۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
توافق لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرز دریایی؛ بردی برای حزب الله
بازار گزارش می دهد؛

توافق لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرز دریایی؛ بردی برای حزب الله

توافق لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی را میتوان بردی برای حزب الله لبنان دانست.

بازار؛ گروه بین الملل: توافق لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی را می توان بردی برای حزب الله لبنان دانست، توافقی که انتظار میرود به زودی به امضای رسمی دو طرف برسد.

لبنان و رژیم صهیونیستی در خصوص این مرز دریایی که در منطقه ای با منابع گازی عظیم در دریای مدیترانه واقع شده، مناقشاتی طولانی داشته اند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل جزب الله لبنان در سخنرانی خود گفته بود که هفته پیش رو یک هفته سرنوشت ساز در خصوص ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی است و اگر در پرونده ترسیم مرزها به نتایج مورد نظر برسیم، ریشه آن وحدت، همکاری و همبستگی ملی مردم لبنان است.

بیش از یک دهه قبل اعلام شد که بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی عظیمی است. رژیم صهیونیستی از دو سال قبل اقدامات اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است. لبنان نیز که با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است، در تلاش بوده تا سهم خود از این دریا کسب کند و از امتیاز اکتشاف از منابع گازی بهره گیرد.

این در حالی است که به نظر می رسد که در لبنان پافشاری حزب الله موجب ترسیم خط دریایی عادلانه با رژیم صهیونیستی شده است. دو منبع بلندپایه لبنانی نیز اعلام کرده بودند که حزب‌الله با توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی موافقت کرده است.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۱۹ مهر به نقل از یک مقام ارشد دولت لبنان و یک منبع نزدیک به حزب‌الله نوشت که مقاومت حزب الله با مفاد توافقنامه مزبور موافقت کرده است.

پیشتر، ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "ال.بی.سی" این کشور گفته بود که رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرز دریایی بین لبنان و اراضی اشغالی تسلیم قدرت حزب الله شده است.

وی در ادامه گفته بود که با توجه به تجربه ترسیم مرزهای دریایی، حزب الله ثابت کرد که در دیپلماسی مهارت داشته و زبردست است. «الیاس بوصعب»، معاون رییس پارلمان لبنان درباره این مذاکرات که به میانجی گری آمریکا برگزار شده بود، اظهار داشت که توافق حاصل شده مورد رضایت هر دو طرف است. وی گفته بود: کلیه حقوق لبنان در این توافق محفوظ شده است و تمامی ملاحظاتش نیز به حساب آورده شده است. نسخه نهایی شامل تمامی خواسته های لبنان است و به نظر ما طرف دیگر نیز چنین حسی درباره این توافق دارد.

وی که مسئول پیگیری امور ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی بوده است، در اظهاراتش تایید کرد که مقامات لبنان مختصات شناورهای دریایی برای ترسیم خط دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی را تحویل گرفته‌اند. بوصعب افزود: اظهارات مطرح شده درباره چشم پوشی و امتیاز دهی لبنان صحت ندارد و هیچ طرفی از ما نخواسته است که امتیازاتی را به طرف مقابل بدهیم.

ریاست جمهوری لبنان نیز ابراز امیدواری کرده است که این توافق درباره مرزبندی دریایی هر چه سریع تربه امضای طرفین برسد. شایان ذکر است که میشل عون، رییس جمهور لبنان چندی پیش گفته بود که یک توافق نمیتواند به معنای "شراکت" لبنان با رژیم صیهونیستی شود، زیرا دو کشور عملا در جنگ هستند.

عون پیشتر گفته بود که تکمیل پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی موجب رونق بخشیدن به اقتصاد لبنان میشود. عون، در بیانیه ای که توسط دفتر ریاست جمهوری لبنان منتشر شده بود، با اشاره به اینکه تکمیل پرونده تعیین مرزهای دریایی جنوبی دارای جزییات فنی است، گفت: این جزئیات به گونه ای در حال بررسی است که از منافع، حقوق و حاکمیت لبنان محافظت میکند.

رئیس جمهوری لبنان گفته بود با تکمیل پرونده تعیین مرزهای دریایی، لبنان میتواند اقدام به استخراج نفت و گاز کند که به اقتصاد کشور برای خروج از بحران کمک چشمگیری خواهد کرد.

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسراییل که ریاست تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی را در این گفت و گوها بر عهده داشت، در این خصوص گفته بود: تمامی درخواست های ما پاسخ داده شد و تغییرات مد نظر ما نیز در توافق اعمال شد. ما از منافع امنیتی اسراییل حفاظت میکنیم و در مسیر یک توافق تاریخی هستیم.

لبنان و رژیم صهیونیستی از اکتبر ۲۰۲۰ مذاکرات دوجانبه را با نظارت سازمان ملل درخصوص تعیین مرزهای دریایی، تعیین منابع نفتی و گازی دو طرف و ایجاد شرایط حفاری‌ دریایی آغاز کرده بودند .آموس هوخشتاین، دیپلمات آمریکایی به عنوان میانجی در مذاکرات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرز دریایی دو کشور فعالیت می‌کرد. این مذاکرات چندین دوره به طول انجامیده است.

طی این مناقشات حزب الله لبنان به شدت با زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و به شکل‌های مختلف هشدار داده است تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان‌های گازی به ویژه «قانا» و «کاریش» مشخص نشود، با هر اقدامی از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند.

پیشتر یک مسؤول بلندپایه رژیم صهیونیستی در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته بود که رژیم صهیونیستی پیشنهاد جدیدی به لبنان داده که ضمن رعایت "حقوق" تجاری اسرائیل، به لبنان این امکان را میدهد که ذخایر گازی خود را در منطقه مورد مناقشه توسعه دهد.

همچنین یک مسؤول لبنانی در این خصوص اعلام کرده بود: با این پیشنهاد لبنان میتواند در کل منطقه "قانا" اقدام به حفاری کند. این منطقه حاوی ذخایری از مواد هیدروکربون است و فراتر از خط ۲۳ است که لبنان در ابتدای مذاکرات به عنوان مرز دریایی خود تعیین کرده بود. البته لبنان در ادامه مذاکرات خط دریایی دورتری را خواستار شد. لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به وسعت ۸۶۰ کیلومتر مربع واقع در دریای مدیترانه که سرشار از منابع نفتی و گازی است، مناقشه طولانی داشته اند.

لبنان در این مذاکرات خواستار تغییر نام میدان گازی از صیدون به میدان صیدون قانا شده بود. لبنان همچنین خواسته بود شرکت هایی که این میدان را راه اندازی می کنند، مشمول هیچ تحریمی نشوند و انتخاب آنها بر عهده لبنان باشد و رژیم صهیونیستی و تل اویو نباید اختیاردار شرکت های فعال در میدان قانا باشند.

یکی دیگر از خواسته های بیروت در این مذاکرات جایگزینی عبارت "پرداخت غرامت به تل اویو" توسط شرکت های فعال در این میدان گازی با عبارت «توافق مالی» بین شرکت های عامل و تل اویو بود. هم چنین لبنان خواسته بود آمریکا فورا پس از تکمیل توافق متعهد به تسهیل کار شرکت‌های توسعه‌دهنده این میدان گازی شود. بر اساس پژوهش های و تحقیقات شرکت انگلیسی «اسپکترام» با بررسی های لرزه نگاری خود در سال ۲۰۱۲، ذخایر گاز قابل برداشت در لبنان حدود ۷۲۰ میلیون متر مکعب است.

میدان گازی قانا که بخش نهم میدان گازی لبنان است نزدیک مرز اراضی اشغالی واقع شده است. شرکت های توتال و انی در سال ۲۰۱۸ برنده مناقصه ای برای کتشافات گازی در این میدان شدند. اما بر اساس مفاد توافق در مورد مرزهای آبی، این میدان گاز، که بخشی از آن مورد ادعای اسرائیل است، به طور کامل در اختیار لبنان قرار می گیرد.

خبرگزاری العربیه به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که امضای این توافق در مرکز نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در منطقه ناقوره در جنوب لبنان با حضور طرفین لبنانی و رژیم صهیونیستی و همچنین میانجی آمریکایی و نمایندگانی از سازمان ملل، به عنوان سرپرست این مذاکرات انجام خواهد گرفت تا متعاقبا در سازمان ملل به رسمیت شناخته شود.

کد خبر: ۱۸۰٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha