۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
افزایش حقوق ها؛ لایحه‌ای با موج تورم یا انتفاع اقتصادی مردم؟
بازار گزارش می دهد؛

افزایش حقوق ها؛ لایحه‌ای با موج تورم یا انتفاع اقتصادی مردم؟

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت به ما گفته که منابع لایحه افزایش حقوق ها، منابع پایدار است.

بازار ؛ گروه ایران: «لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری» از سوی دولت به مجلس ارائه شد و نمایندگان روز گذشته کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در مورد این لایحه گفت: دولت در راستای ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرد که در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد و در نهایت اعضای این کمیسیون به این جمع بندی رسیدند که این لایحه، حقوق کارکنان دولتی و بازنشستگان را ترمیم و نوعی هماهنگی در حقوق ایجاد می کند.

حجت السلام محمدرضا میرتاج الدینی پیش تر درباره جزئیات این لایحه به خبرنگار بازار گفته بود؛ دولت در این لایحه یک عدد ثابت را برای افزایش حقوق ها مبنا قرارداده است و گفته که به میزان یک میلیون تومان برای همه رده ها در نظر گرفته شود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: دولت همچنین گفته است که میزان افزایش حقوق بازنشستگان هم ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود. بنابراین افزایش حقوق های صورت گرفته، بر اساس درصد نبوده است و برای همه اقشار جامعه یک میلیون تومان افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

با این حال تامین منابع لایحه فوق که بودجه زیادی را طلب می کند، به بحث جدی در مجلس تبدیل شده و برخی از نمایندگان تاکید دارند که این افزایش حقوق می تواند رشد تورم را دوباره تقویت کند.

احتمال رشد ۱۵ درصد تورم

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان و تامین منابع آن گفت: تمام بحث ما در بودجه این است که منابع آن، منابع پایدار باشد.

وی تاکید کرد: منابع بودجه نباید از محل استقراض از بانک مرکزی و محل درآمد متکی به نفت باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر این مسئله حادث شود، منابع توزیع شده دیگر پول پر قدرت نیست، پول اثرگذار در تورم نیست.

وی تاکید کرد: اگر مبنای ما برای افزایش حقوق ها ناشی منابع پایدار در بودجه باشد دیگر ما نگرانی برای تورم نخواهیم داشت در غیر اینصورت اگر دولت برود و از بانک مرکزی استقراض کند و حقوق بدهد، اگر ده درصد حقوق ها را افزایش دهیم تورم ۱۵ درصد رشد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: به اعتقاد بنده مردم با حالتی که ۴۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و اما تورم ۴۵ درصد رشد کند مشکل دارند و راضی هستند از اینکه ما حقوق ها را ۴۰ درصد افزایش نمی دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت این منابع را از کجا تامین خواهد کرد؟ گفت: دولت به ما گفته که منابع لایحه افزایش حقوق ها،منابع پایدار است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر این منابع پایدار نبود ما باید شاهد افزایش تورم باشیم به مانند فردی که تشنه باشد و اما ما به آن آب شور بدهیم. این فرد باز هم تشنه خواهد ماند.

کد خبر: ۱۸۱٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha