۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
ماشین‌آلات فرسوده هزینه تولید را افزایش داده است| صنایع کوچک در حسرت نوسازی
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

ماشین‌آلات فرسوده هزینه تولید را افزایش داده است| صنایع کوچک در حسرت نوسازی

مشهد- یکی از عوامل اصلی افت تولید و توسعه صنعت، فرسودگی تجهیزات، دستگاه‌های تولید و نداشتن فناوری‌های نو است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ماشین‌آلات برای تولید باکیفیت منجر به رشد قیمت کالاها می‌شود. چراکه به دلیل نبود امکانات و تجهیزات، تولید کاهش پیدا می‌کند.

افزایش هزینه تولید به‌واسطه گرانی مواد اولیه و هم‌چنین فرسودگی ماشین‌آلات و عقب‌افتادگی از فناوری‌های جدید در حال حاضر موجب شده تا کارخانه‌های تولیدی از تمام ظرفیت خود برای تولید بهره‌مند نباشند و لذا بنا بر گفته کارشناسان این موضوع به کمبود کالا منجر شده و قیمت‌ها را به‌مرور افزایش خواهد داد و درنهایت از توان رقابت با سایر کالاهای صادراتی خواهد کاست.

کاهش کیفی و کمی تولید

ابراهیم حسینی فعال اقتصادی و تولیدکننده قطعات آلومینیومی در مشهد در این رابطه به بازار گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط بیش از ۸۹ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند اما بااین‌وجود از کمترین حمایت برخوردار بوده و ظاهراً دولت به حمایت از بنگاه‌های بزرگ رغبت بیشتری نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این موضوع که رهبر معظم انقلاب چندین سال متوالی توجه به تولید و رفع مشکلات تولیدکننده را به‌عنوان شعار سال در محور کار دولتمردان قرار می‌دهند افزود: بااین‌حال هنوزاین حمایت در خصوص تولیدکننده در دستور کار قرار نگرفته است.

ماشین‌آلات فرسوده هزینه تولید را افزایش داده است| صنایع کوچک در حسرت نوسازی

وی ابراز کرد: برای تأمین ماشین‌آلات نخستین موضوعی که باید به آن توجه شود تأمین سرمایه گردش و تسهیلات بانکی است.

این تولیدکننده ابراز کرد: در حال حاضر بانک‌ها به دنبال پرداخت وام‌های کوتاه‌مدت، گران‌قیمت و سهل‌الوصول هستند و به همین دلیل تولید در زمره فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود که معمولاً بانک‌ها با آن مشکل‌دارند.

حسینی به ما گفت: عدم رغبت بانک‌ها به ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان حجم تولیدات کشور را کاهش داده است و به‌رغم جلسات مختلف و متعددی که با حضور استاندار برگزارشده است اما بانک‌ها بازهم زیر بار اعطای تسهیلات سنگین برای تولیدکننده نمی‌روند.

وی بابیان اینکه نبود حمایت از صنایع کوچک درنهایت به تعدیل نیرو و کاهش تولید وارزآوری منجر خواهد شد ادامه داد: با این اوصاف نباید انتظار داشت که کالای تولیدشده در داخل به بازارهای جهانی راه پیدا کند و قابل‌رقابت با سایر کشورها نظیر ترکیه باشد.

وی ابراز کرد: هنگامی‌که تولید و یا کیفیت کالای تولیدی و صادراتی ما کاهش پیدا کند وابستگی ما به کالاهای وارداتی بیشتر خواهد شد و تسهیلاتی که به صنعت تزریق نشده است به‌طور حتم وارد بازارهای موازی و رانت آفرین می‌شود.

این تولیدکننده ادامه داد: در حال حاضر تحریم‌ها، کمبود مواد اولیه و نقدینگی، نوسانات ارز، بدهی‌های معوقه به بانک‌ها، واردات و قاچاق بی‌رویه کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، نرخ بالای مالیات، هزینه‌های ســنگین آب، برق و گاز، فرســودگی تجهیزات و دستگاه‌ها و مشکلات ترخیص گمرک باعث شده بســیاری از این واحدهای صنعتی تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل دربیایند و با حداقل کارگر به فعالیت خود ادامه دهند که این موضوع یک نوع تهدید برای کشور محسوب می‌شود.

ماشین‌آلات گران

یک فعال حوزه معدن در استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: برای فعالیت در بخش صادرات نیاز است، میزان تولید افزایش یابد و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه من به‌عنوان تولیدکننده نمی‌توانم میزان تولید را افزایش دهم چراکه برای تولید بیشتر، نیاز است، دستگاه‌های بیشتری خریداری شود اما سرمایه لازم را در اختیار ندارم.

مدیرعامل شرکت «کانسار فرآور پیشرو خاورمیانه» با اشاره به اینکه فرسودگی و کمبود ماشین‌آلات سنگین راه را برای توسعه و تولید ناهموار ساخته است اظهار کرد: قیمت یک عدد بیل مکانیکی در داخل کشور به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است و لذا امکان خرید چندین دستگاه برای افزایش تولید عملاً امکان‌پذیر نیست.

سید علی رضوی عمرانی خرید دستگاه و ماشین‌آلات سنگین را مشکلی جدی در این حوزه دانسته و می‌افزاید: یکی از دستگاه‌های مربوط به این حوزه بیل مکانیکی است که با توجه به تحریم‌ها قیمت دستگاه‌ها در داخل ایران حدود ١٧ میلیارد تومان است از طرفی قانونی در این رابطه وجود دارد که مدت‌زمان استاندارد برای استفاده از هر بیل مکانیکی ده سال است اما به‌طور ناگهانی در بهمن ١۴٠٠ این قانون به پنج سال تغییر پیدا کرد.

وی ادامه می‌دهد: دولت تبصره‌ای برای بیل‌های مکانیکی‌های واردشده تحت این عنوان اعلام کرده که سال ساخت این بیل مکانیکی‌ها باید پس از سال ٢٠١۵ میلادی باشد و دستگاه‌های قبل از سال ٢٠١۵ ترخیص دائم نمی‌شوند.

ماشین‌آلات فرسوده هزینه تولید را افزایش داده است| صنایع کوچک در حسرت نوسازی

این تولیدکننده به بازار می‌گوید: واحد ما در سال گذشته قبل از قانون تغییریافته شده دو عدد بیل مکانیکی دست‌دوم را به قیمت سه میلیارد تومان وارد کرده است که در ابتدا قرار بود، مجوز دائم برای استفاده از آن را داشته باشیم اما در حال حاضر به علت وضع قانون جدید ،ما مجبور هستیم ،هر شش ماه مجوز آن را تمدید کرده و همچنین پس از هر تمدید، وثیقه‌ای به قیمت روز دستگاه که سال گذشته،حدود سه میلیارد تومان برآورد شد در بانک گذاشته شود تا دستگاه‌ها بیش از شش ماه در ایران نگهداشتِ نشوند و متأسفانه هرلحظه این امکان وجود دارد تا مجوز برای شش ماه بعد صادر نشود که به‌طورقطع باقیمت دستگاه‌های موجود در داخل، کار واحد تولیدی‌مان تعطیل خواهد شد.

ضرورت حمایت از صنعتگران

مهدی اویسی کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: بر هیچ شخصی پوشیده نیست که فرسودگی ماشین‌آلات بهره‌وری تولید و کارخانه‌ها را کاهش داده و این موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته بخش تولید با گرفتاری‌های زیادی روبرو بــود، اضافه کرد: وارد نشدن قطعات و ماشین‌آلات صنعتی به کشور نه‌تنها موجب شد از نوسازی عقب بیفتیم بلکه انتقال فنّاوری نیز انجام نشد.

وی عنوان کرد: فرسودگی ماشین‌آلات خط تولید علاوه بر چالش بازار فروش و بیکاری کارگران، ناتوانی در رقابت با بازارهای جهانی را در پی دارد و بهره‌وری در تولید کالا را به‌شدت کاهش و در افزایش مصرف انرژی و برق بسیار تأثیرگذار است.

به گفته این کارشناس اگر وضعیت فرسودگی ماشین‌آلات ادامه یابد و اقدامی برای نوسازی آن انجام نشود خراسان رضوی به مرکز ماشین‌آلات فرسوده تبدیل خواهد شد.

وی بابیان اینکه ورود تجهیزات،ماشین‌آلات و فنّاوری به‌روز و مطابق با استاندارهای دنیا می‌تواند تولید را از حالت رخــوت و رکود خارج کند ادامه می‌دهد: تعرفه ماشین‌آلات بسیار گران اســت و ازآنجاکه این نــوع کالاها به‌عنوان کالای سرمایه‌ای محســوب می‌شود، قیمت تمام‌شده کالاها و محصولات را افزایش و همین موضوع بر مشکلات تولید اضافه می‌کند.

اویسی تأکید می‌کند: در این راستا لازم است تعرفه واردات برای رفع مشکلات بخش تولید نیز کاهش یابد.وی بابیان اینکه ارز ۳۰ هزارتومانی فشــار مضاعفی به واردکننده می‌آورد، گفت: در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف‌شده است، برای کاهش فشــار به واردکنندگان بهتر است تعرفه‌ها کاهش یابد.

این کارشناس اقتصادی اذعان می‌کند: در حال حاضر ما شاهد هستیم تجهیزات فرسوده و عدم دسترسی تولید به ماشین‌آلات به‌روز، کیفیت کالاها و خدمات را کاهش داده و تولید مشتریان خود را حتی مشتریان داخلی را ازدست‌داده است.

وی مهم‌ترین شرط لازم برای صادرات کالا به دیگر کشورها را تولید کالاهای باکیفیت و مناسب با نیاز روز دنیا عنوان کرده و می‌گوید: برای دستیابی به این هدف چاره‌ای جز نوسازی ماشین‌آلات صنعتی نیست.

چه باید کرد؟

بنا بر تأکید صنعتگران و کارشناسان اقتصادی تولید نیازمند مواد اولیه و به‌روزرسانی ماشین‌آلات است اما، تحریم‌های اقتصادی مانع اساسی در نوسازی ماشین‌آلات خط تولید بنگاه‌های اقتصادی استان خراسان رضوی در سال‌های اخیر بوده است.

اگر دولت به‌روزرسانی ماشین‌آلات خط تولید فرسوده واحدهای صنعتی استان با ارائه بسته‌های تشویقی توجه نکند روزبه‌روز به فرسودگی فرایندهای بخش تولید اضافه می‌شود.

نوسازی ماشین‌آلات خط تولید و به دنبال آن کیفی سازی تولید داخل، عرصه رقابت‌پذیری کالای ایرانی را با محصولات مشابه خارجی میسر می‌سازد علاوه بر این، به‌روزرسانی ماشین‌آلات خط تولید در کاهش هزینه تمام‌شده کالا تأثیرگذار است و نبود بازار فروش به‌عنوان یکی از رنج‌های واحدهای صنعتی خراسان رضوی برطرف می‌کند.

بدون اهتمام به کیفیت ماشین‌آلات خط تولید، جهش تولید در استان محقق نمی‌شود و این‌رو باید قدرت مالی صنعتگران خراسان را در به‌روزرسانی تجهیزات تولید واحدهای صنعتی براثر تحریم‌های اقتصادی تقویت کرد.

روابط ایران با کشورهای جهان برای محقق شدن شعار جهش تولید باید به نفع تولیدکنندگان داخل تنظیم و برنامه‌ریزی شود و لذا بنا بر نظر کارشناسان حمایت از صنعت داخلی باید بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرد.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha