۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
افزایش نظارت بر عملکرد بانک های کشور
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛

افزایش نظارت بر عملکرد بانک های کشور

شیراز - رئیس کل بانک مرکزی کشور گفت: هیچگونه تفاوتی میان نظارت بر بانک های دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی برای بانک مرکزی وجود ندارد و در این خصوص کارگروهی برای فروش اموال مازاد بانکی تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار بازار،علی صالح آبادی ظهر پنجشنبه در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی فارس در پاسخ به انتقادات استاندار فارس و برخی از حاضرین در جلسه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات بانکی در استان، گفت: مشکلاتی که اعلام شد برخی از انها درست است اما باید به مشکلات سیستم بانکی نیز توجه داشت.

وی تاکید کرد: اما اینکه بگوییم نظارتی بر عملکرد بانک ها وجود ندارد صحیح نیست و هیچ تفاوتی هم میان بانک خصوصی و دولتی وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی تمام امور مربوط به کلیه بانک‌ها رصد می‌کند، گفت: برخی از بانک‌ها دارای اموال مازاد هستند که باید به فروش برسانند و منابع حاصل از آن را به صورت تسهیلات ارائه دهند اما برخی از بانک ها اموال خود را نفروختند ولی تسهیلات پرداخت کردند.

تشکل کارگروه نظارت بر فروش اموال بانکی

صالح آبادی ادامه داد: بانک سپرده مردم را به اموال تبدیل می‌کند و باید به فروش برساند و اگر این امر محقق نشود، کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده است که اموال مازاد بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی را به مزایده گذاشته و پول حاصل به صورت تسهیلات ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کضور نقدینگی بیش از حد معمول وجود دارد، گفت: نقدینگی در کشور زیاد است اما در تولید کم، این مهم به طور حتم باعث ایجاد تورم در کشور نیز می شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نقدینگی باید به سمت تولید حرکت کند اما این مشکل در کشور وجود دارد که تاکنون این مهم به خوبی انجام نشده است.

صالح آبادی تاکید کرد: باید تکالیفی که از جانب مجلس مشخص می شود متناسب با توان بانک ها باشد در حال حاضر ۱۵ درصد از منابع بانکی به کشاورزی، ۲۰ درصد به حوزه مسکن و ۴۰ درصد به حوزه صنایع تخصیص داده شده و ۵۰ درصد جی دی پی بانک‌ها، متعلق به حوزه خدمات است.

هماهنگی بانک مرکزی و مجلس

وی تاکید کرد: باید ابزار تأمین مالی را متنوع کنیم، در کنار ابزارهای پولی، بیشتر از ابزارهای اعتباری مانند اوراق گام که از بهمن ۹۹ تا تیر ۱۴۰۱، حدود 8.8 منتشر شده است، اما در چهار ماهه اخیر این میزان به ۱۹ همت افزایش یافته و تلاش ما بر این است که تا ۲۰۰ همت اوراق گام منتشر شود.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: منابع داریم اما باید به درستی هدایت شود که برای موفقیت در این مسیر باید همکاری و هماهنگی بیشتر از قبل با نمایندگان مجلس داشته باشیم.

کد خبر: ۱۸۲٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha