۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، موجب رونق بورس می‌شود
کارشناس بازار سرمایه:

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، موجب رونق بورس می‌شود

ثابت، کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش ذاتی و ارزش جایگزینی بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه خصوصا شرکت‌های دارایی محور، بیش از ارزش بازار آنها است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ارزش جایگزینی اصطلاحی است که این روزها در بازار سرمایه توجهی به آن نمی‌شود، حال آنکه در سنوات قبل یکی از ملاک‌های انتخاب و خرید سهم مناسب، ارزش جایگزینی بالاتر آن نسبت به ارزش بازار شرکت‌ها بود. طبق بررسی‌های تحلیلگران بنیادی، در حال حاضر ارزش جایگزینی برخی از شرکت‌های بورسی حتی ۲ الی ۳ برابر ارزش بازار فعلی آن‌ها برآورد می‌شود!

عظیم ثابت رئیس هئیت مدیره شرکت سبدگردان البرز در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، ضمن تاکید بر این موضوع، بیان کرد: ارزش ذاتی و ارزش جایگزینی بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه خصوصا شرکت‌های دارایی محور، بیش از ارزش بازار آنها است. به همین دلیل معتقدم تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها و افزایش سرمایه از این محل می‌تواند هم سهام این شرکت‌ها را به ارزش روز نزدیک‌تر کند و هم موجب رونق معاملات بازار سرمایه شود.

وی افزود: هر مشوقی که بتواند منجر به تحریک تقاضا در بازار سهام شود، باید مورد استفاده قرار بگیرد و افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و نشان دادن ارزش روز دارایی شرکت‌ها حتما محرک موثری خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از سهم‌های ارزنده بازار سرمایه به سبب شرایط کلی بازار اقبالی ندارند و در مقابل، برخی سهم‌های کوچک پروژه شده‌اند. به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند با تمرکز بر تسهیل افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سیگنال مثبتی به بازار مخابره کند.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اگرچه جو کلی بازار سرمایه موجب شده حتی به اخبار خوب هم توجهی نشود؛ ولی به هر حال متولیان بازار باید تلاش کنند از تمام فرصت‌های موجود برای بهبود وضعیت این بازار بهره گیرند. حتی به مدیران سازمان بورس پیشنهاد کرده‌ام به منظور افزایش ارزش معاملات این بازار، از طریق مصوبه سران قوا شرایطی فراهم آوردند که همچون چند سال قبل، مالیات معاملات بازار سرمایه کاهش یابد. البته معضل قیمت‌گذاری دستوری کماکان بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. همچنین حواشی بودجه معمولا در فصل پاییز برای بازار سرمایه دغدغه‌هایی ایجاد می‌کند و ضمنا تجربه نشان داده دولت‌ها در دور اول رویکرد مثبتی نسبت به بازار سرمایه ندارند و این باعث مغفول ماندن پتانسیل‌های این بازار می‌شود. حال آنکه این بازار هم سپر تورمی محسوب می‌شود و هم می‌تواند محل مناسبی برای تامین مالی باشد.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح برخی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی گفت: کنترل نرخ بهره بین بانکی و کمک به صنایع برای فعالیت در فضای رقابتی سالم و بر اساس مکانیزم بازار (با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا) می‌تواند آثار مثبتی بر روی بازار سرمایه داشته باشد. ضمن اینکه حجم قابل توجهی از بازار سرمایه را شرکت‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم دولتی هستند، تشکیل داده‌اند و توجه به صنایع بزرگ و رشد این شرکت‌ها به نفع دولت و اقتصاد کشور نیز خواهد بود. ضمنا، شایسته است دولت محترم از تمامی پتانسیل‌های موجود در کشور برای تعادل بخشی به بازار سرمایه استفاده کند و از تصمیمات مخرب مثل افزایش نرخ سود بانکی و قیمت‌گذاری دستوری اجتناب کند.

کد خبر: ۱۷۸٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha