امکان صدور پروانه بهره‌برداری مجزا برای استفاده از معافیت مالیاتی طرح‌های توسعه‌ای مهیاست
نایب‌رئیس اتاق ایران:

امکان صدور پروانه بهره‌برداری مجزا برای استفاده از معافیت مالیاتی طرح‌های توسعه‌ای مهیاست

اعضای شورای گفت‌وگو بخش‌نامه اخیر مبنی بر امکان صدور پروانه بهره‌برداری مجزا درباره طرح‌های توسعه‌ای برای استفاده از معافیت مالیاتی را مشروط‌ به رفع نیاز بخش خصوصی تایید کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، حسین سلاح‌ورزی قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو در حاشیه برگزاری صدوسیزدهیمن نشست شورا، مجموع مصوبات این نشست را تشریح کرد و گفت: مقرر شده بخش‌نامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر امکان صدور پروانه بهره‌برداری مجزا برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در صورت تفکیک سوله‌ و فعالیت‌ها از یکدیگر و استفاده از نرخ صفر مالیاتی صدر ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، در صورت حل مشکل بخش خصوصی به عنوان مصوبه شورا لحاظ شود.

سلاح‌ورزی، افزود: یکی از معضلاتی که در نشست قبل شورای گفت‌وگو نیز مورد بحث قرار گرفت، تسری استفاده از نرخ صفر مالیاتی صدر ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم برای توسعه‌ واحدهای تولیدی و معدنی بود که این موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی مجدد در این جلسه شورا نیز مطرح و قرار شد برای حل آن از بخش‌نامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در حال حاضر اگر قرار باشد طرح توسعه‌ای اجرا شده و از معافیت صدر ماده ۱۳۲ استفاده شود، باید در قالب یک پروانه بهره‌برادی جدید صورت گیرد و با نظر سازمان امور مالیاتی توسعه واحد تولیدی در چارچوب پروانه بهره‌برداری قبلی، مشمول معافیت نمی‌شود. ازطرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم صدور پروانه بهره‌برداری جدید برای این نوع طرح‌های توسعه‌ای را ناممکن می‌داند.

سلاح‌ورزی اظهار کرد: طبق گفته‌های معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش‌نامه‌ای حدود سه هفته قبل ابلاغ شده است که بر اساس آن امکان صدور پروانه بهره‌برداری مجزا برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در صورت تفکیک سوله‌ و فعالیت‌ها از یکدیگر و استفاده از نرخ صفر مالیاتی صدر ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم فراهم شده است.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو تاکید کرد: در نهایت مقرر شد در صورت بررسی بخش‌نامه وزارتخانه توسط دبیرخانه شورای گفت‌وگو و تامین درخواست و نیاز واحدهای تولیدی، این بخش‌نامه به عنوان مصوبه شورای گفت‌وگو ملاک عمل قرار گیرد.

او همچنین به بحث پیرامون جوانب حذف بند (غ) ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، مبتنی بر حذف معافیت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی از پرداخت حقوق ورودی اشاره و ضمن تاکید بر حل بخش زیادی از مشکلات مربوط به این بخش بعد از بازنگری‌ها و مصوبات اخیر مجلس، گفت: دبیرخانه شورای گفت‌وگو در این ارتباط سه پیشنهاد را مطرح کرد؛ اول اینکه مانند گذشته امکان ترخیص ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی با ارائه چک و عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده به صورت نقدی امکان‌پذیر باشد که بر اساس اعلام گمرک، قرار است طی روزهای آینده این امکان طی بخش‌نامه‌ای به همه گمرکات کشور ابلاغ شود.

سلاح‌ورزی ادامه داد: از طرفی طبق اظهارات نماینده گمرک با توجه به قانون جاری کشور، برای اعمال هرگونه معافیت در ورادات انواع ماشین‌آلات، زمان ارائه اظهارنامه گمرکی ملاک عمل است.

نایب رئیس اتاق ایران، ممنوعیت واردات انواع مواد آرایشی و بهداشتی را موضوع پایانی این نشست عنوان کرد که طبق نظر اعضا شورا مقرر شد درباره امکان ثبت سفارش مواد اولیه تولید این محصولات، بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد و نظر بانک مرکزی نیز درباره امکان تخصیص ارز به این بخش دریافت شود و در صورت مهیا بودن شرایط، واردات مواد اولیه و نیازهای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، آزاد شود.

سلاح‌ورزی همچنین از ارائه گزارشی از نشست اتاق ایران با تعدادی از نمایندگان وزارت کشور، مشاور وزیر ارتباطات و جمعی از فعالان حوزه ICT درباره بررسی آثار ناشی از قطع اینترنت بر کسب‌وکارها و صنایع کشور در نشست شورای گفت‌وگو خبر داد.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha