۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
آیا قطعی اینترنت بر سئو سایت تاثیر گذار است؟

آیا قطعی اینترنت بر سئو سایت تاثیر گذار است؟

قطعی‌های کوتاه‌مدت در حد یک یا دو روز صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین را خیلی نگران نمی‌کند.

به گزارش بازار، قطعی‌های کوتاه‌مدت در حد یک یا دو روز صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین را خیلی نگران نمی‌کند. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین در سال‌های گذشته با مشکلاتی این‌چنینی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. قطعی موقت به دلیل اختلال در زیرساخت‌های شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت یا مشکلات مربوط به سرور امری دورازذهن نیست. عمدتا این مشکلات ظرف چند ساعت یا نهایتا چند روز حل می‌شود. اما زمانی که قطعی اینترنت سراسری و طولانی می‌شود امنیت روانی و اقتصادی دارندگان سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین به مخاطره می‌افتد. ریسک سرمایه‌گذاری در مرسوم‌ترین بازار اقتصادی دنیا؛ یعنی بستر اینترنت به دلیل ترس از آثار مخرب بلندمدت افزایش می‌یابد. به همین مناسب در این مقاله به‌ بررسی تاثیر قطعی اینترنت بر سئو سایت خواهیم پرداخت.

سئو سایت چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع تاثیر قطعی اینترنت بر سئو سایت؛ لازم است ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که سئو چیست؟سئو سایت به معنای بهینه‌ سازی سایت برای موتورهای جستجو با تمرکز بر روی گوگل است. سئو (search engine optimization) با بالابردن رتبه و امتیاز سایت، منجر به افزایش ترافیک ورودی سایت‌ و در نهایت افزایش مشتری و فروش می‌شود.

با اینکه اصول اولیه سئو ثابت است، اما جزئیات و ترفندهای آن به‌مرور و با گذشت زمان تغییرات زیادی کرده و فاکتورهای موثر در امتیازدهی به سایت‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. برای گوگل به عنوان مهم‌ترین مرجع جستجوی کاربران؛ کارایی، جذابیت، مفید بودن اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. گوگل بیشترین امتیازهای خود را به سایت‌هایی اعطا می‌کند که بهترین تجربه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند؛ با این حساب فهم تاثیر مخرب قطعی اینترنت بر سئو سایت چندان دشوار نیست. سوال این‌جاست در این شرایط آیا باید از سئو دست کشید؟

آیا قطعی اینترنت بر سئو سایت تاثیر گذار است؟

تاثیر قطعی اینترنت بر سئو سایت

حال که به‌صورت مختصر به سوال سئو چیست پاسخ دادیم، وقت آن است که موضوع تاثیر قطع‌شدن یا محدود شدن اینترنت بر سئو سایت را بررسی کنیم.

تمام تلاش کارشناسان و متخصصان سئو، بر بهینه‌سازی سایت در ۳ بخش اصلی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است. در تمامی این ۳ بخش هدف بهبود تجربه کاربری، افزایش امتیاز سایت و کسب رتبه‌ بالاتر در موتورهای جستجو است.

تصور کنید یک سایت از تمام ظرفیت‌های سئو سایت، برای افزایش اعتبار و افزایش بازدید و نهایتا افزایش فروش استفاده کرده‌است و ناگهان با پدیده‌ی قطعی اینترنت تلاش‌های خود را نقش بر آب ببیند. در این حالت قطعا ترافیک ورودی، نرخ کلیک، نرخ تبدیل و سایر فاکتورهای مهم در سئو سایت با کاهش ناگهانی مواجه می‌شوند و این موضوع تنها به یک سایت محدود نمی‌شود، بلکه تمامی سایت‌ها و پلتفرم‌هایی که در محدوده‌ی قطعی اینترنت هستند این تاثیرات را به‌وضوح تجربه می‌کنند.

تاثیراتی که در سطور بالا به آن‌ها اشاره‌ کردیم تاثیراتی موقتی و همه‌گیر هستند. این تاثیرات در زمان قطع‌شدن اینترنت خود را نشان می‌دهند، اما دامنه‌ی تاثیرات قطع‌شدن اینترنت بعد از رفع مشکل نیز ادامه خواهد یافت:

  • کاهش سرعت بارگذاری سایت برای کاربران به دلیل افزایش ناگهانی ترافیک و تحمیل فشار بر روی سرورها، در نتیجه امکان ایجاد احساس نارضایتی کاربران و افزایش نرخ پرش.

  • ازدست‌رفتن بخشی از بک‌لینک‌ها و در نتیجه تاثیر منفی بر سیگنال‌های دریافتی که در نهایت خود را در کاهش اعتبار سایت نشان می‌دهد.

  • کاهش ورودی سایت از سایر پلتفرم‌ها از جمله شبکه‌های اجتماعی‌ای مانند اینستاگرام، به دلیل کاهش سرعت یا محدودیت‌های دسترسی.

  • ازدست‌رفتن تاثیر سیگنال‌های زود اثر.

مواردی که بیان کردیم بخشی از مشکلاتی است که قطع‌شدن اینترنت برای سایت و سئو سایت به وجود می‌آورد. در اینجا سوال دیگری پیش می‌آید؛ وظیفه آژانس دیجیتال مارکتینگ و کارشناس سئو سایت در برخورد با مشکلات پیش‌رو چیست؟

آیا قطعی اینترنت بر سئو سایت تاثیر گذار است؟

وظیفه آژانس دیجیتال مارکتینگ در زمان قطعی اینترنت

قطع‌شدن اینترنت، ترافیک سایت را به شکل بارزی تحت تاثیر قرار می‌دهد، زمانی که این قطعی سراسری است تمامی سایت‌های محدوده‌ی قطعی تقریبا به یک اندازه از وقایع پیش‌آمده متاثر می‌شوند؛ بنابراین تاثیر قطع‌شدن اینترنت بر روی رتبه‌های سایت اندک است.

نکته‌ی قابل توجه دیگری که توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ یا متخصصان سئو موردتوجه قرار گرفته، بحث موقتی بودن اختلال‌هاست. بر همین اساس وظیفه‌ی اصلی در مواجه با این شرایط ادامه‌ی روند سئو سایت است. در این شرایط همچنان باید بخش‌های سه‌گانه سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال موردتوجه قرار بگیرد. با این تفاوت که در تعیین استراتژی‌ سئو، آثار بلند مدتی نظیر کاهش تاثیر سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی، سیگنال‌های زودبازده یا کاهش تاثیرگذاری روش‌هایی مانند ایمیل‌ مارکتینگ باید در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

قطع‌شدن اینترنت به‌صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت تاثیرات منفی بر کسب‌وکارهای آنلاین می‌گذارد. بااین‌حال تحت هیچ شرایطی نباید برنامه‌ریزی‌های سئو سایت را به‌صورت کامل متاثر کند. ضروری است که در این شرایط استراتژی‌های تعیین شده با حداکثر توان بالفعل ادامه یابد. حواسمان باشد، سئو سایت فرایندی زمان‌بر است و هرگز نباید متوقف شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha