۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
درآمد کشاورزان دیمزارها سکه می شود؛ تولید جهشی در مزارع
بازار گزارش می دهد؛

درآمد کشاورزان دیمزارها سکه می شود؛ تولید جهشی در مزارع

ساری- اجرای طرح جهش تولید با همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و اقتصادی کردن کشت، دیمزارهای مازندران را طلا و درآمد کشاورزان را سکه می کند.

بازار؛ گروه استان ها: جهش تولید در دیمزارها از سه سال پیش در مزارع کشور کلید خورد و مازندران هم جزو استان های موفق در اجرای این طرح است که با آن تولید محصولاتش رشد ۱۵ درصدی داشته است.

افزایش بهره وری تمامی محصولات دیم نظیر دانه های روغنی، سویا، گندم و گیاهان علوفه ای از جمله اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است و این طرح سال اول در ۲۱ هزار هکتار و سال گذشته در ۳۰ هزار هکتار از مزارع استان اجرا شد.

در سال جاری با همت مسئولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام مازندران و جهاد کشاورزی، قرار است، طرح جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار از مزارع استان مازندران اجرا شود.سال قبل مزارع مناطق کوهستانی و میان بند گلوگاه، بهشهر، سوادکوه وسوادکوه شمالی، ساری، نکا و نوشهر اجرا شد و امسال گستره آن در مازندران بیشتر می شود.

افزایش تولید محصولات زراعی مازندران

احسان عباسپور سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که سال زراعی قبل با اجرای طرح جهش تولید ۱۲ تا ۱۵ درصد به تولیدات محصولات زراعی استان شامل گندم، جو، علوفه های گیاهی، دانه های روغنی و حبوبات افزوده شد، گفت: مازندران از جمله ۱۰ استان به عنوان پایلوت الگوی کشت است و در زمینه جهش تولید در دیمزارها موفق عمل کرده است.

وی پرداخت تسهیلات، تحویل بذر و کود و پرداخت یارانه بیمه محصولات به کشاورزان را از جمله مزیت های جهش تولید در دیمزارها ذکر کرد و گفت: مدیریت فنی تولید، تامین امانی و توزیع به موقع نهاده های کشاورزی و حذف واسطه ها از دیگر اهداف به شمار می رود.

درآمد کشاورزان دیمزارها سکه می شود؛ تولید جهشی در مزارع

در استان مازندران ۹۵ هزار هکتار دیمزار وجود دارد که ۳۰ هزار هکتار آن شامل گندم، جو، علوفه های دامی، کلزا، نخود، عدس و گیاهان ارویی در سامانه یدمزار سال قبل ثبت شده است. همچنین ۹ هزار هکتار از این مزارع بیمه شدند.

امسال ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به زیر پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار می‌گیرد.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که کشت پاییزه محصولاتی نظیر گندم، جو، کلزا، گیاهان علوفه‌ای و سبزیجات در استان انجام می‌شود، افزود: هر ساله تمهیداتی برای تامین بذر، کود، ماشین آلات مورد نیاز وغیره انجام می‌شود.

وی با اشاره به آغاز کشت پاپیزه محصولات در استان افزود: اولین کشت دانه های روغنی کلزا به صورت پایلوت در شهرستان گلوگاه انجام شد و امیدواریم سال زراعی خوبی داشته باشیم.

وی با بیان این که اراضی کوهستانی و بالادست استان دیمزار است، درباره طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: سال قبل این طرح در ۳۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل اجرا شد.

درآمد کشاورزان افزایش می یابد

عنایتی کاهش هزینه تولید، افزایش درآمد کشاورزان را از جمله مزایای جهش تولید در دیمزارها ذکر کرد و گفت: این طرح امسال در ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان اجرا می شود و تمهیدات لازم برای اجرای آن در اراضی بالادست صورت گرفته است.

وی سطح دیمزارهای استان را ۱۵۰ هزار هکتار ذکر کرد.

درآمد کشاورزان دیمزارها سکه می شود؛ تولید جهشی در مزارع

به باور کارشناسان راه نجات محصولات زراعی و تامین خودکفایی اجرای کشت های قراردادی و جهش تولید است و از سوی دیگر با توجه این که مصرف کود و نهاده های کشاورزی در کشت های پاییزه مازندران کمتر از نرم و استاندارد است، این مسئله میزان تولید را کاهش داده است. از این رو ارائه کود و بذر به کشاورزان، تولید در دیمزارها را جهش می دهد..

سید رضا هادیان مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل نیز با اشاره به مشارکت و حمایت این ستاد در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، افزایش درآمد کشاورزی و خودکفایی در تامین نیایاز محصولات کشاورزی را از مهمترین اهداف بیان کرد.

عملکرد دیمزارها به سه تا چهار برابر رسید

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ارائه تسهیلات برای حمایت از کشاورزان در طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: همچنین در دیمزارها از کشاورزان کشاورزی به کار گرفته شده است.

وی با اظهار این که تا دو سال قبل برداشت و تولید گندم در دیمزارهای مازندران جدود یک تن بوده است، افزود: با اجرای طرح جهش میزان تولید به سه تا چهار برابر رسیده است.

هادیان گفت: در این طرح ضمن پوشش بیمه ای گندمزارها و توزیع کود و سم یارانه ای، بذرهای اصلاح شده نیز بین کشاورزان توزیع می شود.

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها علاوه افزایش درامد اقتصادی کشاورزان و عملکرد تولید، سبب صرفه جویی میلیاردی ارزی در استان شده است. در این طرح پنج گونه محصول کشاورزی شامل گندم، جو، گیاهان علوفه ای، حبوبات، دانه های روغنی مورد حمایت قرار می گیرند و علاوه براین برای ورود ماشین آلات کاشت مخصوص دیمزاره برنامه ریزی شده است.

کد خبر: ۱۸۰٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      6 0
      کدام باران دیمزار جوک می نویسید بخندیدم
    • دهقانی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      چرا در استان فارس بذر و کود و غیره نمیدن که ما نابود نشیم
    • حاج محمودرضا نوروزی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      در مازندران و گیلان اصلا تا کنون کشاورزی زمین گندم و جو کلزا را در هیج زمینی با توجه به بارندگی آبیاری نمی کند چون بارش بهار کافی است دیمکاری در استانهاییکه بارش ندارن باید اجرا شود که بدون آب نمی شود من کشاورز هستم هکتاری حداقل دوازده کیسه کود استفاده می کنم و دو مرتبه کود مایع ولی دولت سه کیسه کود می دهد