۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
توسعه مکانیزاسیون کشاورزی مشروط به توجیه کشاورز است
رئیس خانه صنعت و معدن گلستان:

توسعه مکانیزاسیون کشاورزی مشروط به توجیه کشاورز است

گرگان- بهرامی، رئیس خانه صنعت و معدن گلستان گفت: عدم توجیه زارعان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سبب شده تا کشاورز رغبتی به استفاده از ادوات نداشته باشد.

رمضان بهرامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در بخش مکانیزاسیون کشاورزی تکنولوژی های مناسبی در کشور وجود دارد که ارزش افزوده و بهره وری بالایی به همراه دارند اما این در حالی است که توان کشاورز برای خرید صفر است.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان افزود: کشاورزی مستلزم استفاده از علم روز است، اما متاسفانه به رغم اینکه صنعت علمی است که سبب توسعه این بخش می شود خارج از این حوزه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: متاسفانه کارخانه های تراکتورسازی همان پلتفرم کارخانه های خوردو سازی داخل را اجرا می کنند.

بهرامی با بیان اینکه سایبان، بزرگترین مزیتی است که تراکتور ها در تولید سال های اخیر داشتند، افزود: با اینحال شرایط تراکتور تولید امروز از نظر کیفیت با گذشته هیچ تفاوتی ندارد .

وی ادامه داد: عدم پیشرفت صنعت ماشین آلات و ادوات کشاورزی، نتیجه انحصاری بودن این بخش است که در اختیار دولت قراردارد.

به گفته وی، به نظر می رسد این موضوع در بخش تولید ماشین آلات کشاورزی باید پوست اندازی شود تا با روش نو این صنعت جانی دوباره بگیرد.

وی با بیان این نکته که حضور دلالان در قیمت گذاری محصولات کشاورزی تاثیر دارد، خاطرنشان کرد: دلالان فضای بین تولید کننده تا مصرف کننده را در دست گرفته اند.

بهرامی افزود: دلال محصول را با قیمت پایین از کشاورز می خرد و با بالاترین قیمت به مصرف کننده می فروشد که در نهایت هیچ سودی عاید تولیدکننده که ابتدای این زنجیره است نمی شود.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان یکی از علل عدم توان کشاورز برای خرید ادوات کشاورزی را حضور دلالان عنوان کرد و گفت: عدم توان مالی کشاورز در دراز مدت به تولید آسیب وارد می کند.

وی با اشاره به این موضوع که تخصیص تسهیلات کم بهره به کشاورز برای خرید ادوات لازم است، ادامه داد: بانک های توسعه و بانک کشاورزی باید وارد عمل شده و کشاورز را از نظر مالی حمایت کنند.

کد خبر: ۱۷۹٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha