۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵
اثر ضد تحریمی عضویت در پیمان شانگهای| مبادلات تجاری تسهیل می‌شود
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

اثر ضد تحریمی عضویت در پیمان شانگهای| مبادلات تجاری تسهیل می‌شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: پیوستن به این سازمان‌ها برای طرفین منافعی به دنبال دارد که در نتیجه آن مبادلات تجاری تسهیل خواهد شد و در واقع یک توافق برد- برد به حساب می‌آید.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم اصفهان درباره اثرات عضویت ایران در شانگهای گفت: حضور در بازار شانگهای ازاین جهت که نیازهای وارداتی کشور را تامین می‌کند، بسیار مفید است. علاوه بر این صادرات هم از این مسئله بی‌نصیب نخواهد ماند، زیرا فقط کشوری مانند روسیه که یکی از اعضای آن به حساب می‌آید بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهد؛ بنابراین درصورتیکه بخش خیلی کوچکی از همین واردات کشور روسیه را به سمت خود سوق دهیم، موفق می‌شویم قسمت زیادی از نیازهای ارزی کشور تامین کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: ورود به سازمان‌هایی مانند شانگهای در عمل اثرات ضد تحریمی به دنبال دارد. به این معنا که اعضای آن وارد فضای تحریمی و مواردی مانند آن نمی‌شوند. برهمین اساس پیوستن به این سازمان‌ها برای طرفین منافعی به دنبال دارد که در نتیجه آن مبادلات تجاری تسهیل خواهد شد و در واقع یک توافق برد- برد به حساب می‌آید؛ بنابراین در صورتیکه الزامات آن را تامین کنیم، حضوری موفقیت آمیز در سازمان شانگهای خواهیم داشت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تاثیر چنین معاهده‌هایی بر امر دلارزدایی نیز اظهار داشت: تاثیر بر امر دلازدایی شرط‌هایی به دنبال دارد که یکی از آن‌ها کسب موفقیت در مبادلات پایاپای و تاثیر مثبت آن در امر صادرات کشور است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس درخصوص شکل‌ گیری پول واحد در شانگهای تصریح کرد: برای دستیابی به پول واحد راه زیادی در پیش رو داریم و در حال حاضر باید بحث دلارزدایی مورد توجه قرار گیرد که برای آن هم نیاز است تا معادل واردات کشور از مجموعه شانگهای به همان مجموعه شانگهای صادرات انجام گیرد. همانطور که اشاره شد شکل گیری پول واحد کار بزرگی در این مجموعه است، ولی بحث خروج دلار از مبادلات کاملا امکان پذیر است و به زودی هم می‌توان آن را شروع کرد.

کد خبر: ۱۷۹٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha