۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
اتاق های جلسه جمع می شوند/ رواج اپلیکیشن های فاصله اجتماعی
آینده بازار کار در پسا کرونا( بخش دوم)

اتاق های جلسه جمع می شوند/ رواج اپلیکیشن های فاصله اجتماعی

تغییر ساختار کاری دنیای آینده اندکی ترسناک به نظر می رسد ولی ما چاره ای جز روبرو شدن با این ترس نداریم. ما در حال قدم گذاشتن به دوره ای هستیم که نحوه زندگی و کار کاملا تغییر می کند و ما هم باید با این تغییرات همگام شویم.

خبر گزاری بازار- ویروس کرونا زندگی ما را تغییر داده است. همه گیری این ویروس باعث شد تا سطح روابط فردی و اجتماعی تغییر کند و حتی کار کردن هم شکل تازه ای به خود بگیرد. طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعات فینیکس ظرف یک سال آینده شمار کمتری از افراد به عنوان کارمندان یک مجموعه در دفاتر کاری حضور خواهند داشت. این مرکز در گزارش رسمی خود نوشت:« ۷۵ درصد از کارکنان یک مجموعه دور کار خواهند بود و تنها ۲۵ درصد در دفاتر کاری حضور خواهند داشت. از طرف دیگر ساختار دفاتر کاری  تغییر اساسی می کند. دیگر از اتاق های بزرگ جلسه در دفاتر کاری خبری نیست و فضاهای باز کاری هم وجود ندارد. انتظار می رود دفاتر کاری آینده شباهت زیادی به دفاتر کاری در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی داشته باشد. یعنی دفاتری که با پنل های بلند از هم جدا می شوند و افراد کمترین ارتباط فیزیکی را با هم دارند.»

 این مرکز مطالعاتی با اشاره به تغییر اولویت ها در طراحی دفاتر کاری آینده نوشت:« در یک دهه اخیر در طراحی دفاتر کاری مساله اصلی ایجاد فضایی برای  روابط اجتماعی سازنده در محیط کار بود  ولی اولویت در طراحی دفاتر در زمان پسا کرونا حفظ سلامت کارکنان است و به همین دلیل است که فاصله اجتماعی اهمیت زیادی دارد.»

اپلیکیشن های تازه در راهند

مرکز مطالعاتی فینیکس حفظ فاصله اجتماعی بین کارکنان یک مجموعه را یک اصل بسیار مهم برای حفظ سلامت افراد در محیط کار دانست و نوشت:« اینکه تصور کنید بعد از پایان این همه گیری ، زندگی به حالت قبل باز می گردد بسیار ساده لوحانه است. باید در نظر داشت که دنیای ما برای همیشه تغییر کرده است. کشیده شدن دایره هایی روی زمین با فاصله مناسب از نظر بهداشتی یکی از روشهایی خواهد بود که برای آگاه کردن افراد برای ممانعت از نزدیک شدن به دیگران استفاده می شود. از طرف دیگر  اپلیکیشن های تازه ای طراحی می شوند که روی گوشی های تمامی کارکنان یک مجموعه نصب می شود و هر زمان که دو نفر در فاصله کمتر از ۱.۸ متر از هم قرار بگیرند، به آنها هشدار می دهد. این اپلیکیشن ها می توانند از شیوع ویروس در محیط های کاری جلوگیری کنند. از طرف دیگر مواد اولیه ای که برای ساخت تجهیزات دفاتر کاری استفاده می شود هم تغییر زیادی می کند. تا کنون مواد اولیه از قبیل روکش های صندلی و میزها به گونه ای انتخاب می شد که افراد راحتی بیشتری را تجربه کنند ولی در دنیای آینده  تمامی انتخابها بر مبنای حفظ سلامت کارکنان است. بنابراین پوشش های قابل شستشو قابل ضد عفونی استفاده می شود.»

ژل هایی که ملزومات کار ادارات می شوند

یکی دیگر از تغییراتی که در محیط کار ایجاد می شود قرار گرفتن میزهایی در فواصل کم برای  مواد ضدعفونی کننده و ژل های تمیز کننده پوست است ضمن اینکه روی تمامی میزها و برای تمامی کارکنان این ژل ها وجود خواهد داشت. دلیلش این است که از این پس شستشوی دست و استفاده از ژل های پاک کننده با فواصل زمانی کمتری باید انجام  شود.کرونا استفاده عمومی از تکنولوژی های را لمسی را پایان داد. دیگر تجهیزات و ابزارهایی که با تکنولوژی لمسی کار می کنند یک وسیله شخصی هستند و نمی توان از این وسایل در محیط های کاری استفاده کرد. 

نحوه کار کردن تغییر می کند

با توجه به اینکه سهم زیادی از نیروهای کاری به صورت دورکاری فعال هستند، می توان انتظار داشت که نحوه کار کردن در دنیای پسا کرونا تغییر زیادی کند. دور کاری به یک روش معمول برای  افراد تبدیل شود . روشی که هم برای کارفرما مطلوب است وهم برای نیروی کار مزایای زیادی دارد. استفاده از نیروهای توانمند دورکار باعث می شود تا هزینه های کارفرما کمتر شود و سود نهایی او افزایش یابد. در شرایط دورکاری دیگر نیازی به تامین دفتر کاری مجزا با تمامی امکانات برای کارمند نیست و او از داخل خانه اش وظایفش را انجام می دهد.در این وضعیت دفاتر کوچک تر می شود و هزینه های جاری هم کاهش می یابد که برای کارفرما بسیار مطلوب است. از طرف دیگر نیروی کار هم در فضایی امن تر و به دور از خطر ابتلا به بیماریهای مختلف کار می کند. او هم زمان زیادی را برای طی کردن مسیر خانه تا محل کارش صرف نمی کند و زمان بیشتری برای تفریح و استراحت و وقت گذرانی با اعضای خانواده دارد.

 از طرف دیگر حذف اتاق های جلسه در دفاتر کاری و استفاده از دفاتر کوچک تر به جای دفاتر بزرگی که پیش از همه گیری کرونا وجود داشت، باعث می شود تا برگزاری جلسات ضروری هم ساختار تازه ای به خود بگیرد.

موسسه مطالعاتی فینیکس در این مورد نوشت:«در دنیای پسا کرونا اعضای فعال روی پروژه های خاص با هم کار می کنند و یک نفر مسول انتقال اطلاعات مربوط به پروژه به روسا می شود.دیگر برگزاری جلسات با تمامی اعضای تیم با روسای شرکتها مرسوم نخواهد بود. اعضای فعال در یک پروژه هم روشهای مختلفی برای برگزاری جلسات ضروری خود خواهند داشت. یک روش استفاده از ویدیو کنفرانس ها است که افراد بدون حضور در کنار هم و در یک محیط مسایل را مطرح می کنند. در حالت دیگر  افراد می توانند جلساتشان را در خانه خود برگزار کنند . مساله ای که در گذشته هم رواج داشته است ولی با بزرگ شدن دفاتر کاری این روش برقراری ارتباط با دیگر همکاران از بین رفت. امروزه کمتر می بینید که افراد برای صحبت در مورد یک موضوع کاری به خانه یکدیگر بروند ولی در دنیا پسا کرونا این مساله رواج بیشتری خواهد داشت.همچنین فرهنگ برگزاری جلسات در رستوران ها هم رواج پیدا می کند که فرصتی برای تفریح و کار به طور همزمان فراهم می شود.»

به هر حال این ویروس زندگی ما را به طور کلی تغییر داده است و  تصور اینکه بعد از یافتن دارویی برای این بیماری زندگی ما به وضعیت قبل باز می گردد، بسیار ساده لوحانه خواهد بود. پس خود را با شرایط تازه هماهنگ کنید و با قدرت وارد میدان شوید.

کد خبر: ۱۷٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha