۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
ایران بیست و یکمین قدرت اقتصادی جهان شد

ایران بیست و یکمین قدرت اقتصادی جهان شد

صندوق بین المللی پول با معرفی اقتصاد ایران به عنوان بیست و یکمین اقتصاد بزرگ جهان اعلام‌کرد: ۱۷۱ کشور دنیا در سال ۲۰۲۲ اقتصاد کوچکتری نسبت به ایران دارند.

به گزارش بازار، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود میزان تولید ناخالص داخلی ۱۹۲ کشور جهان از جمله ایران در سال ۲۰۲۲ را پیش بینی کرده است.

این نهاد بین المللی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال به یک‌هزار و ۵۹۹ میلیارد دلار برسد که این رقم ۱۵۰ میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت.

ایران درآمارهای صندوق بین المللی پول با اقتصاد یک‌هزار و ۵۹۹ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۲۲ به عنوان بیست و یکمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال شناخته شده است. بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصادهای ۱۷۱ کشور دیگر دنیا بزرگتر بوده و فقط ۲۰ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال خواهند داشت.

اقتصاد ایران ۲ برابر اقتصادهای سوئیس، سوئد، اتریش و ایرلند
از جمله کشورهایی که اقتصاد کوچکتری نسبت به ایران در سال جاری میلادی دارند عبارتند از: لهستان، تایلند، پاکستان، هلند، آرژانتین، آفریقای جنوبی، امارات، سوئیس، بلژیک، سوئد، اتریش، نروژ، پرتغال، یونان، فنلاند و بلاروس.

اقتصاد سوئیس، بلژیک، سوئد، اتریش و ایرلند نزدیک به نصف اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ محاسبه شده است. صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی سوئیس را ۷۳۷ میلیارد دلار، بلژیک ۷۲۳ میلیارد دلار، سوئد ۶۸۴ میلیارد دلار، اتریش ۵۹۹ میلیارد دلار و ایرلند ۶۶۶ میلیارد دلار پیش بینی کرده است.

حجم اقتصاد فرانسه نیز حدود ۲ برابر اقتصاد ایران است. تولید ناخالص داخلی فرانسه بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۲ افزون بر سه‌هزار و ۶۸۸ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

ایران با تولید ناخالص داخلی یک‌هزار و ۴۴۹ میلیارد دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ نیز در رتبه ۲۱ جهان در میان بزرگترین اقتصادهای دنیا قرار گرفته بود.

چین بزرگترین اقتصاد دنیا با تولید ناخالص داخلی ۳۰ تریلیون دلاری
صندوق بین المللی پول، اقتصاد چین با تولید ناخالص داخلی ۳۰ هزار و ۷۴ میلیارد دلاری را به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است. آمریکا با اقتصاد ۲۵ هزار و ۳۵ میلیارد دلاری در رتبه دوم و هند با ۱۱ هزار و ۶۶۵ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه، اندونزی، برزیل، انگلیس، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، مکزیک، کره جنوبی، کانادا، اسپانیا، عربستان، تایوان، مصر و استرالیا نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا بیستم از این نظر قرار گرفته اند.

کشور کوچک «توالو» با تولید ناخالص داخلی ۶۳ میلیون دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید به عنوان کوچکترین اقتصاد دنیا شناخته شده است.

کد خبر: ۱۸۱٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha