۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره بانکی را افزایش نمی‌دهد
علی‌رغم اغلب بانک‌های مرکزی دنیا؛

بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره بانکی را افزایش نمی‌دهد

در شرایطی که نرخ تورم در اغلب کشورهای جهان افزایش یافته و برخی از بانک‌های مرکزی، نرخ بهره بانکی را افزایش داده‌اند، مقامات بانک مرکزی ژاپن همچنان قصد دارند نرخ مذکور را در پایین‌ترین حد خود نگهدارند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در طول سال‌های اخیر بانک‌های مرکزی اغلب کشورهای جهان نرخ بهره بانکی را در پایین‌ترین سطح خود قرار داده بودند تا با پایین آوردن هزینه تامین مالی، شرایط را برای رونق تولید و رشد اقتصادی فراهم کنند. افزایش قیمت‌های جهانی انرژی و دیگر نهاده‌های تولید در ماه‌های اخیر، موجب شد برخی از بانک‌های مرکزی به سمت افزایش نسبی نرخ بهره سوق پیدا کنند؛ هر چند همچنان در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان نرخ تورم به مراتب بالاتر از نرخ بهره بانکی است. در این میان اما کشور ژاپن از افزایش نسبی نرخ بهره بانکی نیز خودداری کرده است.

مقامات بانک مرکزی ژاپن معتقدند در شرایطی که افزایش قیمت جهانی انرژی و دیگر نهاده‌های تولیدی دلیل اصلی رشد قیمت‌ها محسوب می‌شود، افزایش نرخ بهره بانکی به منزله افزایش هزینه‌های تمام شده بخش تولید است و نه تنها نمی‌تواند به مهار تورم منجر شود، بلکه به افزایش قیمت‌ها و ایجاد رکود اقتصادی دامن می‌زند. به همین دلیل هاروهیدو کورودو، رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرده است تا پایان دوره مسئولیت خود، که حدود ۷ ماه از آن باقی مانده است، برنامه‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره با هدف کنترل تورم در دستور کار نخواهد بود.

اقتصاددانان ژاپنی نیز از این ایده بانک مرکزی ژاپن استقبال کرده‌اند و معتقدند نرخ بهره تنها زمانی می‌تواند به کنترل قیمت‌ها کمک کند، که ریشه افزایش قیمت‌ها در افزایش قدرت خرید مردم نهفته باشد. اما در مورد اخیر رشد قیمت‌ها نه از افزایش قدرت خرید مردم، بلکه از افزایش قیمت تمام شده محصولات ناشی می‌شود. از این رو دولت ژاپن باید از روش‌های دیگری به دنبال مهار تورم و کنترل قیمت‌ها باشد که از جمله مهمترین آن‌ها کاهش هزینه‌های انرژی و قیمت تمام شده بخش‌های تولیدی است.

کد خبر: ۱۷۹٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha