۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
نگرانی از افزایش دوباره قیمت دارو| بالاخره قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می شود؟
بازار گزارش می دهد

نگرانی از افزایش دوباره قیمت دارو| بالاخره قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می شود؟

ارز ترجیحی از ابتدای امسال حذف شد و برای جلوگیری از گرانی ناشی از کمبود نقدینگی، دولت سیاست کاهش قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای صنایع در نظر گرفت اما این اتفاق برای صنعت دارو رخ نداد.

بازار؛ گروه صنعت: اواسط سال گذشته بود که زمزمه هایی از حذف ارز ترجیحی از صنعت داروی کشور شنیده شد. طرحی که معلوم نبود بالاخره چه زمانی اجرایی می شود و بعد از تخصیص مرحله نخست ارز دولتی به دارو، به یکباره در تیرماه سال جاری طرح دارویار جایگزین ارز دولتی شد و برای همیشه اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به این صنعت تمام شد. از این رو قرار شد یارانه دولت برای کاهش فشارهای مالی ناشی از بخش درمان، به بیمه ها پرداخت شود و داروسازان با قیمت واقعی به ادامه فعالیت بپردازند.

با این حال نه تنها روند اصلاح قیمت ماده موثره دارو و داروی نهایی به درستی طی نشد و تولیدات برخی از تولیدکنندگان ماده موثره و دارو از به روز رسانی قیمت ها جا ماندند بلکه بعضی از داروهایی که شامل اصلاح قیمت شده بودند نیز هزینه تولیدشان را پوشش نمی دادند. از این رو عجیب نیست که این روزها برخی از داروها کمیاب شده اند؛ چرا که در کنار مشکلاتی همچون تحریم ها و دشواری های بسیار در تامین مواد اولیه این صنعت، تولید هم صرفه اقتصادی ندارد.

لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در زمین مجلس

البته مشکل به همین جا محدود نمی شود و صنعت دارو بر خلاف صنایع دیگر که شامل طرح کاهش قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به یک درصد شده بودند، دارو از این طرح هم جا مانده و بین تصمیم گیران این حوزه در مجلس اختلاف نظر است.

به طوری که حتی روز گذشته مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب قریب الوقوع طرح کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو خبر داده و گفته که لایحه معافیت مالیات بر ارزش افزوده از مواد اولیه دارو، شیر خشک و تجهیزات پزشکی نیز دستور کار دیگری بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طغیانی: حذف ارز ترجیحی از دارو به علاوه اخذ مالیات، موجب افزایش قیمت شده و مصرف کننده را تحت فشار قرار می‌ دهد

وی اضافه کرده که با حذف ارز ترجیحی از این موارد به علاوه اخذ مالیات موجب افزایش قیمت شده و مصرف کننده را تحت فشار قرار می‌ دهد. لذا طبق لایحه دولت مالیات بر ارزش افزوده برای مواد اولیه دارو، شیر خشک و تجهیزات پزشکی که هم اکنون ۹ درصد است، معافیت لحاظ خواهد شد که البته این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.

بر این اساس در شرایطی که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده صنعت دارو موافقت کرده اما به نظر می رسد هنوز اختلاف نظرهایی در بین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس باقی مانده است. در این راستا حتی چندی پیش حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این هشدار را به محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس داده که اگر این طرح به تصویب نرسد توپ کمبود داروی کشور در زمین مجلس است که با داروسازان همکاری به موقع نداشته است.

بلاتکلیفی ۳۰۰ میلیون دلار کالا در گمرک

حالا با این شرایط که هم ارز ترجیحی از صنعت دارو حذف شده و هم طرح دارویار برای جلوگیری از گرانی دارو به اجرا درآمده مرتضی خیرآبادی، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و ‌نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی به بازار می گوید: «هنوز حدود ۳۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارویی و تجهیزات وارداتی در بلاتکلیفی مانده است.»

خیرآبادی: از ابتدای سال جاری حدود ۳۲۰ الی ۳۳۰ میلیون دلار مواد اولیه بر اساس ارزی که اردیبهشت ماه به صنعت دارو اختصاص دادند وارد گمرک شده ولی چون برای مواد اولیه قانونی پیش بینی نشده بوده که اختلاف ارز ترجیحی به بازار ثانویه و یا نیمایی باید حل شود در گمرک بلاتکلیف مانده است

وی اضافه می‌ کند: «از ابتدای سال جاری حدود ۳۲۰ الی ۳۳۰ میلیون دلار مواد اولیه بر اساس ارزی که اردیبهشت ماه به صنعت دارو اختصاص دادند وارد گمرک شده ولی چون برای مواد اولیه قانونی پیش بینی نشده بوده که اختلاف ارز ترجیحی به بازار ثانویه و یا نیمایی باید حل شود در گمرک بلاتکلیف مانده است.»

خیرآبادی ادامه می‌ دهد: «این ماده اولیه حدود ۱۰ درصد قیمت کالا است؛ یعنی به ازای هر یورویی که به ما می دهند ۲۶ هزار تومان روی این ۱۰ درصد می رود و به عددی در حدود ۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌ رسیم که شرکت ها نمی توانند با این شرایط قیمت گذاری کنند بنابراین کالای خود را از گمرک خارج نمی کنند.»

نگرانی از کمبود دارو

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تصریح می کند: «این بلاتکلیفی و عدم ترخیص کالاها از گمرک تا قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده یا در سران قوا و یا مجلس حل شود. با این حال متاسفانه این روند خیلی طولانی شده و از ۱۴ اردیبهشت تاکنون ادامه پیدا کرده است. بنابراین اگر مسئولان نتوانند این گره را زودتر باز کنند و اقدامی نکنند پیش بینی می شود که در ماه های آینده با مشکل بیشتری در حوزه کمبود دارو شویم.»

خیرآبادی در پاسخ به این سوال که شرکت های دارویی چقدر برای جلوگیری از ورود کالاهای مانده در گمرک به اموال تملیکی پرداخت می کنند، ‌ می گوید: «شرکت برای جلوگیری از متروکه شدن مواد اولیه دارویی و تجهیزات هر سه ماه یک بار حدود یک نیم تا دو درصد از ارزش کالاها را پرداخت می کنند که رقم زیادی می شود.»

این نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چقدر از کمبودهای دارویی امروز مرتبط با ادامه این وضعیت از اردیبهشت ماه تاکنون است اضافه می کند: «نمی توان در این مورد اظهار نظر دقیقی کرد اما به هر حال ۳۰۰ میلیون دلار کالا در گمرک مانده که باید هرچه سریع تر تکلیف آن مشخص شود و به خط تولید شرکت ها برود.»

خیرآبادی: از مسئولان می خواهیم همانطور که حدود ۱۱ کالا را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کردند، دارو را هم از این طرح جا مانده و جزو کالاهای اساسی است هرچه سریع تر ارز پرداخت مالیات معاف کنند

وی ادامه می دهد: «به طور کلی یک سوم هزینه سالانه واردات دارو و مواداولیه آن در گمرک است و اگر یک میلیارد دلار به مواد اولیه اختصاص می دادیم الان ۳۰۰ میلیون دلار آن در گمرک است که رقم کمی نیست.»

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکید می کند: «از مسئولان می خواهیم همانطور که حدود ۱۱ کالا را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کردند، دارو را هم از این طرح جا مانده و جزو کالاهای اساسی است هرچه سریع تر ارز پرداخت مالیات معاف کنند.»

همانطور که اشاره شد با حذف ارز ترجیحی از صنعت داروی کشور، هزینه تولید دارو رشد قابل توجهی یافته است و نیاز به نقدینگی هم به همین میزان بالا رفته است. بنابراین برای جلوگیری از زیان شرکت های دارویی و توان ادامه حیات نیاز است که هم قیمت ها به درستی به روز رسانی شوند و هم دارو که در ردیف کالاهای اساسی است همچون دیگر ۱۱ کالای معاف شده از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، از ۹ درصد مالیات معاف شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha