۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
پرورش ماهیان خاویاری در ۲۲ استان| لزوم توجه به استانداردهای بازار جهانی
رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرد

پرورش ماهیان خاویاری در ۲۲ استان| لزوم توجه به استانداردهای بازار جهانی

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه ۲۲ استان در زمینه پرورش ماهیان خاویاری فعالیت دارند، گفت: برای دستیابی به افق بالاتر در صنعت شیلات باید وارد بازار تخصصی شویم.

به گزارش بازار به نقل از سازمان شیلات ایران، سید حسین حسینی در آیین افتتاح نشست تخصصی دو روزه پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور که در بندرانزلی، با بیان این که به صورت سنتی نمی‌توانیم وارد بازار حرفه‌ای و تخصصی شویم، اظهار کرد: صنعت شیلات بسیار گسترده است و امروزه که امنیت کشورها به بحث آب و غذا گره خورده است، صنعت پرورش آبزیان هم باید مورد توجه باشد.

وی توجه به پرورش آبزیان و توسعه این صنعت آن هم در شرایطی که تنش آبی امکان توسعه برای تولید پروتئین‌های دیگر را کمتر به ما می‌دهد را مهم برشمرد و افزود: در این شرایط این صنعت می‌تواند بسیار مفید باشد و البته توجه به موضوع دانش در حوزه آبزی‌پروری که متناسب با الگوی پرورش باشد نیز بسیار مهم است و نباید از آن غافل بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن تولید آبزیان، ۷۰۲ هزار تن در حوزه صید و ۵۵۷ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری است و به جز ۵۸ هزار تن تولید میگو بقیه آبزی‌پروری‌ها در حوزه آب‌های شیرین و داخلی است.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: علاوه بر افزایش بهره‌وری، مکانیزه کردن استخرها و مزارع پرورش در آب‌های شیرین، افزایش تولید در واحد سطح و توسعه عمودی که در سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی شیلات قرار دارد، باید با حرکت از آبزی‌پروری در آب‌های داخلی به آبزی‌پروری ساحلی و استفاده از سواحل و دریاها و با بهره بردن از آب‌های شور بتوانیم در حوزه سرمایه‌گذاری درون‌زا و مردمی استفاده کنیم.

وی با بیان این که با احتساب جزایر، سهم کشور از سواحل ۵۸۰۰ کیلومتر است، افزود: می‌توان از این فرصت برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی استفاده کرد و اگر می‌خواهیم به موضوع امنیت غذایی بپردازیم باید سهم آبزی‌پروری را نیز در آن ببینیم که از جمله مزایای آن علاوه بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کم‌آب‌بر بودن در حوزه تولید پروتئین نیز در آن قابل توجه است.

حسینی تصریح کرد: براساس گزارش فائو در سال ۲۰۲۱، ۴۹ درصد از سهم تجارت جهانی پروتئین در حوزه آبزیان بود که نشان از تمایل بازار جهانی به سمت و سوی آبزیان دارد و باید همان طور که بشر برای تامین غذا به سمت کاشت، داشت و برداشت رفت امروز به سمت آبزی‌پروری برویم.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر تفکر جهادی که در ذهن بهره‌برداران، سرمایه‌گذاران و فعالان این عرصه وجود دارد موضوع مهم بعدی توجه به دانش‌بنیان بودن در این عرصه است، افزود: تاریخ شیلات سابقه طولانی دارد ولی بیشترین میزان تولید در نیم قرن اخیر اتفاق افتاده و این نشان از تجربه خوب بهره‌برداران است؛ هر موقع در اجرا رشد کردیم و تحول داشتیم در کنار آموزش و تحقیقات و ترویج و مطالعات متخصصان در حوزه تحقیقات، بیوتکنولوژی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها و واکسیناسیون بوده است.

معاون وزیر در سازمان شیلات با اشاره به اهمیت توجه به زنجیره ارزش در کنار تولیدکنندگان گفت: این اتفاق باید نهادینه شود و به توسعه اقتصادی مباحث شیلاتی کمک کند، تولید کننده نمی‌تواند بدون نگاه به بازار کار خود را پیش ببرد.

حسینی با بیان این که زمانی ۳۲ هزار تن میگو به بازارهای چین صادر می‌کردیم، ادامه داد: اکنون تمام آبزی‌ها از جمله ماهیان خاویاری، گوشت خاویاری، گرم آبی و سردآبی و پرورشی جزو فهرست صادرات به این کشور قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم به افق بالاتر برسیم باید وارد بازار تخصصی شویم و خودمان را با استانداردهای بازارهای جهانی تطبیق دهیم، افزود: نمی‌توانیم به صورت سنتی وارد بازار حرفه‌ای و تخصصی شویم.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه یک قرن از تکثیر ماهیان خاویاری در ساحل گیسوم می‌گذرد و این بیوتکنولوژی ارزشمند است و ما به آن دست یافتیم و حتما باید پیشران در این حوزه باشیم، عنوان کرد: طی دو ماه اخیر در زابل استحصال خاویار داشتیم و در حال حاضر در بیش از ۲۲ استان ماهیان خاویاری پرورش پیدا می‌کند و این نشان می‌دهد که غیرت ایرانی‌ها نمی‌گذارد این برند و نشان زمین بماند.

وی تاکید کرد: نیاز است تا سرعت را افزایش دهیم و تولید را بالا ببریم و نگذاریم سایر کشورها سرعت خودشان را به ما تحمیل کنند و لذا لازمه این کار این است که یک تشکل قوی در استان‌ها برای پیشرفت این صنعت ایجاد شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha