۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
تداوم سایه مشکلات بر سر دارویار| زیر ساخت نسخ الکترونیکی کامل نیست  
بازار گزارش می دهد

تداوم سایه مشکلات بر سر دارویار| زیر ساخت نسخ الکترونیکی کامل نیست  

در شرایطی طرح دارویار به پایان سومین ماه اجرای خود نزدیک شده که هنوز کاربران آن در مطب ها و داروخانه ها با چالش قطعی سیستم اینترنت و ثبت چند باره نسخ مواجه هستند.

بازار؛ گروه صنعت: طرح دارویار که قرار بود دست گیر مردم و پزشکان در مطب ها و داروخانه ها باشد این روزها با حجم عظیمی از مشکلات همراه است. از موضوع تکراری عدم همکاری برخی از بیمه ها با داروخانه ها بگذریم که بارها به نقل از فعالان این حوزه گزارش شده، ‌ به موضوع نسخ الکترونیکی خواهیم رسید. همان نسخی که در گذشته بر روی برگه های بیمه ای که اکنون حذف شده اند نوشته می شد و حالا هر یک از پزشکان باید یک لپ تاپ تا تبلت را برای این کار در دست بگیرد و بخشی از زمان کوتاه ویزیت بیماران را به جای معاینه و پاسخگویی به انبوهی از سوالات مرتبط با بیماری، ‌ مشغول تایپ کردن داروها باشند. از همین رو شاید مدت کوتاه بین ۵ تا ۱۵ دقیقه ای که هر بیمار در گذشته در اتاق پزشک در اختیار داشت اکنون به نصف رسیده باشد.

از طرفی با وجود انبوهی از پزشکان متخصص در جای جای همین شهر تهران باز هم پشت در اتاق هر یک از آن ها شاهد حضور انبوهی از بیماران هستیم که بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت منتظر هستند و هر دقیقه به تعداد افراد منتظر نیز افزوده می شود. بنابراین عجیب نیست که از تمرکز پزشک هم کاسته و به او هم استرس وارد شود که سریع تر از تعداد بیماران منتظر پشت درها بکاهد و در مقابل از کیفیت درمان نیز کاسته شود.

حالا در این شرایط که هر لحظه بر تعداد افراد منتظر افزوده می شود و برخی از بیماران هم به دلیل شرایط جسمانی توان انتظار طولانی را نداشته باشد و یا حتی ممکن است صبوری نباشند، درست وسط نسخه نوشتن پزشک اینترنت قطع می شود و روز از نو و روزی از نو و باید دوباره کل پروسه نوشتن نسخه را از اول طی کند.

قطعی اینترنت و زمان کوتاه پزشکان برای درمان

در این رابطه شهبازی، پزشک متخصص به بازار می گوید: «متاسفانه گاهی یک نسخه را باید سه بار بنویسیم تا ثبت کامل شود. حتی در برخی از موارد می بینیم بعد از چندبار نوشتن و با خیال اینکه نسخه ثبت شده، دوباره بیمار بر می گردد و می گوید نسخه ثبت نشده است.» این یعنی اگر حتی در ساده انگارانه ترین حالت بگوییم صف انتظاری هم در داروخانه نبوده و در زمان خلوت مراجعه انجام شده، بیمار مسافتی را تا داروخانه طی کرده و بعد از شنیدن عدم ثبت دارو، ‌ ضمن بدبینی به پزشکی که مراجعه کرده باید تمام مسیر را برگردد و هم وقت خود و هم وقت پزشک را بگیرد.

گاهی پزشکان باید یک نسخه را سه بار بنوبسند تا ثبت کامل شود. حتی در برخی از موارد بعد از چندبار نوشتن و با خیال اینکه نسخه ثبت شده، دوباره بیمار بر می گردد و می گوید نسخه ثبت نشده است

این پزشک در پاسخ به این سوال که چه خواسته ای از مسئولان دارد، ‌ اضافه می کند: «کمی مسئولان هم به فکر ما باشند، ‌ با این هزینه های بالا، ‌ خانه اجاره ای، ‌ مطب اجاره ای و غیره، این بهای ویزیت که تعیین کرده اند با هزینه های امروز هماهنگی ندارد.» در شرایطی این پزشک متخصص از وضعیت تعرفه های پزشکی انتقاد می کند که این روزها شاهد مقایسه درآمد برخی از پزشکان ایرانی به دلار در خارج از کشور هستیم که رقم های قابل توجهی هم دارند. درآمدی که ریالی و هزینه هایی که برای تمام آحاد جامعه در حوزه مواد غذایی تا حمل و نقل دلاری محاسبه می شود. از این رو عجیب نیست که برخی از پزشکان رفتن را به ماندن ترجیح می دهند و راه مهاجرت را در پیش می گیرند.

دارویار بار مضاعف بر دوش داروسازان

در کنار معضلی که برخی از پزشکان که خود اقدام به ثبت نسخ الکترونیکی می کنند، برخی دیگر هم این کار را محول به مسئول دفتران خود می کنند. اتفاقی که باعث می شود از هر چند نسخه، ‌ یک نسخه با اشتباه جدی همراه باشد که گاهی دکتر داروخانه متوجه آن می شود و جلوی زیان به بیمار را می گیرد و گاهی هم کسی متوجه نمی شود.

در کنار این موضوع، بر اساس بررسی های انجام شده هنوز ۶۰ درصد از پزشکان زیر بار نسخ الکترونیکی نرفته اند و همچنان به شیوه سنتی اقدام به ثبت دارو بر روی برگه های کاغذ مشابه اندازه برگه های دفترچه بیمه می کنند. در این راستا شریفیان، ‌ داروساز و صاحب داروخانه به بازار می گوید: «مسئولیت پزشکانی که در طرح دارویار باید نسخ را الکترونیکی ارسال کنند بر دوش کسانی که در داروخانه کار می کنند افتاده است؛ به طوری که برای هر مراجعه باید همان ۱۵ دقیقه ای که پزشک برای تشخیص بیماری و ارائه راهنمایی به بیمار صرف می کند را در داروخانه زمان بگذاریم تا نسخ را ثبت کنیم.»

دکتر داروخانه برای هر مراجعه باید همان ۱۵ دقیقه ای که پزشک برای تشخیص و ارائه راهنمایی به بیمار صرف می کند را در داروخانه زمان بگذارد تا نسخه های الکترونیکی را ثبت کند

وی اضافه می کند: «البته فقط ثبت نسخی که در سیستم از سوی پزشک به ثبت نرسیده پروسه تحویل دارو را طولانی نکرده است، ‌ بلکه هر کسی که در داروخانه فعالیت می کند یکبار که بار دارو می آید باید داروها را در سیستم ثبت کند، ‌ بار بعدی زمانی که نسخه به دست متصدی داروخانه می رسد این داروها چک می شوند و سپس داروساز یکبار دیگر باید تمامی آن ها را بررسی و راهنمایی لازم را ارائه دهد که همه این ها باهم باعث شده پروسه تحویل دارو بسیار زمان بر شود.»

شریفیان در پاسخ به این سوال که نحوه پرداختی ها از سوی بیمه ها به چه شکل است و به موقع معوقات پرداخت می شود یا نه؟ تصریح می کند: «در بین بیمه ها فقط بیمه سلامت کمی همکاری دارد وگرنه بیمه های دیگر همان روال قبلی را در پیش گرفته اند که معوقات روی هم انباشت می شد و پول داروخانه ها را نمی دادند.»

این داروساز می افزاید: «با این شیوه که در طرح دارویار در پیش گرفته اند به نظر نمی رسد این طرح چندان موفق شود و فقط بار گرانی دارو بر دوش مردم است و افزایش بدهی بیمه ها به داروسازان لطمه می زند.»

بنابراین با این شرایط که قطعی گاه و بی گاه اینترنت، ‌ عملکرد ناقص سیستم ثبت دارو، ‌ عدم همکاری برخی از پزشکان برای ثبت نسخ الکترونیکی و غیره چالش زا شده و به پای درد و دل هر کدام از فعالان صنعت درمان می نشینیم از این موارد اظهار گلایه می می کنند لازم است متولیان چاره ای بیندیشند تا چالش های موجود مرتفع و دارویار مسیر بهتری را طی کند؛ ‌ چرا که با نزدیک شدن به سه ماهگی طرح دارویار به نظر می رسد فرصت حتی برای آزمون و خطا هم دیگر نیست.

کد خبر: ۱۸۲٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha