۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
روش پرداخت مالیات حقوق

روش پرداخت مالیات حقوق

از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت می‌توانیم به مالیات اشاره کنیم. مالیات حقوق یکی از رایج‌ترین انواع مالیات است که اشخاص حقیقی و حقوقی باید هرساله نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

به گزارش بازار، از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت می‌توانیم به مالیات اشاره کنیم. مالیات حقوق یکی از رایج‌ترین انواع مالیات است که اشخاص حقیقی و حقوقی باید هرساله نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. پرداخت مالیات حقوق به سازمان امور مالیاتی برای کارمندان از وظایف کارفرما است. کلیه کارفرمایان می‌توانند با ارسال لیست مالیات حقوق از طریق سامانه مربوطه، این کار را انجام دهند و مجموعه خود را از جرائم سنگین حفظ کنند. در این مقاله به بررسی روش پرداخت مالیات حقوق می‌پردازیم. با صرف چند دقیقه زمان برای مطالعه این مطلب صفر تا صد ارسال لیست مالیات حقوق را به زبان ساده یاد بگیرید.

مالیات حقوق چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات حقوق یکی از بخش‌های مالیات بر درآمد است که در ردیف مالیات‌های مستقیم قرار دارد؛ یعنی این نوع از مالیات به‌طورمستقیم از دارایی و درآمد افراد حقیقی و حقوقی برداشته می‌شود. درواقع کلیه کسانی که با هر روشی از جمله فعالیت‌های اقتصادی یا خدماتی به درآمد می‌رسند، موظف به پرداخت مالیات حقوق هستند. تعیین و پرداخت مالیات حقوق کارکنان برعهده کارفرما یا پرداخت‌کننده حقوق است و پرسنل هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال مالیات بر درآمد حقوق ندارند. نرخ مالیات حقوق و نحوه محاسبه آن هرساله توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و ابلاغ می‌شود. میزان مالیات بر درآمد قبل از واریز حقوق به حساب کارگر از او کسر شده و باقی‌مانده آن به فرد پرداخت می‌شود.

https://lh4.googleusercontent.com/5wp10N1EpLXWxh6e9cQBlhpX29wcVic_bj46nqqqdZ2bLrnFFy1Hf_B58JnooMp7w_a_Qd2QaXuARHZtglECk377DtUxYhkEsZO_qyTIFYFzuZPbkEYZ2P7VNKu7sFSOeJSgNifc_405uDcTslaPH6cEnRjTs5Bx29LlnPSClFwPD2LHAKAlz-lGvg

بررسی گام به گام روش پرداخت مالیات حقوق

حالا که با مالیات بر درآمد و نحوه محاسبه آن آشنا شدید، وقت آن است تا نحوه ارسال لیست مالیات حقوق را بررسی کنیم. در سال‌های اخیر سازمان امور مالیاتی یک سامانه الکترونیکی برای سهولت در روش پرداخت مالیات حقوق راه‌اندازی کرد. کلیه کارفرمایان و افراد مشمول مالیات می‌توانند با مراجعه به سامانه پرداخت مالیات حقوق همه کارهای لازم برای انجام امور مالیاتی را به‌راحتی و بدون اتلاف وقت انجام دهند. در ادامه مراحل نحوه پرداخت مالیات حقوق را به‌صورت گام به گام برایتان توضیح می‌دهیم:

  1. برای ارسال لیست مالیات حقوق آنلاین ابتدا وارد سایت پرداخت مالیات حقوق به آدرس tax.gov.ir شوید و در سایت ثبت‌نام کنید. بعد از ثبت‌نام، نام کاربری و کلمه عبور از طرف سازمان امور مالیاتی به‌صورت محرمانه برایتان ارسال می‌شود که باید آن را به خاطر بسپارید.
  2. در صفحه اصلی سامانه مالیات حقوق با کلیک روی گزینه «خدمات اصلی مالیاتی» به صفحه موردنظر هدایت خواهید شد.
  3. در صفحه جدید گزینه «فهرست مالیات حقوق الکترونیکی» را انتخاب کنید.
  4. در این مرحله یک نوشته آبی‌رنگ با عنوان «ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان» مشاهده خواهید کرد که باید روی آن کلیک کنید.
  5.  نام کاربری و کلمه عبوری را که از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده‌اید، در پنجره جدید وارد کنید.
  6. بعد از ورود به پرتال خود، از منوی بالای صفحه گزینه «فهرست حقوق» را انتخاب کرده، سپس روی «فهرست حقوق جدید» کلیک کنید.
  7. در این مرحله باید فایلی را که از نرم‌افزار حقوق و دستمزد دریافت کرده‌اید، در سایت بارگذاری کنید. این فایل باید قالب مشخصی داشته باشد. بهترین نرم‌افزارهای حسابداری مانند سپیدار سیستم به‌طورخودکار کار تبدیل قالب را انجام می‌دهند.
  8. بعد از رد کردن مالیات حقوق، باید فیلدهای مربوط به ماه، حوزه مالیاتی، نوع و نام لیست را تکمیل کنید.

کار با سامانه پرداخت مالیات حقوق و دستمزد پیچیدگی خاصی ندارد و اگر لیست مالیات حقوق را اصولی و استاندارد تهیه کرده باشید، با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. درهرصورت برای دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید و از راهنمایی‌های کارشناسان سپیدار سیستم بهره‌مند شوید.

https://lh6.googleusercontent.com/NYjX8iopGhGZC4gQDXKCpY3jNaWdZNmp-kjlXX_CFTxyUGJw-dXAgRqXtfmsHqszUKyqrKp-XBuHE0Nw5TxTQHwMwjruCh8LWVfGVAo-5ORiLo_H0FZ4fax-yYU7GQDhc7SX7cHwHAEbFiNTDR5MMtcjLvwzlT2mIheoG5UaftTCdGg-WZlT_SqYAw

عواقب پرداخت نکردن مالیات حقوق یا تاخیر در ارسال لیست

بعد از یادگیری طریقه پرداخت مالیات حقوق باید به نکات مهم برای جلوگیری از متحمل شدن جرائم سنگین توجه کنید. تعیین دقیق میزان مالیات حقوق کارکنان و همچنین ارسال لیست مالیات حقوق در زمان معین از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتما از نرم‌افزارهای حسابداری برای انجام این کار بهره ببرید. بسیاری از این نرم‌افزارها علاوه‌بر امکان محاسبه مالیات از قابلیت‌های بیشتری مانند محاسبه اضافه کاری برخوردار هستند و انجام امور مالی را برایتان راحت‌تر از قبل می‌کنند.

 اغلب کارفرمایان یا صاحبان کسب‌وکارها بدون در نظر گرفتن بازه زمانی معین نسبت به ارسال لیست اقدام می‌کنند. تاخیر در ارسال لیست یا پرداخت نکردن مالیات حقوق به‌صورت آگاهانه یا از روی بی‌اطلاعی، شما را با دردسرهایی مواجه خواهد کرد. جرائم مربوط به رد نکردن لیست مالیات حقوق معمولا به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • جریمه ارسال نکردن لیست حقوق سازمان تامین اجتماعی: این جریمه معادل ۱۰ درصد از کل بدهی و به‌ازای هر ماه معادل ۲ درصد از جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری است.
  •  جریمه رد نکردن لیست حقوق سازمان امور مالیاتی کشور: این جریمه شامل ۲ درصد حقوق پرداختی معادل ۱۰ درصد مالیات پرداخت‌نشده و ۲.۵ درصد مالیات به‌ازای هر ماه است.

جریمه‌های نقدی در نظر گرفته‌شده برای این کار گاهی چندین برابر مبلغ مالیات حقوق است و تحت هیچ شرایطی قابل‌بخشش نیست. حتی جریمه ناشی از ارسال نکردن لیست مالیات حقوق را نمی‌توان با استفاده از چک پرداخت کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از یک نرم افزار حسابداری معتبر و جامع برای محاسبه و ارسال لیست مالیات حقوق استفاده کنید.

محاسبه سریع و دقیق مالیات حقوق با نرم‌افزارهای سپیدار همکاران سیستم

در این مقاله به بررسی روش پرداخت مالیات حقوق پرداختیم و جرائم ناشی از پرداخت نکردن یا تاخیر در ارسال لیست حقوق را بیان کردیم. استفاده از یک نرم‌افزار محاسبه حقوق و دستمزد برای تعیین دقیق مبلغ مالیات و جلوگیری از متحمل شدن جریمه‌های سنگین ضروری است. شرکت سپیدار سیستم با سال‌ها سابقه تهیه و عرضه انواع نرم‌افزارهای حسابداری انجام امور مالی را برای شرکت‌های کوچک و بزرگ ایرانی راحت‌تر می‌کند.

رابط کاربری آسان، خدمات پس از فروش، آموزش حرفه‌ای و پشتیبانی از مزایای استفاده از نرم‌افزارهای سپیدار سیستم است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم‌افزار موردنیاز کسب‌وکار خود وارد سایت سپیدار سیستم به آدرس sepidarsystem.com شوید یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.

کد خبر: ۱۷۹٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha