۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
آزادسازی سهام عدالت و افزایش قدرت مالی خانوارها؛ اختصاص سهام به ۱.۵ میلیون همدانی
در گفتگوی تفصیلی با بازار عنوان شد؛

آزادسازی سهام عدالت و افزایش قدرت مالی خانوارها؛ اختصاص سهام به ۱.۵ میلیون همدانی

همدان - اعطای سهام عدالت در راستای خصوصی کردن شرکت‌های دولتی از موضوعات مندرج در اصل ۴۴ قانون اساسی است و لذا آزادسازی سهام عدالت موجب افزایش قدرت مالی خانوارهای کم‌درآمد خواهد شد.

خبرگزاری بازار- خصوصی کردن شرکت‌های دولتی از موضوعات مندرج در اصل ۴۴ قانون اساسی است که طبق آن دولت سهم خود در شرکت‌های دولتی را کم می‌کند.

بر همین اساس در سال‌های میانی دهه ۸۰ با توجه به این اصل بخشی از سهام شرکت‌های دولتی در قالب سهام عدالت به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته شد به طوری که ابتدا سهام عدالت بین افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل تقسیم شد و سپس گروه‌های دیگری نیز سهام‌دار شد.

با این اتفاق بسیاری از خانوارهای کشور برای داشتن سهام عدالت ثبت نام کردند و در نهایت ۴۹ میلیون نفر مشمول این سهم شدند که در استان همدان نیز یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۲۹۹ نفر در استان همدان سهام عدالت گرفتند.

طی هفته گذشته با مطرح شدن آزادسازی سهام عدالت سوالات بسیاری ذهن سهام داران را درگیر کرده که برای پاسخ به این سوالات گفتگویی با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان انجام داده ایم.

آثار خوب آزادسازی سهام عدالت در حوزه اقتصاد خرد و کلان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان درباره مباحث پیرامون سهام عدالت در گفتگو با بازار گفت: با ابلاغیه مقام معظم رهبری آزادسازی سهام عدالت عملیاتی شد که در این راستا عزم دولت نیز این است که این امر با سرعت بالا، اجرا شود.

آزاد سازی سهام دولت هزینه‌ها را کاهش داده و باعث تحرک اقتصادی در کشور می‌شود

سیدناصر محمودی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی وزارت امور اقتصادی و دارایی از دهم اردیبهشت ماه سال جاری مقدمات آزادسازی این سهام فراهم کرده است، گفت: آزاد سازی سهام دولت هزینه‌های دولت را کاهش داده و باعث تحرک اقتصادی در کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام در حوزه اقتصاد خرد و کلان آثار خوبی بر جا می‌گذارد و صاحبان سهام عدالت این اختیار را پیدا می‌کنند که دارایی خود را به اشکال دیگر سرمایه تبدیل کنند، افزود: این اقدام موجب افزایش قدرت مالی خانوارهای کم‌درآمد خواهد شد.

۱.۵ میلیون نفر در استان همدان مشمول سهام عدالت شدند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با اشاره به اینکه از ابتدای طرح و طی ۱۳ مرحله یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۲۹۹ نفر در استان همدان مشمول سهام عدالت شدند به توضیح فرآیند آزادسازی سهام عدالت پرداخت و گفت: سال ۱۳۸۵ با اجازه‌ای که توسط مقام معظم رهبری صادر شد طرح توزیع سهام عدالت در مرحله اول آغاز و بر این اساس به مشمولان دو دهک درآمدی شامل مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی تخفیف ۵۰ درصدی نیز تعلق گرفت.

محمودی با بیان اینکه در ادامه این طرح طی سیزده مرحله یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۲۹۹ نفر در استان همدان مشمول سهام عدالت شدند، گفت: از این تعداد ۹۱ هزار و ۳۹۷ نفر در اسدآباد، ۱۰۲ هزار و ۲۷۸ نفر در بهار، ۱۰۳ هزار و ۶۸۰ نفر در تویسرکان و ۱۱۱ هزار و ۶۵ نفر در رزن مشمول این سهم شدند.

وی اضافه کرد: در شهرستان کبودرآهنگ ۱۳۷ هزار و ۶۷۷ نفر، در ملایر ۱۹۱ هزار و ۴۷۷ نفر و در نهاوند نیز ۱۷۷ هزار و ۵۶۳ سهام عدالت دارند و محل سکونت ۵۲ هزار و ۶۷۵ نفر در استان همدان که سهام عدالت دارند نیز نامشخص است.

پایان مهلت ۱۰ ساله تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان ادامه داد: سهام داران عدالت از اقشار مختلف از جمله روستاییان و عشایر، کارکنان و بازنشستگان، ایثارگران، زنان سرپرست خانوار، شهرداری‌ها، کارگران، تاکسیرانی، فعالان قرآنی، قالیبافان، خدام مساجد و حسینیه، طلاب حوزه علمیه، بیماران خاص، کارکنان ستادهای نماز جمعه و روزنامه نگاران هستند که در سامانه سهام عدالت ثبت نام کرده اند.

محمودی با بیان اینکه با پایان یافتن مهلت ۱۰ ساله تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه این سهام، اطلاعات میزان سهام افراد در سامانه سهام عدالت درج شده و طی سه سال گذشته نیز هر یک از مشمولانی که سهام عدالت آنها یک میلیون تومان ارزش دارد به ترتیب ۱۵۰، ۱۷۵ و ۲۰۵ هزار تومان سود سالیانه این سهام را از سال ۹۶ تا ۹۸ دریافت کرده اند، گفت: این میزان سود، بسته به ارزش سهام عدالت هر یک از مشمولان متغیر خواهد بود.

۹۰ هزار و ۸۲۲ نفر از مردم استان همدان با داشتن برگه سهام عدالت و به علت عدم ثبت نام در سامانه و یا تأیید شماره حساب شبا نتوانسته اند سود سهام خود را دریافت کنند

وی با بیان اینکه ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی بعد از گذشت ۱۳ سال به حدود ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده و به همین نسبت ارزش سهام ۵۳۲ هزار تومانی نیز ۱۳.۹ برابر یعنی ۷ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان شده است، گفت: ۹۰ هزار و ۸۲۲ نفر از مردم استان همدان با داشتن برگه سهام عدالت و به علت عدم ثبت نام در سامانه و یا تأیید شماره حساب شبا نتوانسته اند سود سهام خود را دریافت کنند.

قانونی برای ثبت نام مجدد سهام عدالت وجود ندارد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با اشاره به اینکه قانونی برای ثبت نام مجدد سهام عدالت وجود ندارد چراکه در گذشته امکان ثبت نام مجدد سهام عدالت از سوی کسانی که مشمول نیستند بارها توسط این اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان به مراکز ذی ربط مطرح شده است، گفت: تاکنون محمل قانونی برای ثبت نام مشمولان جدید ایجاد نشده است.

محمودی با تاکید بر اینکه شهروندان تا دهم خردادماه سال جاری فرصت دارند وضعیت سهام عدالت خود را مشخص کنند، افزود: روش آزاد سازی سهام عدالت به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است و اگر سهامداران سهام عدالت فقط مایل به انتخاب روش آزاد سازی به صورت مستقیم باشند می‌توانند تا دهم خرداد ماه سال به سامانه الکترونیکی سهام عدالت یعنی www.samanese.ir مراجعه کنند و اگر سهامداران مایل به استفاده از روش غیرمستقیم برای آزادسازی سهام عدالت خود هستند، نیازی به مراجعه به سامانه الکترونیکی سهام عدالت نخواهند داشت چرا که این روش به‌صورت پیش فرض، برای سهامداران در نظر گرفته شده است.

وی بابیان اینکه با انتخاب روش سهام‌داری مستقیم مالکیت سهام عدالت به‌طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به فرد انتقال می‌یابد و بعد از گذشت دو ماه، در صورت داشتن کد بورسی این سهم به پرتفوی (سبد سرمایه‌گذاری) فرد اضافه خواهد شد، گفت: در این صورت فرد سهام دار می‌تواند آن را بفروشد و یا به تعداد آن اضافه کند.

در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم مالکیت و مدیریت سهام عدالت فرد از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می‌شود و فرد حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با اشاره به اینکه اگر فرد سهام دار کد بورسی ندارد و قصد دارد مدیریت این سهام را به‌طور مستقیم برعهده گیرد ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و سپس به وب سایت یکی از کارگزاری‌ها برای دریافت کد بورسی مراجعه و در آنجا پس از ثبت نام احراز هویت شود، گفت: در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم مالکیت و مدیریت سهام عدالت فرد از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می‌شود و فرد حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.

وی بابیان اینکه روش مستقیم برای افرادی که با بازار بورس آشنا هستند بسیار خوب است، اما برای افرادی که اطلاعات کافی و امکان تحلیل صورت‌های مالی را ندارند روش غیر مستقیم بهتر است، گفت: شهروندان در زمینه سهام عدالت عجله نکنند

محمودی گفت: با توجه به این که هر فرد تنها یک بار قادر به تعیین روش مدیریت خواهد بود پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه عجله نکرده و ابتدا جوانب امر سنجیده شود.

اگر فرد در زمینه خرید و فروش سهام در بورس سررشته ندارد مدیریت غیر مستقیم برای وی مفیدتر خواهد بود

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان تاکید کرد: اگر فرد در زمینه خرید و فروش سهام در بورس سررشته ندارد و یا زمان کافی برای مدیریت این موضوع را ندارد مدیریت غیر مستقیم برای وی مفیدتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در صورتی که فرد از مدیریت مستقیم استفاده می‌کند در نظر داشته باشد که سرمایه گذاری فرآیندی زمان بر است و نباید انتظاراتی مانند سودهای چند ده درصدی در مدت زمان‌های کوتاه منجر به تصمیمات لحظه‌ای شود.

با این تفاسیر آنچه نتیجه می گیریم اینکه بهتر است افرادی که دانش مدیریت این سهام را ندارند مدیریت آن را را نپذیرند و با نگهداری آن از سود سالانه برخوردار شوند.

کد خبر: ۱۷٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      0 0
      لطفا گزینه ی ویرایش را لحاظ کنید خواهش میکنم ما روستاییان بدون هیچ سواد مدیریتی گزینه ی مستقیم را انتخاب کردیم لطفا کمک کنید اصلاح کنیم