۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
مصرف بهینه آب با تغییر ادوات کشاورزی
معاون زراعت جهاد کشاورزی مطرح کرد

مصرف بهینه آب با تغییر ادوات کشاورزی

مهاجر، معاون زراعت جهاد کشاورزی گفت یکی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی تغییر ادوات کشاورزی در جهت استفاده بهینه از آب است.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر امروز در نخستین اجلاسیه سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی با اشاره به تغییر نگرش ابیاری سنتی به ابیاری نوین گفت ابیاری نوین با کمترین تعریق از طریق انتقال با لوله اب، ابیاری سطحی و ابیاری تیپ انجام می شود که با توافق مجلس و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم در این زمینه در نظر گرفته شده است .

وی با اشاره به نقش محصول پنبه به عنوان یکی از پر بازده ترین محصولات بخش کشاورزی گفت پنیه حدود ۷۲ نوع فراوری دارد که یکی از برنامه های وزرات جهاد کشاورزی تولید پنیه و خودکفای در این محصول و صادرات ان می باشد.

معاون وزرات جهاد کشاورزی گفت سیاست جهاد کشاورزی در تولید صیفی و سبزی هدایت این محصولات به سمت گلخانه ای شدن می باشد و این محصولات در پاییز و زمستان کشت شوند

وی با اشاره به تولید ۲۸ میلیون تن صیفی و سبزیجات گفت با کاهش سطح زیر کشت به سمت افزایش عملکرد در سطح این محصولات برویم.

وی همچنین به خودکفایی در محصول مهم چغندر قند اشاره کرد و گفت برنامه وزرات جهاد کشاورزی کشت این محصولات از بهار و تابستان به پاییز و زمستان است و کاهش مصرف اب به یک چهارم می باشد که در سالهای گذشته با تکنولوژی های جدید امکانپذیر شده است.

وی در رابطه با توسعه کشت برنج با ابیاری کم و استفاده از ابیاری نوین گفت با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی ۵۰۰ هزارتن امسال در مقایسه با پارسال افزایش تولید خواهیم داشت.

مهاجر با اشاره به اینکه یکی از برنامه های وزرات جهاد کشارزی تولید ارقام هبیریت می باشد گفت با استفاده از این روش میزان عملکرد را از ۴ تن شلتوک ارقام محلی به ۱۰ تا ۱۲ تن برسانیم

معاون زراعت جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه طرح جهش تولید جز برنامه های اصلی وزرات جهاد کشاورزی است گفت امسال حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هکتار شامل این طرح خواهد بود و در صورت استقبال کشاورزان به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.

وی همچنین یکی از برنامه های اصلی در جهش تولید را ورودکشت گیاهان علوفه ای و حبوبات به دیم زارها عنوان کرد.

کد خبر: ۱۷۹٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha