۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
نقدینگی از تولید جلو زد | «رکود» نوک پیکان برنامه‌های دولت باشد
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

نقدینگی از تولید جلو زد | «رکود» نوک پیکان برنامه‌های دولت باشد

سمنان- مصلحی کارشناس اقتصاد کلان با بیان اینکه شرایط امروز وضعیتی است که در آن نقدینگی از تولید جلو زده است، گفت: این شرایط در واقع رکود را به دنبال دارد.

فرهاد مصلحی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تورم و رکود که از شاخص‌های منفی اقتصادی به شمار می‌آیند دارای ابعاد و البته زمینه‌های مختلفی هستند که از جمله آنها می‌توان به رشد نقدینگی اشاره کرد، بیان داشت: امروز شاهد شرایطی هستیم که نقدینگی از تولید جلو زده است و لذا در وضعیت تورم و رکود تورمی به سر می‌بریم.

وی افزود: راهکار برون رفت از این وضعیت دقیقاً برعکس کردن فضا است یعنی دقت نظر داشتن به تولید و لذا دولت باید نوک پیکان سیاست های اقتصادی خود را به حوزه مقابله با رکود و البته ارتقای تولید سوق دهد تا بتوانیم از شرایط کنونی خارج شویم.

بازار اهمیت دارد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مهمترین رکن در تولید این است که ما بتوانیم بازار آن را فراهم کنیم، ابراز کرد: سیاست‌هایی که دولت در یک دهه اخیر به خصوص برای حمایت از دولت به کار بسته، صرفاً رونق تولید بوده در صورتی که ما در موازات این موضوع باید رونق بازار را هم در نظر می‌گرفتیم که این امر محقق نشده است.

مصلحی با بیان اینکه وقتی تولید بازار ندارد، دچار انباشت سرمایه و تولیدات می‌شود و در نتیجه بازاری برای فروش ندارد و وقتی بازار برای فروش نباشد، نمی‌توانید درآمدی کسب کنید و وقتی چرخه اقتصادی کارخانه تولید متوقف شود، اقساط تسهیلات، حقوق کارگران، مسائل تامین اجتماعی و ... گریبان کارگاه تولیدی را می‌گیرد و از همه مهمتر شرایط برای سرمایه گذاری نامناسب می‌شود.

دولت باید نوک پیکان سیاست های اقتصادی خود را به حوزه مقابله با رکود و البته ارتقای تولید سوق دهد

وی با بیان اینکه رکود تولید باعث شده تا در همین استان سمنان شاهد باشیم که سرمایه گذاران دست به عصا تر حرکت کنند، گفت: وقتی شما از تولید بازار را بگیرید سرمایه‌گذاری را هم بگیرید دیگر نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کماکان تولید شما سرپا باقی بماند.

رونق تولید و بازار

این کارشناس اقتصاد کلان با بیان اینکه دولت باید سیاست های رونق تولید را با رونق بازار به‌خصوص در عرصه بین‌المللی همراه سازد، بیان کرد: دولت سیزدهم دیپلماسی فعالی را به ویژه در منطقه عملیاتی کرده اما شاید هنوز شاهد برکات عملی آن برای تولیدگران‌مان نباشیم یا اگر توفیقاتی بوده چشم‌گیر نیست لذا تمام هم و غم دولت باید به ایجاد بازارهای جدید باشد.

مصلحی با بیان اینکه برای کنترل رشد نقدینگی در کشور باید موانع تولید حذف شود و تولید افزایش پیدا کند، گفت: وقتی تولید افزایش پیدا کرد شما می‌توانید سرمایه‌ها را روانه بازارهای تولیدی کنید وگرنه کسی ریسک سرمایه‌گذاری در تولید را ندارد و در نتیجه نقدینگی یا انباشته یا صرف کارهای دیگری می شود که سود بهتری از تولید دارند.

وی با بیان اینکه دو مشکل در این بین وجود دارد نخست اینکه تولید جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست داده که البته می توان با ورود دانش بنیان ها قدری این موضوع را پوشش داد، گفت: دومین مشکل این است که نقدینگی خیلی از تولید جلو زده و فاصله زیادی ایجاد کرده است که باید بتوان آن را با رونق تولید و کاهش نقدینگی جبران کرد یا حداقل کاهش داد.

کد خبر: ۱۷۹٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha