۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
خشکسالی  در منطقه کشت گندم ماکارانی/  عامل ۸ درصد هدر رفت مواد غذایی مصرف کنندگان هستند
فائو: دور ریز مواد غذایی را کم کنید

خشکسالی در منطقه کشت گندم ماکارانی/ عامل ۸ درصد هدر رفت مواد غذایی مصرف کنندگان هستند

طی این سال ها با بروز تغییرات آب وهوایی شاهد ناامنی غذایی و از طرفی هدررفت محصولات بوده ایم. به طوری که برای جلوگیری از این مساله باید اقدامات جدی از سوی کشورها صورت گیرد.


فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- سایت «ایریش اگزماینر» در گزارشی ارایه داده است: در کشورهای صنعتی، با تولید بیش از تقاضا، محصولات  از بین می رود. محصولات مازاد به عنوان خوراک حیوانات فروخته می شوند ویا یا موادغذایی که دارای پوسیدگی یا لکه هستند، دور ریخته می شوند. برای نمونه، هویج هایی، لکه دار هستند یا ترک بر شده اند، برای خوراک دام استفاده می شود.
از طرفی به دلیل کمبود حمل و نقل، ذخیره سازی، تجهیزات سرمایش و بازارهای فروش، محصولات تازه در آب و هوای گرم خراب می شوند. همچنین عدم رعایت حداقل استانداردهای ایمنی مواد غذایی می تواند منجر به تلفات مواد غذایی شود (به دلیل وجود سموم، آب آلوده، استفاده غیر ایمن از سموم دفع آفات یا مواد دامپزشکی).

شرایط نامناسب و غیرقابل کنترل و نگهداری، عدم کنترل دمای کافی، همچنین می تواند باعث از بین رفتن مواد غذایی شود. کشاورزان فقیر ممکن است به دلیل کمبود مواد غذایی یا نیاز به پول نقد، خیلی زود محصول خود را برداشت کنند در حالی که در این روش، ارزش غذایی و اقتصادی غذایی از بین می رود.  همچنین بروز اشتباهات هنگام پردازش یا بسته بندی اغلب منجر به دور ریختن مواد غذایی می شوند. همچنین مواد غذایی موجود در خرده فروشی ها ممکن است قبل از فروش، به تاریخ انقضا خود برسد و هدر رود.

هدررفت غذایی در بازارهای عمده فروشی و خرده فروشی در کشورهای در حال توسعه وجود دارد که غالبا از تجهیزات خنک کننده کوچک وغیر بهداشتی استفاده می کنند و یا با کمبود تجهیزات سرمایشی روبرو هستند. فقر و درآمد محدود خانوار، اتلاف مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه را به دنبال دارد. اما یکی از مهمترین مناطق برای زباله های مواد غذایی در میزان مصرف در کشورهای ثروتمند است.

به عنوان مثال، رستوران ها بوفه ها، غذاها  را با قیمت های ثابت سرو می کنند، که باعث می شود مردم بشقاب های خود را بیشتر از آنچه می توانند بخورند، پر کنند. فروشگاه های خرده فروشی همچنین با تبلیغ"یکی را رایگان ببر" ، منجر به هدر رفتن موادغذایی می شود.
مونیکا ون دن بوس ورما و همکارانش از دانشگاه و تحقیقات واخنینگن هلند می گوید: بررسی های فائو نشان می دهددرحالی که مصرف کنندگان مسئول تنها ۸ درصد زباله های مواد غذایی هستند، اما این  میزان هدررفت مواد غذایی می تواند به ۱۹ درصد برسد.  

اقدامات به منظور کاهش زباله های غذایی احتمالاً به اندازه اقداماتی برای کنترل تغییرات آب و هوایی مهم خواهد بود و نیاز به معرفی آنها در کنار هم هستند. یکی از دلایلی که باعث می شود زباله های غذایی از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیدا کنند این است که غذاهای گیاهی که در برنامه های کاهش اقلیم مورد حمایت قرار می گیرند مستعد بیشتر ابتلا به زباله ها هستند.

اقدامات به منظور کاهش زباله های غذایی احتمالاً به اندازه اقداماتی برای کنترل تغییرات آب و هوایی مهم خواهد بود و نیاز به معرفی آنها در کنار هم هستند


۴۵درصد هدررفت، سهم میوه و سبزیجات

فائو تخمین زده است میزان هدررفت  مواد غذایی در منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا برای گوشت  ۱۳ درصد، ۱۴-۱۹ درصد غلات، ۱۶ درصد دانه های روغنی و پالس، ۱۸ درصد از محصولات لبنی، ۲۶ درصد از مواد غذایی ریشه دار و غده ای، ۲۸ درصد ماهی و غذاهای دریایی و ۴۵ درصد میوه و سبزیجات است.  به طوریکه با همه گیری کووید ۱۹ باید اقدامات درباره جلوگیری از زباله های مواد غذایی، کاهش تغییرات آب و هوا و تولید محصولات کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

برنامه جهانی غذا اعلام کرد، به دلیل کووید ۱۹ تعداد افرادی که با ناامنی حاد مواد غذایی روبرو هستند، از ۱۳۵ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۲۶۵ میلیون نفر می رسد. دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، اخیراً به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که ما در آستانه  همه گیری گرسنگی هستیم، درحالی که باید به آن پاندمی کووید ۱۹ را هم اضافه کنیم.  قبل از همه گیری کووید ۱۹، وی هشدار داده بود که سال ۲۰۲۰ با بدترین بحران بشری از زمان جنگ جهانی دوم روبرو خواهد بود. به طوری که این مساله به دلیل جنگ در سوریه و یمن ایجاد می شود و مناطقی مانند سودان جنوبی، بورکینا فاسو را با بحران های شدید روبرو می کند.

بیزلی اظهار داشت: مشکلات همچون ملخ بیابانی در آفریقا؛ بلایای طبیعی؛ تغییر الگوهای آب و هوا؛ بحران اقتصادی لبنان که میلیون ها پناهنده سوری را تحت تأثیر قرار داده است و یا گرسنگی در جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان و اتیوپی، می تواند به مسایل حادتر بینجامد.  براساس براورد برنامه جهانی غذا درحال حاضر ۸۲۱ میلیون نفر هر شب گرسنه می خوابند وبیش از ۱۳۵ میلیون نفر با گرسنگی و یا بدتر از آن مواجه هستند. این در حالی است که کووید ۱۹ می تواند ۱۳۰ میلیون نفر دیگر را در آستانه گرسنگی قرار دهد. بیزلی از شورای امنیت سازمان ملل خواست که تا با کمک به ایجاد آتش بس جهانی در درگیری ها، اجازه دهد تا غذا از جایی که تولید می شود به مناطقی که مورد نیاز است منتقل شود.

قیمت مواد غذایی لهستان امسال ۵.۲ درصد افزایش می یابد، که بیشتر به دلیل خشکسالی است. جمهوری چک بدترین خشکسالی در ۵۰۰ سال را تجربه می کند. خشکسالی در جنوب ایتالیا، یکی از مناطق اصلی تأمین گندم ماکارونی، وجود دارد.  ویتنام و کوبا هر دو در معرض خشکسالی قرار دارند و کمبود باران  در بدترین شرایط طی ۵۰ سال در شمال شرقی آرژانتین روی داده است



تغییرات آب و هوایی و هدررفت مواد غذایی

در عین حال که افزایش غیرمعمول خشکسالی ها در سراسر جهان در حال حاضر به دلیل تغییرات آب و هوایی ایجاد شده است. برخی از قسمت های نیوزیلند، مانند خلیج هاوک، هفتمین ماه است که میزان بارندگی های اش کمتر از میزان معمول بوده است. همچنین تولید شیر در این کشور به عنوان صادر کننده لبنیات شماره یک جهان، ۳ درصد (در مقایسه با میزان معمول آوریل)،  کاهش یافته است.

همچنین بخش عمده ای از اروپای مرکزی ومناطق کشاورزی در اثر خشکسالی آسیب دیده است. صادرکننده پیشرو غلات، اوکراین بستگی به آب و هوای مناسب برای بقیه فصل در راستای ذخیره در محصولات خود، با پیش بینی عملکرد در حال حاضر به طور رسمی ۲۰ درصد میزان را کاهش داده ا ست.  از طرفی مولداوی با خسارات عمده محصولات زراعی روبرو است. قیمت مواد غذایی لهستان امسال ۵.۲ درصد افزایش می یابد، که بیشتر به دلیل خشکسالی است. جمهوری چک بدترین خشکسالی در ۵۰۰ سال را تجربه می کند. خشکسالی در جنوب ایتالیا، یکی از مناطق اصلی تأمین گندم ماکارونی، وجود دارد.  ویتنام و کوبا هر دو در معرض خشکسالی قرار دارند و کمبود باران  در بدترین شرایط طی ۵۰ سال در شمال شرقی آرژانتین روی داده است.

کد خبر: ۱۸٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha