۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
خاویار خزر در کام اروپایی ها لذیذ است| سرانه مصرف ماهی در ایران تقریبا هیچ!
بازار گزارش می‌دهد؛

خاویار خزر در کام اروپایی ها لذیذ است| سرانه مصرف ماهی در ایران تقریبا هیچ!

قائمشهر- ۱۵ تا ۲۳ گونه ماهیان اقتصادی در دریای خزر زیست می کنند و بسیاری از برندهای مازندران کام کشورهای اروپایی را لذیذ و سفره هایشان را رنگین می کند.

بازار؛ گروه استان ها: سال قبل ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان و ماهیان سردآبی و گرم آبی در مازندران تولید شد و درصد کمی از خانوارها موفق به مصرف این گونه های خوشمزه شدند و گرانی قیمت ها مهمترین دلیل کاهش سرانه مصرف به شمار می رود.

اگرچه آمارها سرانه مصرف در کشور را بین ۱۳ تا ۱۴ کیلوگرم ذکر می کند اما طی سال های اخیر به دلیل گرانی روزافزون قیمت ها، این میزان هم کاهش چشمگیری یافت و بسیاری از خانوارها سالی یک تا دوبار موفق به خرید و مصرف ماهی می شوند.

کاهش سرانه مصرف آبزیان سردآبی و گرم آبی درحالی است که مصرف ماهیان خاویاری در خانوارهای مازندرانی تقریبا صفر است و بسیاری از آنان طعم و مزه این ماهی ها را نچشیده اند.

سید سجاد موسوی فعال شیلاتی که در رسته پارچه فروشی فعال بود و به دلیل علاقه به تولید و پرورش آبزیان وماهیان خاویاری پرداخته است، افزود: سال ۸۳ فعالیت در زمینه آبزیان را کلید زدیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که بزرگترین تولیدکنندگان ماهیان سردآبی جهان مربوط به نروژ است زیرا با تکنولوژی کار می کند، افزود: در مجموعه تولیدی تلاش کردیم با استفاده از فناوری اقدام به پرورش داشته باشیم و در سال ۸۹ به این نتیجه رسیدیم که شیوه تولید را تغییر دهیم.

خاویار خزر در کام اروپایی ها لذیذ است| سرانه مصرف ماهی در ایران تقریبا هیچ!

وی با اظهار این که میزان تولید ما در ابتدا ۴۰ تن در سال بود درحالی که هزینه های تولید شامل برق، کارگری و غیره بالا بود، گفت: آن موقع ۳۵ لیتر آب استحصال می کردیم وتولید ماهی ۴۰ تن بود و بعدها با بکارگیری دستگاه اکسیژن ساز توانستیم منابع آبی را مدیریت و راندمان تولید را چهار برابر افزایش دهیم.

میزان تولید ما در ابتدا ۴۰ تن در سال بود درحالی که هزینه های تولید شامل برق، کارگری و غیره بالا بود؛ آن موقع ۳۵ لیتر آب استحصال می کردیم وتولید ماهی ۴۰ تن بود و بعدها با بکارگیری دستگاه اکسیژن ساز توانستیم منابع آبی را مدیریت و راندمان تولید را چهار برابر افزایش دهیم

موسوی یادآور شد: مصرف آب از ۳۵ لیتر به هشت لیتر در ثانیه و میزان تولید به ۱۲۰ تن در سال افزایش یافت که طی دو سال پیاپی به عنوان تولیدکننده برتر انتخاب شدیم.

این فعال شیلاتی با عنوان این که مسئولان به جای مجوز در ارائه و خرید تکنولوژی به تولیدکنندگان کمک کنند، افزود: تلاش داریم راندمان تولید را به ۱۶۰ تن در سال افزایش دهیم، هرچند در این زمینه با کمبود پکیج و تجهیزات روبرو هستیم.

وی میزان هزینه برای خرید دستگاه اکسیژن سال را با یورو ۱۲۵۰ تومانی ۶۵۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: ۱۲۰ تن تولید در کشور غیرقابل قابل باور است و رکوردزنی کردیم.

وی با اشاره به پرورش ماهیان خاویاری افزود: نسل این ماهیان در دریا رو به انقراض است و در کنار تولید ماهی قزل آلا به این گونه نیز پرداختیم.

موسوی بالابودن قیمت نهاده ها را از جمله مشکلات ذکر کرد و گفت: تولید تخم خاویار بسیار هزینه بر است و برای آن از تکنولوژیی های روز استفاده می کنیم و دستگاه شیلر برای تنظیم دمای آب پرورش ماهیان خاویاری بکارگیری شده است.

سرانه مصرف ماهی پایین است

این تولیدکننده برتر آبزیان در مازندران همچنین با عنوان این که بوی بد ماهی با چند روز قطع غذا از بین می رود، گفت: سرانه مصرف ماهی در کشور بین سه تا هفت کیلوگرم رسیده این درحالی که در کشورهای توسعه یافته بین ۱۶ تا ۱۷ کیلوگرم است.

وی با بیان این که مشکل ماهی در مازندران و گیلان وجود ندارد اما سرانه مصرف ماهی پایین است، گفت: تلاش کردیم تمامی گونه های مختلف آبزیان را پرورش دهیم.

وی از صادرات ماهیان خاویاری در بسته های پنج تا ۱۰ گرمی به کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: محصولات ما با قیمت های کیلویی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان در کشورهای اروپایی عرضه می شود.

موسوی با بیان این که مصرف خاویار در ایران جانیفتاده است، گفت: این مسئله در کشورهای دیگر جاافتاده است و آن را در وعده های غذایی نظیر صبحانه استفاده می کنند.

وی با بیان این که قیمت بسته های ۵۰ گرم ماهی خاویاری ۷۵۰ هزار تومان است و می توان آن را معجون درست و آن را ماهانه استفاده کرد، گفت: برای افزایش سرانه مصرف ماهی باید تلاش و برنامه ریزی کرد.

بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرکز آبزی پروری در مازندران فعالیت دارد و در این وحدها شش هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند و سال قبل ۱۰۵ هزار تن آبزیان پرورشی در استان تولید شد.

قیمت پودر کیلکا و غذای ماهی سه برابر شده است

حسنی دیگر فعال شیلاتی مازندران نیز با اظهار این که طی دو سال اخیر قیمت پودر ماهی کیلکا، سویا و کنجاله به سه برابر رسید، افزود: این مسئله سبب شد تا نیمی واحدهای پرورش ماهی براین عقیده هستند که تداوم این روند ادامه فعالیت را غیرصرفه می کند. ۲۵ تا ۳۰ درصد غذای ماهیان سردآبی پودر کیلکا است و قیمت آن دو تا سه برابر شده است.

خاویار خزر در کام اروپایی ها لذیذ است| سرانه مصرف ماهی در ایران تقریبا هیچ!

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: خشکسالی و کمبود منابع آب و افت آب چاه ها، فشار را براستخرها و مزارع پرورش ماهی در استان افزایش داده است و این سبب شده تا بچه ریزی در بسیاری از ماهی سراها صورت نگیرد.

به رغم کاهش و پایین بودن سرانه مصرف طبق آمارها ۹۰ درصد ماهیان خاویاری مازندران صادر می شود و درصد کمی از آن با فراوری به سر سفره های مردم می رسد و خاویارهای اگرچه به نام مازندران صادر می شود اما کام کشورهای دیگر را شیرین می کند.

صادرات آبزیان به خارج

قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به فعالیت ۵۱ واحد صنایع شیلاتی در استان گفت: سال گذشته ۶ هزار و ۴۸۱ تن محصولات آبزی به ارزش ۷ میلیون و ۹۸۷ هزار دلار از استان به خارج از کشور صادر شد.

این مسئول افزود: این محصولات به کشورهای اروپایی بلژیک، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، قطر، روسیه، عراق، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان و افغانستان صادر شد.

کریم زاده تصریح کرد: هزار و ۳۵۳ کیلوگرم خاویار پرورشی، ۱۰۶ تن گوشت ماهیان خاویاری، ۳ هزار و ۳۲۱ تن ماهی پرورشی تازه و ۶۰۵ تن ماهی قزل آلا و ۲ هزار و ۲۴۷ تن خوراک آبزیان در سال قبل از استان به خارج از کشور صادر شد.

مازندران قطب آبزیان و محصولات شیلاتی در کشور به شمار می رود و اگرچه درصدی از محصولاتش روانه کشورهای خارجی و اروپایی می شود، اما میزان مصرف این فراورده ها در استان و حاشیه خزر تقریبا هیچ است.

کد خبر: ۱۷۹٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha