۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
بخش خصوصی امضای دیجیتال را جدی بگیرد
در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران مطرح شد

بخش خصوصی امضای دیجیتال را جدی بگیرد

تحولات این روزهای بازار سرمایه، تأکید بر قابل‌قبول بودن امضای دیجیتال از سوی مراجع رسمی، چالش‌های محتوای دیجیتال و پیشبرد اهداف اقتصاد هوشمند ازجمله مسائلی بود که در دومین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در سال ۹۹ که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، تحولات این روزهای بازار سرمایه، تأکید بر قابل‌قبول بودن امضای دیجیتال از سوی مراجع رسمی، چالش‌های محتوای دیجیتال و پیشبرد اهداف اقتصاد هوشمند ازجمله مسائلی بود که در این نشست به آن‌ها پرداخته شد و درعین‌حال پویش ملی محتوای دیجیتال که سال گذشته کار خود را آغاز کرده، موردبررسی قرار گرفت.

همچنین مقرر شد تا در صورت عبور از چالش کرونا، در تیرماه همایش پویش ملی محتوای دیجیتال برگزار شود.

محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در ابتدای این نشست عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا بنا بود اقساط بانک‌هایی که به اشخاص حقیقی و حقوقی تسهیلات داده بودند،   تا مردادماه به تعویق بیفتد؛ اما عملاً این کار برای کسب‌وکارهایی صورت گرفته که در لیست معاونت اقتصادی اعلام‌شده و بانک‌ها بر مبنای همان لیست عمل و اقساط را با تعویق دریافت می‌کنند. از طرفی دیگر این نگرانی وجود دارد که با هجوم افراد به سمت بورس، رشد نقدینگی ایجاد شود.

وی افزود: در شرایط کنونی نقدینگی جامعه به سمت بورس، ارز، طلا یا ساختمان سوق داده‌شده و عملاً سرمایه‌ای برای فعالیت‌های کسب‌وکارها باقی نمی‌ماند. همین موضوع نیز بسیاری از  مشاغل را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این خود می‌تواند یک چالش جدی برای آینده اقتصاد باشد.

طلایی همچنین از آمادگی کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برای برگزاری آموزش‌های مجازی طی ده روز آینده خبر داد و گفت: طلایی همچنین در خصوص آموزش رایگان مجازی عنوان کرد: قصد داریم طی ۱۰ روز آینده آموزش‌ها را آغاز کنیم. در این زمینه اگر انجمن‌ها و تشکل‌ها می‌خواهند اقدامی انجام دهند، پیشنهادات خود را به کمیسیون ارسال کنند. چراکه قصد داریم با افزایش آموزش در این زمینه اجازه ندهیم استقبالی که در دوره کرونا از فضای مجازی صورت گرفت، پس از کرونا به شرایط گذشته برگردد. از طرفی کمیسیون این آمادگی را دارد تا طرح‌های مطالعاتی را از سوی انجمن‌ها و اتحادیه‌ها دریافت کند تا کارشناسان بر روی آن کار انجام دهند و به‌صورت مکتوب ارائه شود تا این برداشت غلط که حوزه ICT تنها محدود به فروشگاه‌های اینترنتی است نیز تصحیح شود.

بخش خصوصی امضای دیجیتال را جدی بگیرد

اهمیت امضای دیجیتال و الکترونیکی کردن اسناد از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن‌ها پرداخته شد. در همین زمینه، شاهین نوروزی عضو کمیسیون فاوای اتاق ایران اظهار کرد: دغدغه امضای دیجیتال و الکترونیکی کردن اسناد در راستای ایجاد دولت الکترونیک به وجود آمده است. یکی از دغدغه‌هایی که در این بخش وجود دارد این است که باید امضای دیجیتال به نحوی باشد که یک احراز هویت انکارناپذیر صورت گیرد و قابل‌ارائه به محاکم حقوقی باشد. این کاری است که با اسناد کاغذی به‌راحتی قابل انجام است؛ ولی اکنون با توجه به نیاز مراجعه کمتر مردم به ادارات و مراکز عمومی نیاز به یک امضای دیجیتال بیشتر احساس می‌شود.

او افزود: کارت هوشمند ملی و امضای دیجیتال کاملاً در راستای دولت الکترونیک است. اگر به پیشخوان دولت و یا دفاتر ثبتی مانند پلیس+۱۰ بروید هرچند به دلیل نیاز مردم به رؤیت نهایی کار خود، پرینت و برگه کاغذی به ارباب‌رجوع ارائه می‌شود اما تمامی اتفاقاتی که پشت باجه صورت می‌گیرد کاملاً الکترونیکی است و  نیاز به ثبت کاغذی ندارد.

این کارشناس حوزه امنیت در ادامه گفت: اکنون سازمان توسعه تجارت به دنبال امضای قراردادها به‌صورت دیجیتالی است. جایی مانند دیجی کالا که حجم عظیمی از قرارداد را منعقد کند، به دنبال دیجیتالی کردن این روند است. حتی در دولت نیز بیشتر مکاتبات با امضای دیجیتال انجام می‌شود و در بخش خصوصی هم می‌توان این موضوع را اجرایی کرد.

عقب‌ماندگی در برنامه‌های مربوط به اقتصاد هوشمند

حمیدرضا احمدیان مشاور کمیسیون فناوری اطاعات و ارتباطات اتاق ایران نیز به بحث اقتصاد هوشمند پرداخت و گفت: متأسفانه وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات از برنامه‌های مربوط به اقتصاد هوشمند عقب‌مانده‌اند و اکنون فاقد سند و برنامه منسجم هستیم.

او در ادامه افزود: وجود چنین شرایطی باعث می‌شود که نقش انجمن‌ها و اتاق‌ها بیش از گذشته پررنگ شود. در وزارت اقتصاد اکنون حتی در بحث تعریف اقتصاد هوشمند و یا هوشمند سازی اقتصاد اختلاف دیدگاه و سردرگمی وجود دارد.

احمدیان همچنین گفت:  نباید به دنبال تصویب قانون باشیم یا وارد فرایندهای دریافت مجوز پیچیده شویم. بلکه اکنون اگر بخواهیم همین بخش آموزش مجازی راه‌اندازی شود، یک کار دوهفته‌ای دوماِ دیگر  هم راه‌اندازی نمی‌شود. اکنون مجوز سفته الکترونیک توسط وزیر اقتصاد صادر شد و به لطف کرونا اقداماتی صورت گرفت که تا پیش از آن امکان‌پذیر نبود. اگر همین کارهای کوچک را در قالب بسته‌های پیشنهادی ارائه دهیم و اجرایی کنیم می‌توانیم به اکوسیستم دلخواه نیز دست پیدا یابیم.

چالش مجوز صوت و تصویر فراگیر، رشد تولید محتوای دیجیتال به‌واسطه آموزش مجازی در شرایط فعلی و انتقاد از قیمت‌ ابزارهای دیجیتال موجود در بازار، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به آن پرداخته و خواستار سیاست‌گذاری دولت در این عرصه شدند.

کد خبر: ۱۷٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha