۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مزیت‌های صنعتی در گیر و دار مشکلات| کُمیت مراودات بین ارگانی لنگ می‌زند
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

مزیت‌های صنعتی در گیر و دار مشکلات| کُمیت مراودات بین ارگانی لنگ می‌زند

سمنان- کارشناسان اعتقاد دارند که دانشگاه و صنعت در سمنان به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند یعنی هر کدام به تنهایی و بدون ارتباط با دیگری؛ لذا برنامه ریزان باید برای برون رفت از این مشکل راهکاری پیدا کنند.

بازار، گروه استان‌ها: در ادامه سلسله گزارش‌های مزیت شناسی استان ها این بار به صنعت خواهیم پرداخت و به یکی از موانع مهم این حوزه اشاره می‌کنیم که رفع آن هم مانند اهمیتش، مورد غفلت قرار گرفته است. پدیده ای که می تواند تسهیل‌گر تولید در استان سمنان باشد.

سال‌ها است که در استان سمنان صحبت از تعامل بین دانشگاه و صنعت می‌شود اما هنوز آنطور که باید و شاید نتوانسته‌ایم شاهد تاثیرات و بهتر بگوییم خدمات متقابل صنعت بر دانشگاه و دانشگاه بر صنعت باشیم. موضوعی که می‌تواند چالش های بسیاری را برطرف کند.

مزیت‌های صنعتی در گیر و دار مشکلات | کُمیت مراودات بین ارگانی لنگ می‌زند

ریشه یابی و عمل مبتنی بر نیاز

بسیاری از کارشناسان نسبت به ریشه یابی این موضوع اقدام کرده‌اند و از صحبت هایشان آنطور بر می‌آید که ما در تعامل بین دانشگاه و صنعت موفق نمی‌شویم مگر اینکه به این دو سوی یک خط، ضلع سوم و چهارمی به نام اجتماع و مزیت اقتصادی را نیز بیفزاییم.

از جمله طرفداران این نظریه محمد مهدی کریمی کارشناس اقتصادی است که اعتقاد دارد اگر ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه مبتنی بر نیاز جامعه و مزیت‌ها نباشد، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت وی همچنین اعتقاد دارد که ما نتوانسته‌ایم صنعت و دانشگاه را همپای هم رشد بدهیم برای مثال در شهرستان شاهرود ۱۸ مرکز آموزش تحصیلات تکمیلی و عالی وجود دارد و یک شهرک صنعتی یعنی به عبارت دیگر ۱۸ واحد آموزش داده و نیروی کار تولید کرده ایم و یک واحد برای آنها فرصت اشتغال دیده ایم.

عملکرد مبتنی بر برنامه‌ریزی

از این منظر اما یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: عملکرد جزیره ای دانشگاه و صنعت شاید در نگاه اول ضربه قابل لمسی به اقتصاد استان وارد نکرده باشد اما وقتی فکر می کنیم که دانشگاه می تواند چه نیازی را از صنعت استان پاسخ دهد و همچنین در سایه غفلت از این ارتباط چند میلیارد تومان می توانستیم در صنعت تولید ثروت کنیم و نکردیم، بیشتر موضوع برایمان اهمیت پیدا خواهد کرد.

ما نتوانسته‌ایم صنعت و دانشگاه را همپای هم رشد بدهیم

هاشم زرگر با بیان اینکه برای تعامل بین صنعت و دانشگاه باید نیاز و مزیت های اقتصادی را مدنظر قرار داد زیرا هر نوع تعاملی هم از سوی دانشگاه و صنعت، نمی‌تواند برای ما مفید باشد در نتیجه باید برنامه ریزی جامعی صورت گیرد تا بتوانیم نخست مزیت هایی که نیاز است با تعامل بین دانشگاه و صنعت مشکلات‌شان را رفع کنیم، احصا شود و سپس بتوانیم این تعامل را به سمت درست سوق دهیم، بیان کرد: نخستین گام برای این چرخه احصای مزیت های استان سمنان است.

وی با بیان اینکه برای مزیت‌یابی در تعامل بین صنعت و دانشگاه ابتدا ما باید به این سوال پاسخ دهیم که تعامل بین صنعت و دانشگاه ما باید چه نیازی از استان سمنان را پوشش دهد و سپس چه نیازی از کشور را، بعد از طرح این پرسش می‌بایست همه انواع تعامل بین صنعت و دانشگاه را مبتنی بر مزیت‌های اقتصادی استان احصا و برایشان برنامه‌ریزی کنیم، افزود: مشکل البته فقط برنامه‌ریزی نیست چرا که بعضاً ما برنامه ها و برنامه نویس‌های خوبی داریم اما در عمل و اجرا مشکلات عدیده‌ای را پیش روی مان خواهیم داشت.

مزیت‌های صنعتی در گیر و دار مشکلات | کُمیت مراودات بین ارگانی لنگ می‌زند

پیشنهادات متقابل دانشگاه و صنعت

موضوع تعامل بین دانشگاه و صنعت و جزیره بودن عملکردشان به خصوص در سالی که به نام دانش‌بنیان‌ها نامگذاری شده مورد توجه بسیاری صاحب نظران است اما عجیب اینکه علی‌رغم اراده‌ای که برای حل مشکلات وجود دارد، نتوانسته‌ایم در عمل شاهد تحولات خوبی در این ارتباط و تعامل دو ارگان باشیم.

علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان با بیان اینکه ما در این استان دانشگاه و استاد و دانشجوی نخبه و با کیفیت کم نداریم اما مشکل اینجا است که در عمل برای اجرای طرح‌ها با مشکل و کندی روبرو هستیم، گفت: یکی از ارگان هایی که می تواند به تعامل بین دانشگاه و صنعت پویایی ببخشد پارک علم و فناوری و پارک های علم و فناوری دانشگاه های استان است.

برای مزیت‌یابی در تعامل بین صنعت و دانشگاه ابتدا ما باید به این سوال پاسخ دهیم که تعامل بین صنعت و دانشگاه ما باید چه نیازی از استان سمنان را پوشش دهد

جمعه ای با بیان اینکه استان سمنان آنقدر ظرفیت های علمی و دانشگاهی دارد که می‌تواند نیازهای ملی و حتی مراودات بین‌المللی را نیز داشته باشد، ابراز کرد: اگر بتوانیم وابستگی و پیوستگی بین صنعت و معدن را ارتقا بدهیم می‌توانیم شاهد باشیم که صنعت نیازها و دانشگاه پیشنهادت خود را به یکدیگر ارائه کنند و از ظرفیت دانشگاهیان در حل مسئله‌های حوزه صنعت و تولید بهره بگیریم.

پایان نامه ها و فاصله آنها با واقعیت های صنعت

این در حالی است که حمید علوی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان سمنان چندی قبل در یک نشست مرتبط با شرکت های دانش بنیان اعلام کرده بود که فقدان ارتباط صنعت و دانشگاه باعث شده است که دانشگاه و صنعت به صورت جزیره ای به فعالیت خود ادامه دهند، موضوعات پایان نامه ها فاصله بسیار زیادی با نیازهای صنایع دارد همچنین باید گفت شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف کار کرده اند، ولی در حال حاضر صنعت نیازمند علوم نرم افزاری مانند نرم افزارهای خط تولید است، آن چه اهمیت دارد موارد قابل استفاده در صنایع است.

وی با بیان اینکه توهم دانش علمی از بیسوادی بسیار خطرناک تر است، دستاوردهای علمی باید ستون کار صنایع باشد، آنچه مهم است پایش دانشگاه ها است، موسسات علمی باید با توجه به نیاز صنایع و علوم دانشجو تربیت کنند، ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا ، با مولفه ای به نام کنکور و دانشگاه دولتی برنمی خوریم، صاحبان مراکز علمی نخبگان و صنعتگران هستند که با توجه به نیاز، مستعدان را به صورت بین‌المللی جذب می کنند.

مزیت‌های صنعتی در گیر و دار مشکلات | کُمیت مراودات بین ارگانی لنگ می‌زند

عدم استفاده از پایان نامه ها

در این ارتباط یک استاد مدیریت صنعتی دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه اراده ای از سوی دانشگاه ها وجود ندارد که پایان نامه ها الزام به سمت نیازهای صنعت استان سمنان سوق داده شود، گفت: تعاملاتی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد اما باید ساز و کاری اندیشیده شود تا پایان نامه ها به سمت واقعیت‌های مورد نیاز صنعت استان مثلا قطعه سازی، ترانسفورماتور و ... حرکت داده شود وگرنه این پایان نامه ها در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها می‌مانند و استفاده از آنان نخواهد شد.

ما در این استان دانشگاه و استاد و دانشجوی نخبه و با کیفیت کم نداریم اما مشکل اینجا است که در عمل برای اجرای طرح‌ها با مشکل و کندی روبرو هستیم

محمد عرب عامری با بیان اینکه گاهی یک پایان نامه می‌تواند یک معضلی که صنعتگران سال ها با آن روبرو هستند را حل کند، ابراز کرد: مشکل دوم اما از سوی صنعت است ما متاسفانه کمتر شاهد هستیم که صنایع به دانشگاه ها مراجعه کرده و درخواست نیاز کنند برای مثال صنایع می توانند برای رفع معضل آب یا ماشین آلات فرسوده خود، از دانشگاه ها، کمک بخواهند اما شاهد سکوت از سوی صنعت گران هستیم لذا یک حلقه وصلی در بین این دو ارگان نیاز است.

در نهایت باید گفت سه رکن مهم در ارتباط و تعامل بین دانشگاه و صنعت نیاز است نخست اینکه باید بین دانشگاه و صنعت، تعاملی شکل گیرد که مبتنی بر مزیت های استان و اجتماع باشد دوم می‌بایست تعامل این دو ارگان، پویایی بهتری یابد و سوم پایان نامه های دانشگاهی باید به سمت نیازهای صنعت استان سمنان سوق پیدا کند تا بتوانیم عملکرد بهتری در بخش تعامل بین دانشگاه و صنعت شاهد باشیم.

کد خبر: ۱۸۰٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha