۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
«پالونیا» درختی پولساز و ناجی طبیعت
یادداشت؛

«پالونیا» درختی پولساز و ناجی طبیعت

گرگان- یکی از دلایل اقبال کشاورزان در سراسر جهان به کشت پالونیا میزان درآمد بالای زراعت چوب است این بخشی از یاداشت «حسن سلطان لو» عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است.

حسن سلطانلو؛ بازار: مطابق تحقیقات دانشگاهی پالونیا می‌تواند یک گیاه بسیار ارزشمند برای برون‌رفت از دو مشکل گرمایش جهانی و تخریب جنگل‌های طبیعی باشد. پالونیا از گروه گیاهان چهار کربنه با داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی چون انجام فتوسنتز با کارآیی بالا، توانایی تولید اکسیژن به میزان ۱۰ برابر سایر گونه‌های گیاهی، می‌تواند با تبدیل گازکربنیک اتمسفر به چوب مشکل گرمایش جهانی و تغییر اقلیم را کاهش دهد و همچنین با تامین نیاز چوب کشورها دست‌اندازی به جنگل‌های طبیعی را کاهش دهد.

قابل ذکر است که در کشور اسپانیا و برزیل نام درخت اکسیژن را برای پالونیا انتخاب نموده‌اند. هرچند پالونیا ۸۵ سال قبل به ایران وارد شد اما به دلیل ناشناخته بودن ظرفیت‌های این گونه متاسفانه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نتوانستند زراعت چوب پالونیا را ترویج دهند اما در دنیای امروز، هم‌اکنون پالونیا در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود و از چند دهه قبل در کشورهایی پیشرفته‌ای چون آلمان، آمریکا، چین، ژاپن، استرالیا، ایتالیا، اسپانیا، روسیه، برزیل و اخیرا در کشورهای مجاور ایران از جمله ازبکستان، قزاقستان، گرجستان، ترکمنستان در حال گسترش کشت است.

عدم امکان تهیه خمیر کاغذ

بر اساس بررسی های انجام شده، برای زراعت چوب سه گونه گیاهی پالونیا، صنوبر و اکالیپتوس مورد استفاده قرار می‌گیرد که در میان آنها درخت پالونیا به دلیل داشتن خصوصیاتی چون رشد بالاتر، تولید الوار صنعتی با قطر بالا دارای چوب مستحکم، انعطاف پذیر، سبک، با نقطه اشتعال بالا و مقاومت به تخریب، پوسیدگی قارچی و موریانه در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفته است. تنها نقطه ضعف چوب پالونیا عدم امکان تهیه خمیر کاغذ به دلیل کوتاه بودن الیاف چوب این گیاه است.

علاوه بر ویژگی‌های مفید گیاه پالونیا در تولید اکسیژن، یکی از دلایل اقبال کشاورزان در سراسر جهان به کشت پالونیا میزان درآمد بالای زراعت چوب است به طوری که در زراعت چوب پالونیا می‌توان در هر هکتار ۶۲۵ درخت پالونیا با تراکم ۴ در ۴ متر کشت کرد و تا ۶ دوره هر هشت سال یکبار با اعمال مدیریت صحیح کشت و کاشت نهال‌های عاری از بیماری با ژنتیک مشخص اقدام به برداشت ۴۵۰ متر مکعب چوب پالونیا نمود.

پالونیا به عنوان گیاه هدف برای صنعت زنبورداری دارای گل های معطر و درشت و دامپروری گیاه علوفه‌ای نیز مطرح است

قابل ذکر است که پالونیا به عنوان گیاه هدف برای صنعت زنبورداری دارای گل های معطر و درشت و دامپروری گیاه علوفه‌ای نیز مطرح است و جنبه‌های دیگر کاربرد این گیاه از جمله ایجاد جنگل مصنوعی برای اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی و اگروفارستری یا کشت گیاهان زراعی در ترکیب با این درخت نیز از فواید دیگر زراعت چوب پالونیا است.

استحصال از اراضی طبیعی

اما صرف‌نظر از سایر کاربردهای پالونیا، چوب یکی از کالاهای مورد نیاز در صنایع گوناگون به شمار می رود که به دلیل زمانبر بودن تولید و استحصال آن از جنگل‌های طبیعی، قیمت آن هر ساله روند صعودی داشته است.

طی بررسی سازمان خواربار جهانی (FAO) در طی دوره ۲۰ ساله، قیمت چوب از فاصله سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی قیمت جهانی چوب چند برابر شده است و حتی نرخ افزایش قیمت چوب از نرخ افزایش قیمت طلا بیشتر بوده است. یکی از دلایل این موضوع کاهش عرصه‌های جنگلی در سراسر کره زمین و کاهش عرضه چوب در کنار تقاضای روزافزون برای چوب است که تنها راه‌حل باقی‌مانده برای بشر برای برون رفت از نابودی کامل جنگل‌های طبیعی، ایجاد جنگل‌های مصنوعی برای انجام زارعت چوب به شمار می رود.

هرچند در طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ زراعت چوب پالونیا گسترش تصاعدی به خود گرفته است اما کل مساحت زراعت چوب پالونیا در کشور از مرز دوهزار هکتار عبور نکرده است در صورتی که برای تامین نیاز به چوب که از طریق واردات به ایران عرضه می‌شود حداقل ۱۵۰ هزار هکتار زراعت چوب پالونیا مورد نیاز خواهد بود که فاصله زیادی با آن وجود دارد.

کد خبر: ۱۷۸٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha