۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کیفیت مصالح ساختمانی دغدغه تولیدکنندگان و مهندسان اردبیلی
بازار گزارش می‌دهد؛

کیفیت مصالح ساختمانی دغدغه تولیدکنندگان و مهندسان اردبیلی

اردبیل - در سال جهش تولید ارتقای کیفیت تولید مصالح ساختمانی اصلی‌ترین دغدغه تولیدکننندگان، انبوه‌سازان و مهندسانی است که بیش از کمیت به کیفیت بها می‌دهند.

به گزارش خبرنگار بازار، در نشست هم اندیشی مدیران دستگاه‌های اجرایی با اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که ظهر پنج شنبه به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل برگزار شد، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با اشاره به برگزاری این نشست با حضور شرکت‌های تولیدی در بخش مصالح ساختمانی، انبوه‌سازان و مسئولان متولی دولتی در این زمینه اظهار کرد: در سال جهش تولید بیشترین دغدغه توجه به ارتقای کیفیت تولید مصالح ساختمانی است که با برند خاص عرضه شده و انبوه‌سازان و مهندسان در استفاده از این مصالح دغدغه‌ای نداشته باشند.

میرمحمد سیدهاشمی اظهار کرد: بیشترین تاکید ما در این نشست بر تقویت نظارت‌ها بود و از همین روی تصمیم گرفتیم تا به صورت مرتب از واحدهای تولیدی در استان اعم از مصالح ساختمانی و حتی عرضه‌کنندگان آهن و میلگرد و سایر مجموعه‌های مرتبط بازدید کرده و مهندسان را ترغیب به استفاده از این مصالح ساختمانی استاندارد، مرغوب و باکیفیت کنیم.

وی گفت: این جلسات را در طول سال با موضوعات مختلف ادامه خواهیم داد و تلاش بر این است تا با نمایندگان استان در مجلس نیز رایزنی‌هایی را انجام دهیم تا به صورت ملی در این باب کمک کار ما باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل از مجموعه‌های آراکس، انیکس سفال و ساروج به عنوان مجموعه‌های تولیدی با برند مشهور ملی خبر داد و بیان کرد: هر واحد تولیدی که بتواند از مرکز تحقیقات ساختمانی استاندارد تولید و عرضه محصول را دریافت کند، تلاش می‌کنیم تا با همراهی مهندسان ناظر فرصت خرید و استفاده از این محصولات را به صورت بومی فراهم کنیم.

سیدهاشمی با بیان اینکه در این نشست‌ها دنبال راهکاری هستیم تا تولیدکنندگان استان مورد حمایت قرار گرفته و سازندگان از این محصولات استفاده کنند، تصریح کرد: البته در این زمینه از صنف فروشندگان آهن آلات و سایر تجهیزات ساختمانی انتظار می‌رود تا کالاهای باکیفیت منطبق بر استانداردهای ملی عرضه کنند تا از ورود اجناس بی‌کیفیت به بازار جلوگیری شده و امکان رقابت در عرضه این محصولات و فروش آنها نیز فراهم آید.

وی ملاک و معیار اصلی را در تهیه این محصولات در کنار استانداردهای تعریف شده تائیدیه مرکز تحقیقات ساختمانی و همچنین توجه به مبحث ۱۹ و مقررات ملی ساخحتمان دانست و بیان کرد: هم انبوه‌سازان و هم تولیدکنندگان مصالح ساختمانی باید منطبق بر این مبحث محصولات خود را عرضه کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل افزود: مهندسان ناظر تلاش می‌کنند تا به دور از تعصب خاص با کیفیت‌ترین مصالح را برای ساخت واحد مسکونی سفارش دهند و به هیچ وجه در این روند رانت و مسایل دیگر مطرح نیست و ساحه مهندسی پاک و مبراتر از آن است که بخواهند در این بین دستشان را به برخی منابع مالی حرام آلوده کنند.

سیدهاشمی ادامه داد: مصمم هستیم به صورت هفتگی بازدیدی را از کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی انجام دهیم و در کنار آن انتظار می‌رود اتحادیه‌ها و صنوف فعال در این حوزه نیز سعی کنند تا باکیفیت‌ترین محصول را با اولویت تولید محصولات بومی عرضه کنند.

وی با قدردانی از همراهی خوب استاندارد، صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اداره کل راه و شهرسازی و انجمن انبوه‌سازان در مساعدت برای پیشبرد بهتر امور در این حوزه اظهار کرد: دغدغه همه ما این است که کیفیت واحدهای مسکونی را ارتقا دهیم و همه به مباحث بیست و دوگانه ملی ساختمان که الزامی است عمل کرده و اجازه ندهیم ساخت و سازی بی‌کیفیت و نماسازی‌های متفرقه در ساخت و سازها اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل نظارت نظام مهندسی را یک نظارت مرحله به مرحله اعلام کرد و گفت: ما آمادگی داریم تا از طریق کانال‌ها و شبکه‌های مجازی که در اختیار نظام مهندسی است، کالاها و مصالح تولید شده استان را که با کیفیت و در حد برند است معرفی کنیم و تبلیغ آن را خارج از استان انجام دهیم.

سیدهاشمی خاطرنشان کرد: ما مخالف ورود اجناس بی‌کیفیت از سایر استان‌ها در این حوزه هستیم و اولویت خرید در مصالح ساختمانی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استان است که به یقین این امر بر توان اقتصادی و اشتغال بیشتر و حتی صادرات محصولات فنی و مهندسی می‌انجامد.

نماهای اجرا شده در اردبیل تناسبی با اقلیم منطقه ندارد

مدیر عامل کارخانه آراکس اردبیل نیز در این نشست با اشاره به رکود بی‌سابقه ساخت و ساز در استان در این شرایط کرونایی و رشد منفی اقتصاد کشور به دلیل فشار تحریم‌ها اظهار کرد: در این شرایط که نظام مهندسی ساختمان پشتیبان و یاریگر تولیدکنندگان است همچنان سعی بر تولید محصولات استاندارد و باکیفیت است تا با رونق گرفتن ساخت و سازها این محصولات مورد استفاده قرار گیرد.

احدی عمر مفید ساختمان را در ایران برخلاف شرایط جهانی پائین اعلام و خاطرنشان کرد: در حالی که ساختمان یک سرمایه ملی به حساب می‌آید، در ایران عمری بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارد اما در کشورهای خارجی این عمر ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال است.
وی دلیل عمر پائین ساختمان‌ها را ناشی از ساخت و ساز بی‌کیفیت و استفاده از مصالح سطح پائین دانست و گفت: ما بنایی چون شیخ صفی‌الدین داریم که ۷۰۰ سال قدمت دارد و ضروری است در ساخت و سازهای جدید تفکری در مورد افزایش عمر ساختمان‌ها داشته باشیم.

مدیر عامل کارخانه آراکس اردبیل به کیفیت پائین نماسازی در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: لزومی ندارد خارج از قاعده اقلیم و شرایط آب و هوایی در این استان نماها به صورت سنگی و بی‌کیفیت اجرا شود در حالی که می‌توان نماهای متنوع و باکیفیت اجرا کرد که مجموعه آراکس در این زمینه آماده است تا از برگزاری سمیناری تخصصی حمایت کند تا کار با کیفیت مناسب به انجام برسد.

ضعف حمایتی دولتمردان مشهود است

مدیر عامل شرکت اونیکس سفال نیز در این نشست گفت: با ۲۲ سال سابقه حضور در صنعت ساختمان بیشترین انرژی ما صرف رایزنی با ادارات و کاغذبازی‌ها می‌شود و چندان دلگرمی را در این حوزه شاهد نیستیم.

نوایی بیان کرد: ما با ضعف مدیریت و ناکارآمدی در رده‌های مسئولیت به ویژه در استان روبرو هستیم که هیچگونه حمایتی از سرمایه‌گذاران در تولید مصالح ساختمانی انجام نمی‌شود.
آقائی رئیس انجمن صنفی آسانسور استان نیز ضرورت ساماندهی تولید و عرضه آسانسور را منطبق بر مقررات ملی ساختمان یادآور شد و خاطرنشان کرد: آسانسور قلب ساختمان است و بهتر است نظامی در این حوزه تدوین شود تا فعالیت‌ها شکل منسجم به خود بگیرد.

تولیدات استان غریب واقع شده‌اند

یکی دیگر از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و آجر و سفال در اردبیل نیز در این جاسه در سخنانی اظهار کرد: تولیدکنندگان عاشق کار خود هستند و در صورت حمایت مسئولان توان جهش تولید در این استان وجود دارد.

جهازی خاطرنشان کرد: عده‌ای به جای حمایت از تولید محصولات استانی سعی دارند این توان را نادیده گرفته و خارج از استان مصالح را تامین کنند اما در واحد تولیدی ما که مدرن‌ترین آجر تولید می‌شود، ۳۴ نوع محصول در بیش از ۵۵ هزار مترمربع سالن تولید و باکیفیت عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که محصولات ما در همه استان‌ها و حتی خارج از کشور مشتری دارد در خود استان اردبیل غریب واقع شده و مهندس ناظر ما حاضر نیست سازنده را به استفاده از مصالح تولید شده در کارخانه ما ترغیب و تشویق کند.
این تولیدکننده اردبیلی بیان کرد: تکلیف ما در این استان باید مشخص شود که آیا حمایت استانی انجام می‌شود و یا کلاه ما پس معرکه است.

آهن و میلگردهای بی‌کیفیت از سوی مهندسان ناظر تائید نشود

رئیس اتاق اصناف اردبیل نیز گفت: اگر مهندس ناظر استفاده از مصالح غیراستاندارد و بی‌کیفیت را تائید نکند بساط عرضه این محصولات نیز برچیده خواهد شد.

محمدپور افزود: در شرایط کنونی محصولات متنوع آهن و میلگرد وارد بازار شده که عده‌ای از آنها به رغم داشتن نشان استاندارد بی‌کیفیت هستند که در این زمینه یک اراده ملی نیاز است تا جلوی تولید این کارخانه‌ها گرفته شود.

وی بیان کرد: لزومی ندارد که مهندس ناظر ضعیف‌ترین میلگرد و آهن آلات را در ساخت و سازها مورد تائید قرار دهد که قطعا با محوریت نظام مهندسی و شورا و شهرداری و تقویت نظارت‌ها می‌توان در این زمینه شایسته عمل کرد.

در این جلسه مسئولان راه و شهرسازی و صنعت و معدن و انبوه‌سازان نیز مهمترین دغدغه خود را توجه به ارتقای کیفیت در تولید و عرضه مصالح ساختمانی، الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان، تقویت بحث نظارت در ساخت و سازها، برندسازی محصولات استانی در ورود به بازارهای ملی و بین‌المللی و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و R&D را اعلام کردند.

کد خبر: ۱۸٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha