۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۶
کنترل خروجی نقدینگی با تقسیم سود سهام هلدینگ‌ها
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

کنترل خروجی نقدینگی با تقسیم سود سهام هلدینگ‌ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: مصوبه تقسیم حداکثر ۲۰ درصد سود حاصل از فروش سهام هلدینگ‌های سازمان بورس، باعث کنترل خروجی نقدینگی و تجمیع منابع خواهد شد.

به گزارش بازار، محمد صفاری، در خصوص مصوبه سازمان بورس مبنی بر قابل تقسیم بودن حداکثر ۲۰٪ از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی شرکت‌های هلدینگ و مادر، اظهار کرد: هر ساله، سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت تا میزانی که باعث زیان انباشته نشود، به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل و پس از رسیدن به نصف سرمایه ثبت شده شرکت و اخذ مجوز از سازمان بورس بنا به پیشنهاد هیئت مدیره و با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده قابل تبدیل به سرمایه است.

صفاری افزود: اندوخته سرمایه‌ای تا زمان ادامه فعالیت شرکت، غیرقابل تقسیم است و برای حفظ روند سوددهی تصمیم گیری شد، هرسال حداکثر تا ۲۰ درصد از مبلغی که در همان سال به حساب اندوخته سرمایه‌ای انتقال یافته، بین صاحبان سهام تقسیم می‌شود. تاکنون اگر شرکت‌های هلدینگ به صورت بلوکی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود را به فروش می‌رساندند، این بخش در تقسیم سود سالانه شرکت در مجمع پیش‌بینی و تقسیم می‌شد، اما اکنون مصوبه‌ای که تصویب شده این است که هلدینگ‌ها حداکثر ۲۰ درصد را می‌توانند، تقسیم کنند و مابقی را باید در جهت افزایش سرمایه درون خود شرکت مادر نگهداری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص فواید مصوبه سازمان بورس گفت: با این مصوبه، خروج پول توسط شرکت‌های هلدینگ و مادر، کنترل خواهد شد و تجمیع منابع و شناوری افزایش می‌یابد. همچنین تعداد شرکت‌هایی که فرایند افزایش سرمایه را سپری می‌کنند، افزایش می‌یابد. شرکت‌ها مجبور هستند این مبلغ را نگهدارند و این مبالغ را در نمی‌توانند در صورت‌های مالی و هزینه‌های خود ثبت کنند.

کد خبر: ۱۷۹٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha