۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
 مداخله توکیو در راستای معکوس کردن روند نزولی ارزش ین ژاپن

مداخله توکیو در راستای معکوس کردن روند نزولی ارزش ین ژاپن

اواخر روز جمعه ژاپن با مداخله در بازار ارز، ین خرید.

به گزارش بازار، به گفته یک مقام دولتی، ژاپن در بازار ارز مداخله کرد تا برای دومین بار طی یک ماهی که ارزش این ارز به پایین‌ترین سطح ۳۲ سال اخیر و در حدود ۱۵۲ دلار رسیده است، ین را خریداری کرد. ژاپن در تلاش است تا ارز تضعیف شده اش را تقویت کند، در حالی که بانک مرکزی به حفظ نرخ‌های بهره بسیار پایین پایبند بوده و با روند جهانی تشدید سیاست‌های پولی و افزایش شکاف بین نرخ‌های بهره ایالات متحده و ژاپن مقابله می‌کند.

پس از اینکه دلار به ۱۵۱.۹۴ ین رسید که بالاترین میزان از سال ۱۹۹۰ بود، این مداخله، ارز ژاپن را بیش از ۷ ین کاهش داد و به پایین‌ترین سطح ۱۴۴.۵۰ ین رساند. ارز ایالات متحده آخرین بار با ۱.۸ درصد کاهش به ۱۴۷.۳۴ ین رسید. وزارت دارایی (MOF) در چند مرحله مداخله کرد. به گزارش خبرگزاری جیجی، ماساتو کاندا، دیپلمات ارشد ارزی ژاپن، اندکی پس از افزایش ارزش ین، در گفتگو با خبرنگاران، از اظهار نظر در مورد مداخله وزارت دارایی خودداری کرد.

با تمرکز سرمایه گذاران بر واگرایی بین سیاست پولی بسیار سست بانک مرکزی ژاپن و افزایش بی سابقه نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده، در ۲۲ سپتامبر وزارت دارایی، ین را خریداری کرد. وزیر دارایی شونیچی سوزوکی و کاندا بارها آمادگی مداخله دولت را نشان داده و نسبت به نوسان‌های بیش از حد هشدار داده اند. روز جمعه سوزوکی قبل از مداخله اعلام کرد که مقام‌های مزبور آماده هستند تا علیه دلالان به شدت عمل کنند.

بسیاری از بازیگران بازار تردید دارند که آیا توکیو می‌تواند با وجود ۱.۳۳ تریلیون دلار ذخایر خارجی ژاپن، از طریق مداخله انفرادی روند نزولی ین را معکوس کند. شرکت‌های کارگزاری بازار پول توکیو تخمین زدند که ژاپن در اقدام ماه سپتامبر رکورد ۳.۶ تریلیون ین (۲۴ میلیارد دلار) خرید.

کد خبر: ۱۸۲٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha