۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۶
بیست همیشه مطلوب نیست!/ سرپیچی بانکها از مصوبه اعطاء تسهیلات به مسکن
خبرگزاری بازار گزارش می دهد

بیست همیشه مطلوب نیست!/ سرپیچی بانکها از مصوبه اعطاء تسهیلات به مسکن

در حالیکه در خرداد ماه سال گذشته با موافقت رییس مجلس و رییس بانک مرکزی مقرر شد تا سهم تسهیلات بانک ها در حوزه مسکن به ۲۰ درصد افزایش یابد اما گزارشها حاکی از این است که بانک ها از این توافق و مصوبه شورای عالی مسکن سرپیچی و نه تنها این عدد را افزایش نداده اند بلکه به پایین ترین حد خود در چند سال گذشته رسانده اند.

خبرگزاری بازار- بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن ، بانک ها موظف شده اند تا ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما بانک ها به غیر از بانک مسکن هیچ علاقه ای برای اینکه تن به اجرای این مصوبه بدهند از خود نشان نمی دهند. انتقادهای تند محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته از عدم استقبال بانکها در اختصاص تسهیلات خود به بخش مسکن باعث شد تا در خرداد ماه سال گذشته جلسه ای سه جانبه میان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی و رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس تشکیل شود تا بر اساس آن تصمیم مهمی برای بخش مسکن گرفته شود . در آن جلسه در نهایت مقرر و به تایید رییس مجلس و رییس کل بانک مرکزی رسید تا بانکها توجه ویژه ای به بخش مسکن داشته باشند و  ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند.

اگر چه رییس کل بانک مرکزی تاکید کرده بود سهم تسهیلات بانکها در حوزه مسکن ۸ درصد است و با افزایش ۱۲ درصدی این سهم از سوی بانکها موافقت کرده بود اما با گذشت یک سال از این موافقت ، بانکها هیچ علاقه ای برای اینکه تسهیلات خود را وارد عرصه تولید مسکن کنند ندارند

در این جلسه مقرر شد تا سهم تسهیلات بانکها در حوزه مسکن از ۸ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد. اما ظاهرا نه تنها این عدد از ۸ درصد به ۲۰ درصد افزایش نیافته بلکه به زیر ۸ درصد بازگشته است.

اگر چه رییس کل بانک مرکزی تاکید کرده بود سهم تسهیلات بانکها در حوزه مسکن ۸ درصد است و با افزایش ۱۲ درصدی این سهم از سوی بانکها موافقت کرده بود اما با گذشت یک سال از این موافقت ، بانکها هیچ علاقه ای برای اینکه تسهیلات خود را وارد عرصه تولید مسکن کنند ندارند

. و اگر چه باید سهم خود را در ۸ درصد حفظ می کردند و سپس آنرا به ۲۰ درصد می رساندند این سهم به پایین ترین حد خود رسیده است.

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی: از عدم ورود بانکها به دادن تسهیلات برای تولید مسکن انتقاد داریم

در این خصوص با محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تماسی گرفتیم که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گویی کوتاه از عدم ورود بانکها به عرصه تولید مسکن و دادن تسهیلات به حوزه مسکن انتقاد کرد.

محمودزاده با بیان اینکه بارها وزیر راه و شهرسازی از عدم ورود بانکها در دادن تسهیلات به حوزه مسکن انتقاد کرده بود گفت: در ابتدای سال جاری وزیر راه و شهرسازی از شخص رییس سازمان برنامه و بودجه خواست به روال سابق حداقل ۲۰ درصد منابع بانک ها به تسهیلات مربوط به ساختمان و مسکن تخصیص پیدا کند.

بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن بانک ها موظف هستند ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما این عدد چهار درصد تسهیلات بانکی را شامل شده است

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بانک ها چند درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص می دهند افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن بانک ها موظف هستند ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما این عدد چهار درصد تسهیلات بانکی را شامل شده است که جای بررسی و حمایت بیشتر بانکها از بخش مسکن را می طلبد .

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده قطعا بخش مسکن می تواند ما در تحقق این نام و این شعار موفق عمل کند چرا که بخش مسکن با رونق خود می تواند سایر بازارهای موازی و سایر مشاغل را با رونق همراه کند .

عضو کمیسیون عمران مجلس: بانکها در بازارهای سوداگرانه فعال هستند

از سوی دیگر صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که چرا بانکها علیرغم اینکه موظف هستند ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما از این اقدام خودداری می کنند گفت: بانکها متاسفانه در بازارهای سوداگرانه عاشقانه فعال هستند و در مواردی فعالیت خود را گسترش داده اند که به سوداگری بیشتر شباهت دارد .

وی تاکید کرد:بانک مرکزی از عدم ورود بانک ها برای دادن تسهیلات به بخش مسکن هیچ واکنشی ندارد و اقدام خاصی هم نمی کند در حالیکه پرداخت ۲۰ درصد از سقف تسهیلات به حوزه مسکن جزو تکالیف قانونی بانکها است و حتی طبق آماری که ما داریم این عدد به پایین ترین حد خود یعنی ۴ تا ۵ درصد رسیده است .

سیستم بانکداری کشور باعث می شود تا بانکها به جای ورود به حوزه مسکن به سمت سوداگری و دلالی حرکت کنند و متاسفانه هیچ اقدام و علاقه ایی برای اینکه کمکی به بخش تولید مسکن کنند ندارند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که دلیل این عدم ورود بانکها چیست و آیا مجلس یازدهم این موضوع را جزء اولویت برنامه های خود که از ماه آینده شروع به کار خواهد کرد قرار خواهد داد یا خیر گفت: به اعتقاد بنده وجود مشکل در سیستم بانکداری کشور باعث می شود تا بانکها به جای ورود به حوزه مسکن به سمت سوداگری و دلالی حرکت کنند و متاسفانه هیچ اقدام و علاقه ایی برای اینکه کمکی به بخش تولید مسکن کنند ندارند .

بدری با تاکید بر اینکه بارها در کمیسیون عمران مجلس طرحی برای اصلاح نظام بانکداری اسلامی تهیه کردیم و برنامه جدی برای آن داشتیم اما به سرانجام نرسید اظهار داشت : اولویت کمیسیون عمران در مجلس یازدهم شورای اسلامی این خواهد بود که به سمت اصلاح نظام بانکداری اسلامی حرکت کنیم بنابراین قظعا اگر این اتفاق رخ دهد بانک ها توجه خود را برای دادن تسهیلات به بخش تولید مسکن بیشتر خواهند کرد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار ، اگر دولت و نظام بانکی برای اینکه بخش مسکن از رکود خارج شود و تولید مسکن برای پاسخگویی به تقاضا رونق بگیرد باید توجه به دادن تسهیلات ارزان قیمت را در سرلوحه کار خود قرار دهد چرا که رونق در بخش مسکن علاوه بر تعادل بازار مسکن می تواند به رونق دادن سایر مشاغل و کارخانه ها نیز کمک فراوانی کند.

کد خبر: ۱۸٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha