۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
ضرورت ارتقای استاندارد محصولات صادراتی پیچیده
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

ضرورت ارتقای استاندارد محصولات صادراتی پیچیده

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای اینکه بتوانیم با کشورهای طرف تجاری تعامل داشته باشیم و استانداردهای یکدیگر را تایید کنیم، ارتقای استاندارد محصولات صادراتی پیچیده، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش بازار، سیدرضا فاطمی‌امین امروز در همایش روز جهانی استاندارد گفت: استاندارد سه کارکرد دارد که در کارکرد اول حداقلِ کیفیت را مشخص می‌کند.

کارکرد دوم استاندارد، زبان مشترک است. به عنوان مثال یک قطعه‌ساز می‌خواهد قطعه‌ای را به یک سازنده ارائه دهد و در اینجا استاندارد مشخصات آن کالا را ترسیم می‌کند و بنابراین دو نفر یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده قطعه، یک زبان مشترک دارند و این استاندارد به مبادله طرفین کمک می‌کند.

وزیر صمت افزود: کارکرد سوم استاندارد، مدیریت دانش است. به عنوان مثال یک مسواک یا خمیر دندان تولید می‌شود و در حین بهره‌برداری مشخص می‌شود که کالای تولیدی دارای مضراتی است. این موضوع اثبات و تبدیل به یک تجربه می‌شود و از این تجربه می‌توان برای ارتقاء استاندارد استفاده کرد.

فاطمی امین همچنین گفت: این سه کارکرد در ۵ سطح موضوعیت می‌یابد. سطح اول محصول، کالا یا خدمات است. سطح دوم فرآیند و سطح سوم سازمان است؛ که در مورد سازمان مردم فکر می‌کنند که کمتر به استاندارد نیاز است در حالی که در این بخش به استاندارد بیشتری نیاز است. مثل استاندارد مدیریت مالی یا استاندارد مدیریت اسناد.

وزیر صمت استاندارد و نوآوری در سطح سازمان را به مراتب تأثیرگذارتر از سطح محصول دانست و افزود: سطح دیگر، سطح جامعه است؛ مثل سازوکار در بعد و سطح آخر که بالاتر از همه سطوح است، سطح استاندارد در زندگی است.

فاطمی امین با انتقاد از اینکه استانداردهای ما بومی نیست، گفت: ما باید مرجعیت استاندارد داشته باشیم. نمی‌توان گفت کشوری دانش‌بنیان است و اقتصادش به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت می‌کند، اما استانداردهایی که مرجعیت داشته باشد، نداشته باشیم. ضمن اینکه استانداردهای ما بومی هم نباشد؛ بنابراین باید برای خودمان استاندارد تعریف کنیم و اگر بخواهیم به این سمت حرکت کنیم، باید به سمت ۵ مؤلفه از جمله تصویب، تبیین، صحه‌گذاری و گواهی‌دهی حرکت کنیم. بر این اساس فضای کاری بسیار مهمی پیش‌روی همکاران ما در سازمان ملی استاندارد است.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند صعودی صادرات گفت: سال گذشته بیش از ۴۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و هم اکنون در حال عبور از صادرات محصولات پایه به سمت محصولات پیچیده هستیم.

فاطمی امین گفت: استانداردها در مورد محصولات پیچیده مانند تجهیزات پزشکی از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین ما باید در این زمینه ارتقاء یابیم و برای اینکه بتوانیم با کشورهای طرف تجاری تعامل داشته باشیم و استانداردهای یکدیگر را تأیید کنیم، ارتقاء استاندارد محصولات صادراتی پیچیده، بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر: ۱۸۱٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha