۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
 اتحادیه اروپا ۸ فرد و نهاد ایرانی را به اتهام همکاری با روسیه تحریم می‌کند
رویترز:

اتحادیه اروپا ۸ فرد و نهاد ایرانی را به اتهام همکاری با روسیه تحریم می‌کند

کارشناسان حوزه تحریم از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه با این فهرست موافقت کردند.

به گزارش بازار، خبرگزاری رویترز اعلام کرد: سه دیپلمات گفتند دولت های اتحادیه اروپا با کلیات اعمال تحریم علیه هشت فرد و نهاد ایرانی با ادعای واهی استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حملات روسیه به اوکراین موافقت کرده اند.

اوکراین در هفته های اخیر مدعی شده است روسیه در حملاتش از پهپادهای شاهد-۱۳۶ ساخت ایران استفاده کرده است. ایران تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را تکذیب می کند.

کارشناسان تحریم از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه با این فهرست موافقت کردند. این فهرست در نشستی که قرار است بعدازظهر امروز برگزار شود، در اختیار سفرای کشورهای اروپایی قرار خواهد گرفت.

دولت‌های اتحادیه اروپا تا صبح روز پنجشنبه فرصت دارند درباره تصویب این تحریم‌ها تصمیم بگیرند، هدف این است که پیش از برگزاری نشست رهبران در بروکسل که اواخر روز آغاز می‌شود، توافق مورد نیاز در خصوص این بسته حاصل شود.

همچنین به نوشته گاردین، تحریم‌های اتحادیه اروپا صنایع هوایی شاهد را هدف گرفته است که مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند با نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران ارتباط دارد و مسئول طراحی و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین است.

اتحادیه اروپا قصد دارد سه مقام ارشد نظامی از جمله سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران را هدف قرار دهد که به ادعای مقامات، در همکاری دفاعی ایران با روسیه نقشی اساسی ایفا می کنند. همچنین سید حجت‌الله قریشی، مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران، و سرتیپ سعید آقاجانی یکی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این فهرست قرار دارند. ادعا شده است قریشی مسئول مذاکره بر سر قرارداد تامین با روسیه بوده است، در حالی که آقاجانی در فهرست اتحادیه اروپا به عنوان «ستون اصلی برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران» توصیف می شود.

فهرست نهایی هنوز تأیید نشده است و باید توسط دیپلمات های ارشد اتحادیه اروپا - شامل ۲۷ کشور عضو - پیش از اجرایی شدن آن، تایید شود.

تحریم‌ها که عمدتاً نمادین هستند، ورود افراد به اتحادیه اروپا را ممنوع و دارایی‌های آنها را در این اتحادیه مسدود می‌کند. افزودن نام‌های ایرانی به تحریم‌های اتحادیه اروپا، در مقایسه با اقداماتی که اقتصاد ایران را هدف قرار می‌دهد، گامی نسبتاً آسان تلقی می‌شود.

کد خبر: ۱۸۲٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha