۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
واردات فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج فارس ۱۰۰ درصد کاهش یافت
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

واردات فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج فارس ۱۰۰ درصد کاهش یافت

بندرعباس- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تخلیه و بارگیری انواع فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی در حیطه نظارتی بندر خلیج فارس طی سال جاری به دو میلیون و ۶۵۹ هزارتن رسید.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، حسین عباس‌نژاد روز سه‌شنبه در تشریح کارنامه شش ماهه بندر خلیج‌فارس افزود: از این میزان تخلیه و بارگیری، یک میلیون و ۹۹۶ هزار و ۴۱ تن مربوط به فرآورده‌های نفتی و ۶۶۳ هزار و ۲۶۷ تن نیز به مواد معدنی صادراتی اختصاص دارد.

وی با اشاره به کاهش ۱۰۰ درصدی واردات نفتی در بندر نفتی خلیج فارس بیان کرد: این بندر زیرمجموعه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با رویکرد عمده عملیات نفتی محسوب می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد: در این دوره زمانی، ۶۹ هزار و ۲۸۰ تُن فرآورده نفتی از بندر خلیج فارس به صورت ترانزیت و ۸۱ هزار و ۸۵۴ تُن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.

عباس‌نژاد با بیان اینکه چهار شرکت بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ در بندر نفتی خلیج فارس فعالیت دارند، گفت: حجم بانکرینگ در این بندر طی نیمه نخست سال جاری ۲۹۱ هزار و ۹۷۹ تن بوده که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۴۶.۸۸ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه حجم واردات فرآورده های نفتی در شش ماه گذشته به رقم صفر رسیده است، افزود: به دلیل افزایش توان تولید داخلی، شاهد کاهش ۱۰۰ درصدی واردات این فرآورده‌ها در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، از ابتدای سال جاری تاکنون، ۶۱۸ فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندر خلیج فارس پهلو گرفته‌اند که از این تعداد، ۴۳۳ فروند مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و ۸۱۵ فروند مربوط به شناورهای مواد معدنی بوده است.

عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۶ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش از ۵۳۰ هزار مترمکعب در این بندر در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران فعالیت دارند.

بندر نفتی خلیج‌فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، دارای ۱۶ پست اسکله نفتی و ۹ پست اسکله خدماتی با ظرفیت آبخور متوسط ۷,۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.

در این بندر، عملیات جابجایی انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌شود

کد خبر: ۱۷۸٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha