجود امنیت شغلی یکی از جمله مهمترین مشکلات سه هزار کارگر معادن زغالسنگ استان کرمان است. بارها اعتراضات کارگری در این بخش در کرمان روی داده است و اشتباهات مکرر در واگذاری معادن به بخش خصوصی اما مانع اصلی در رفع مشکلات کارگران بوده است.

قیمت گذاری اندک صنایع بالا دستی زغالسنگ کرمان، دپو شدن زغالسنگ در معادن و عدم حمایت دولتی از جمله مشکلاتی است که موجب تضعیف معادن زغالسنگ شده است

قیمت گذاری اندک صنایع بالا دستی زغالسنگ کرمان، دپو شدن زغالسنگ در معادن و عدم حمایت دولتی از جمله مشکلاتی است که موجب تضعیف معادن زغالسنگ شده است.

مسئولان استان کرمان حالا از احصاء مشکلات کارگرانی سخن می گویند که در روزهای اخیر برای چندین روز متولی در تجمعاتی در شهر کرمان خواستار رفع مشکلات شده اند.

با توجه به اینکه معادن زغالسنگ در استان کرمان بسیار با اهمیت است و یکی از زنجیره های تولید فولاد در استان محسوب می شود و رفع مشکلات کارگری و عدم واگذاری مشکلات قشر کارگر به مرور زمان اصلی مهم است که می تواند به توسعه اقتصادی منجر شود و بی تفاوتی در حل مشکلات می تواند منجر به تنش های کارگری شود.

سهام زغالسنگ را به کارگران واگذار کنید

اما در روزهای اخیر یک عامل دیگر نیز بر نگرانیهای کارگران افزوده شده و آن واگذاری سهام شرکت زغالسنگ به بخش خصوصی است و این در حالیست که کارگران حق خود می دانند که سهام این شرکت به کارگران واگذار شود.

عدم توانمندی بخش خصوصی برای ادامه این معادن کارگران را به این نتیجه رسانده است و دولت باید بار دیگر برای تصدی گری معادن زغالسنگ پا پیش بگذارند.

حالا با وجود تمام وعده های داده شده از سوی مسئولان به دلیل حقوق اندک و تاخیر در پرداختها با مشکلات زیادی برای تامین نیازهای ابتدایی زندگی خود مواجه شده اند و خواستار چاره اندیشی دولت هستند.

دولت از کارگران حمایت کند

دولت از احصا ۱۴ نیاز جدی کارگران سخن می گوید اما به نظر می رسد در شرایط کنونی به جای احصای این نیازها راهکارهای رفع مشکلات کارگران باید احصا و برای رفع آنها برنامه ریزی شود.

صندوق بازنشستگی فولاد کشور که حالا مهمترین سهام دار شرکت زغالسنگ استان کرمان است باید توجه جدی برای حل مشکلات کارگری داشته باشد ضمن اینکه بخشی از سهام شرکت زغالسنگ نیز باید به کارگران اختصاص یابد.

اختصاص سهام شرکت زغالسنگ از محل سود سنواتی و یا ترجیحی می تواند کارگران را بعد از سال ها تلاش به صاحبان اصلی معادن زغالسنگ تبدیل کند و شاهد پویایی و تلاش بیشتر کارگران برای توسعه معادن باشیم

اختصاص سهام در قالب نرخ های ترجیحی به کارگران معادن بسیار با اهمیت است؛ اختصاص سهام شرکت زغالسنگ از محل سود سنواتی و یا ترجیحی می تواند کارگران را بعد از سال ها تلاش به صاحبان اصلی معادن زغالسنگ تبدیل کند و شاهد پویایی و تلاش بیشتر کارگران برای توسعه معادن باشیم.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در معادن زغالسنگ و حل مشکلات مسکن کارگران و پرداخت به موقع حقوق و مزایا می تواند در قالب واگذاری سهام به کارگران ساماندهی شود تا شرایط جهش تولید در این معادن رقم بخورد.

کد خبر: ۱۸٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha