۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
امنیت شغلی در سایه قراردادهای سفید رنگ باخت؛ گرانی تنها سهمیه کارگران روزمزد
بازار گزارش می دهد؛

امنیت شغلی در سایه قراردادهای سفید رنگ باخت؛ گرانی تنها سهمیه کارگران روزمزد

کاشان - کارگران یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه اقتصادی و صنعتی هر کشور هستند که در عین این حد از تاثیرگذاری در طول تاریخ، بی‌مهری کارفرمایان و برخی از دولتمردان و مسئولان همیشه نصیب آنان شده است.

هادی نجف زاده؛ خبرگزاری بازار – آموزه های دینی شریعت اسلامی ما سرشار از فرمایشات و سخنان بزرگان دین در اهمیت به قشر کارگر است. ولی آیا به راستی تا چه حد این آموزه ها در زندگی و شرایط کنونی توسط برخی از دولتمردان و کارفرمایان مورد توجه قرار گرفته است!؟

همه اعتقاد دارند که یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه اقتصادی و صنعتی هر سرزمینی وجود نیروی انسانی خلاق، پویا و همچنین کارآمد است. کارگران به عنوان بخشی از این نیروی انسانی با وجود کار در شرایط خاص از این قاعده مستثنی نیستند اما متاسفانه همیشه در طول تاریخ مورد بی مهری کارفرمایان و مسئولین حکومتی قرار گرفته اند.

پُرواضح است که استثنائاتی نیز همیشه وجود داشته است اما به گواه تاریخ کارگران در تمام جوامع اسیر زیاده خواهی ها و سیاست بازی های برخی از کارفرمایان و مسئولین قرار گرفته اند، این در حالی است که کارگران باید به عنوان یکی از مهمترین بازوهای توسعه اقتصادی دارای شرایط کاری و معیشتی مناسبی باشند.

شرایط کاری در برخی از واحدهای صنعتی متناسب با شان و منزلت یک کارگر نیست

مجید کلهر کارگر یک واحد صنعتی نساجی در شهرستان کاشان است و بیش از ۱۰ سال سابقه در شرکت های مختلف صنعتی دارد. او در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شرایط  زندگی کارگری کمتر مورد توجه مسئولین و کارفرمایان است، اظهار داشت: کارگران شرایط سختی را تحمل می کنند این در حالی است که شرایط کاری سختی را هم در کارگاه ها و کارخانه های صنعتی می گذرانند.

وی با اشاره به شیوع کرونا در اسفند سال گذشته ابراز داشت: نمونه ای از این شرایط سخت حضور کارگران در کارخانجات بود که مجبور بودند به دلیل گذران زندگی و ترس از اخراج در شیفت های کاری حضور داشته باشند.

کلهر با بیان اینکه طراوت و شادابی کارگر باعث رونق تولید و افزایش بهره وری کارخانجات می شود، تصریح کرد: متاسفانه شرایط کاری در برخی از واحدهای صنعتی متناسب با شان و منزلت یک کارگر نیست.

برخی از کارفرمایان با تهدید کارگران مبنی بر اخراج شرایط خوبی را برای کار و همچنین حقوق و دستمزد آنان فراهم نمی کنند

وی با ذکر مثال از چندین تن از دوستان و بستگانش که با وجود شرایط ناعادلانه مشغول به کار هستند، تاکید کرد: برخی از کارفرمایان با تهدید کارگران مبنی بر اخراج شرایط خوبی را برای کار و همچنین حقوق و دستمزد آنان فراهم نمی کنند.

این کارگر که خود بومی یکی از شهرهای غرب کشور معرفی می کند، اظهار کرد: اوضاع کار در شهر ما بسیار نامساعد است و به همین دلیل مجبور شدم برای گذران زندگی به کاشان مهاجرت کنم.

کلهر همچنین با اشاره به برخی از کارفرمایان دیگر در حمایت و پرداخت حق و حقوق کامل کارگران بیان داشت: حمایت کارفرما از کارگر بستگی به منش و رفتار او دارد. برخی از کارفرمایان اعتقاد دارند که باید از کارگر حمایت کرد تا باعث رونق تولید و افزایش کسب و کار خود شود ولی برخی دیگر تا آنجا که بتوانند به قول معروف از کارگر می زنند تا شرایط مالی خود را ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه گرانی و تورم مهمترین مانع بر ارتقای زندگی کارگران است، افزود: معیشت کارگران هیچگاه نمی تواند با نرخ تورم و گرانی موجود در جامعه رقابت کند به همین دلیل زندگی کارگران اکثرا از نظر اقتصادی متزلزل است.

کار در یک محیط ایمن و از نظر بهداشتی سالم حق هر نیروی کار است

حسین کاشانی یکی دیگر از کارگرانی است که در یکی از واحدهای صنعتی بزرگ کاشان مشغول به فعالیت است. این کارگر کاشانی که حدودا ۳۵ سال دارد در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه ارزش و جایگاه کارگران برای مسئولین شناخته نشده است، اظهار داشت: بالابردن ارزش کارگران باعث ارتقای نشاط اجتماعی می شود چون تعداد زیادی از مردم را قشر کارگر تشکیل می دهند.

عدم امنیت شغلی کارگران و در پی آن عدم حمایت های قانونی باعث شده است که کارگران همیشه در مقابل کارفرمایان از حق و حقوق قانونی خود کوتاه بیایند

وی با اشاره به مشکلات کارگران در بازار کار ابراز داشت: عدم امنیت شغلی کارگران و در پی آن عدم حمایت های قانونی باعث شده است که کارگران همیشه در مقابل کارفرمایان از حق و حقوق قانونی خود کوتاه بیایند.

کاشانی با بیان اینکه کار در یک محیط ایمن و از نظر بهداشتی سالم حق هر نیروی کار است، تصریح کرد: این مهم در برخی از محیط های کاری نادیده گرفته می شود که باعث صدمات روحی و جسمانی زیادی به کارگران می شود.

وی با اشاره به اینکه در واحدهای صنعتی بزرگ و معروف دستورالعمل های بهداشتی و قانونی رعایت می شود، اظهار کرد: عدم رعایت مسائل بهداشتی بیشتر در واحدهای صنعتی کوچک دیده می شود که این واحدها باید بیش از پیش مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

این کارگر کاشانی که دارای مدرک فوق دیپلم و در بخش تاسیسات فعالیت می کند، تاکید کرد: یکی از مهمترین دغدغه های کارگران حقوق و دستمزد و پرداخت کامل حق و حقوق آنان است که این مهم در برخی از موارد ناقص و یا با تاخیر پرداخت می شود.

وی ضمن یادآوری تجربیات خود در سالهای پیش از این در یکی از واحدهای صنعتی بیان داشت: شرایط برای کارگران همیشه سخت و مشکل بوده است ولی اگر کارگری در محیط کار دغدغه نداشته یا کمتر داشته باشد با قدرت و توان بیشتری می تواند کار خود را انجام دهد.

مطالبات قانونی کارگران مسئله ای است که دائما از سوی جامعه کارگری در سطوح مختلف اجتماع مطرح بوده است. کارگران طیف عظیمی از نیروی کار هر جامعه به خصوص ایران را تشکیل می دهد و یکی از بازوهای ارتقای امنیت اقتصادی کشور است. ولی به راستی چرا در زمینه تحقق مطالبات این قشر زحمتکش جامعه اقدام جدی صورت نمی گیرد!؟

به گفته کارشناسان یکی از مهمترین دلایل به ضعف های قانونی بر می گردد. ضعف هایی که باعث شده است جامعه کارگری بیش از پیش با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کند و بار «گرانی» های جامعه را احساس کند.

گفت و گو با کارگران درباره وضعیت کاری و معیشتی سرشار از جملات غم انگیز و صحبت های ناراحت کننده ای بود که باعث تاسف ما شد. از کارگرانی که روزمزد بودند و بدون هیچ پشتوانه بیمه ای در حال کار هستند تا کارگرانی که در شرایط سخت کاری از کمترین حق خود که همان بیمه است بی بهره بودند.

قراردادهای سفید و عدم امنیت شغلی کارگران

یکی از مهمترین دغدغه های جامعه کارگری قراردادهای سفید است که توسط کارفرما بسته می شود. متاسفانه این قراردادها که هنوز در برخی از واحدهای صنعتی استفاده می شود باعث می شود که بعضی از کارفرمایان حق و حقوق بسیاری از کارگران را پرداخت نکنند.

واقعیتی که در عقد این قراردادها وجود دارد ترس کارگر از بیکار شدن است و به همین دلیل مجبور می شود با شرایط کارفرما خود را تطبیق دهد.

شرایط سخت زندگی و همچنین بازار خراب کار و کاریابی در جامعه باعث می شود که برخی از کارفرمایان با استفاده از همین موضوع گاه و بیگاه کارگران را تهدید به اخراج از واحد صنعتی و یا کارگاه خود کنند.

البته شرایط برای همه کارگران به این گونه نیست و در بسیاری از موارد کارفرمایان با رعایت کامل دستورالعمل های قانونی شرایط بهینه و مناسبی برای کارگران مهیا می کنند. در گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری بازار با یکی از این کارگران متوجه شدیم که تفاوت شرایط کاری وابستگی شدید به طرز تفکر و فرهنگ کارفرما دارد.

فرزاد بافنده یکی از کارخانجات تولید فرش ماشینی است؛ در کنار او بیش از ۳۰۰ کارگر دیگر در آن واحد صنعتی مشغول به کار هستند. او که دارای مدرک دیپلم است در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با بیان اینکه در کارخانه آنها شرایط کاری بسیار مناسب است، اظهار داشت: ایجاد شرایط مناسب کاری باعث شده است که کارگران هم با شور و نشاط بیشتری کار کنند و این مهم باعث شده است که شرایط اقتصادی صاحب کارخانه هم به دلیل افزایش تولید چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه فرش های ماشینی واحد صنعتی که او در آن مشغول است به خارج از کشور هم صادر می شود، ابراز داشت: شرایط حقوق، بیمه، بیمه تکمیلی، پاداش، راندمان و غیره هر ماه به طور کامل پرداخت می شود. فرزاد با بیان اینکه کارفرمای او اعتقاد دارد رسیدگی به وضع معیشتی و کاری کارگر بیش از همه سودش به خودش می رسد، تصریح کرد: چون این کارفرما شرایط مناسبی را برای کارگران فراهم کرده است خداوند هم به کار و کاسبی او رونق داده است.

حداقل حقوق کارگران در سال ۹۹ هیچ تطابقی با تورم و گرانی ندارد

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  بازار با اشاره به اهمیت کارگران در جامعه اظهار داشت: حیات و پایداری جامعه مرهون به کار و کارگر است و بر همین اساس باید مشکلات آنها مورد توجه جدی مسئولین قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد بافت جمعیتی منطقه کاشان را کارگران تشکیل می دهند، ابراز داشت: نزدیک به دو هزار واحد تولیدی و صنعتی در منطقه کاشان وجود دارد که خود ظرفیت بزرگی را برای توسعه منطقه فراهم کرده است.

سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به اینکه قسمت عظیمی از کارگران منطقه در کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: منطقه کاشان بزرگترین قطب تولید فرش ماشینی در ایران و دومین قطب فرش ماشینی در جهان است که این حجم از فعالیت نشان از اهمیت کارگران شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی حوزه فرش ماشینی است.

وی یکی از مهمترین مطالبات جامعه کارگری را رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی آنان دانست و خاطرنشان کرد: در تمام تعالیم دینی و اسلامی ما رسیدگی به وضعیت کارگران ذکر شده است تا حدی که یکی از معصومین فرموده اند حق و حقوق کارگر باید تا قبل از اینکه عرقش خشک شود پرداخت کرد.

عدد تعیین شده برای حداقل بگیران در سال ۹۹ هیچ تطابقی با وضعیت تورم و گرانی در جامعه ندارد و این موضوع باعث نگرانی و ناراحتی جامعه کارگری شده است

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم شورای عالی کار در تعیین حداقل حقوق برای کارگران در سال ۹۹ افزود: عدد تعیین شده برای حداقل بگیران در سال ۹۹ هیچ تطابقی با وضعیت تورم و گرانی در جامعه ندارد و این موضوع باعث نگرانی و ناراحتی جامعه کارگری شده است.

بر خلاف رویه هر سال تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۹ یکجانبه بود دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه امسال بر خلاف رویه هر سال تعیین حقوق و دستمزد کارگران یکجانبه بود، اظهار داشت: نظر جامعه کارگری در تعیین حداقل حقوق کارگران مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به افزایش ۲۱درصدی حقوق برای حداقل بگیران و ۱۵درصدی برای بقیه سطوح ابراز داشت: این در حالی است که طبق اعلام بانک مرکزی تورم امسال حدود ۴۱ درصد است و این یعنی حدود ۵۰ درصد حداقل بگیران درآمدی پایین تر از نرخ تورم دارند.

دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان با بیان اینکه تعیین حداقل حقوق سال ۹۹ مورد اعتراض جامعه کارگری قرار گرفته و به دیوان عدالت اداری شکایت شده است، اظهار کرد: حقوق بازنشستگان نیز با توجه به اینکه ۶۳ درصد آنان حداقل بگیر هستند وابسته به تعیین حداقل حقوق کارگران است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان؛ شاید وقتی دیگر

ماشاالله زهتابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پیش از این قرارداد کاری بسیاری از کارگران به صورت سفید امضا می شد، اظهار کرد: این قراردادها گاها مورد سواستفاده کارفرمایان قرار می گرفت که این مشکل با طراحی سامانه ای برطرف شد.

زهتابی با بیان اینکه در این سامانه باید اطلاعات کاری کارگران ثبت شود، یادآور شد: با طراحی و پیاده سازی این سامانه سوءاستفاده از قراردادهای کارگری به حداقل رسیده است.

وی همچنین با اشاره به لزوم همسان سازی حقوق بازنشستگان افزود: در مقطعی ۲۵ میلیارد ریال از محل فروش کارخانجات قرار شد برای این مهم انجام شود که متاسفانه به طور کامل اجرا نشد و فقط ۴۰ درصد از همسان سازی حقوق بازنشستگان به سرانجام رسید.

زهتابی  با بیان اینکه مقرر شد در سال۹۸ از محل فروش و یا واگذاری برخی از منابع ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق  بازنشستگان در اختیار تامین اجتماعی قرار بگیرد، گفت: قول و قرارهایی در این زمینه داده شده ولی هنوز این مهم به صورت عملی انجام نشده است.

تعریف و تمجید از کارگران و بزرگداشت مقام آنان نباید به چند سخنرانی و پیام محدود شود. مشکلات معیشتی و اقتصادی کارگران در کنار دیگر مشکلات زندگی همراه با نبرد با غول تورم و گرانی باعث شده است که این قشر زحمتکش از جامعه کمتر روی خوش زندگی را به خود ببینند.

حل مشکلات جامعه کارگری باید در هر سه قوه اجرایی، قانونگذاری و همچنین قضائی مورد توجه مدیران و مسئولین آنان قرار گیرد. دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای جامعه کارگری در این بین نقش کلیدی را می تواند ایفا کند.

در شرایطی که مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی در شرایط سخت مبارزه با تحریم های ظالمانه آمریکا و استکبار جهانی است، اهمیت به مسائل کارگران می تواند در کوتاه مدت و بلندمدت باعث اتفاقات خوبی در جامعه شود.

کارگران می توانند نقش موثری در نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و همچنین جهش تولید ایفا کنند. آنچه واضح و مبرهن است اهمیت به این قشر زحمتکش و رسیدگی به مشکلات آنان علاوه بر افزایش قدرت ایران اسلامی در جنگ اقتصادی با نظام سلطه جهانی باعث رونق اقتصادی در داخل کشور نیز می شود.

کد خبر: ۱۷٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha