۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
طبیعت گردی چراغ راه جذب گردشگران خارجی در کهگیلویه و بویراحمد
بازار گزارش می دهد؛

طبیعت گردی چراغ راه جذب گردشگران خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- کهگیلویه و بویراحمد با توسعه زیرساخت های گردشگری اش می تواند یکی از قطبهای اصلی در جنوب کشور برای جذب گردشگر خارجی به خصوص در حوزه طبیعت گردی باشد.

صدیقه امیدی؛ بازار: «اکوتوریسم» در سالهای اخیر به عنوان شاخه ای مهم در صنعت گردشگری کشور و جهان جایگاه ویژه ای یافته است و بسیاری از کشورها از اکوتوریسم درآمدهای هنگفتی کسب می کنند. سازمان جهانی جهانگردی هم ۵۰ درصد گردشگران را طبیعت‌گرد دانسته و قرن حاضر را قرن طبیعت‌گردی نامیده است و این فرصتی برای مناطقی است که ظرفیتهای طبیعی بی شماری دارند.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطقی است که از ظرفیتهای کم نظیر طبیعی برای توسعه طبیعت گردی در جنوب کشور برخوردار است.

طبیعت گردی چراغ راه جذب گردشگران خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

سرزمینی ناشناخته در دل زاگرس

سرزمین کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران و در میان کوههای سربه فلک کشیده زاگرس جای گرفته است. آنجا که کوهها، جنگلها، دشتها و رودخانه ها، آبشارها و چشمه ساران، نمایشگاهی از زیبایی ها را در معرض چشمهای گردشگران قرار می دهد. کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی ترین منطقه ایران است که حدود سه چهارم آن را کوهها و ناهمواریها فرا گرفته است.

وجود دو نوع آب و هوای سردسیری و گرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد موجب شده این استان در تمام فصول سال ظرفیتهای متنوعی برای جذب گردشگر داشته باشد.

سرزمین ناشناخته ای در دل زاگرس جنوبی با چهار فصل متفاوت که ۱۶هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربع وسعت دارد و در بین استانهای اصفهان، چهار محال و بختیاری، فارس، بوشهر و خوزستان قرار گرفته است. کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد آب کشور و ۲۰ درصد جنگل های زاگرس و وجود چشمه ساران، آبشارها، جنگلها و دیگر جاذبه های طبیعی، یکی از قطبهای طبیعت گردی کشور است. وجود دو نوع آب و هوای سردسیری و گرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد موجب شده این استان در تمام فصول سال ظرفیتهای متنوعی برای جذب گردشگر داشته باشد.

جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد جنگلهای کشور و ۲۰ درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را به خود اختصاص می دهند به طوری که یک میلیون هکتار از شش میلیون هکتار جنگل در زاگرس در این استان قرار دارد.

از مجموع یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار مساحت کهگیلویه و بویراحمد حدود یک میلیون هکتار آن را جنگل ها و ۷۰۰ هزار هکتار را نیز مراتع تشکیل می دهد. بیش از ۸۰ درصد جنگل های کهگیلویه و بویراحمد را بلوط و ۲۰ درصد مابقی را نیز سایر گونه ها از قبیل بنه، کیکم، گلابی وحشی، ارس، بادام کوهی و ارژن شامل می شود.

بلندترین نقطه در این استان قله دنا واقع در شهرستان دنا با ارتفاع چهار هزار و ۴۰۹ متر و پست ترین نقطه آن «چره زن» در جنوب غربی شهرستان گچساران با ارتفاع ۱۹۷ متر از سطح دریا است. دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

مهمترین پدیده طبیعی در محدوده این ذخیره گاه، رشته کوه دناست که از شمال غرب به سمت جنوب غرب همچون دیواره ای سترگ به طول ۹۰ کیلومتر امتداد یافته و با دارا بودن ۴۷ قله مرتفع تر از ۴۰۰۰ متر در زمره نواحی ارزشمند کوهستانی کشور و منطقه است

مهمترین پدیده طبیعی در محدوده این ذخیره گاه، رشته کوه دناست که از شمال غرب به سمت جنوب غرب همچون دیواره ای سترگ به طول ۹۰ کیلومتر امتداد یافته و با دارا بودن ۴۷ قله مرتفع تر از ۴۰۰۰ متر در زمره نواحی ارزشمند کوهستانی کشور و منطقه است.

طبیعت گردی چراغ راه جذب گردشگران خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

شناسایی ۲۴۰۰ گونه گیاه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

دنا علاوه بر قله‌های بلند دارای دیواره‌های عظیم و دره‌های عمیق است که در شرق این قله گردنه تاریخی «بیژن» قرار دارد و مرزهای شمالی، غربی و جنوبی آن را رودخانه‌های «ماربر» و «بشار» احاطه کرده‌اند.

در حال حاضر تنوع گونه های گیاهی در سراسر زاگرس مرکزی، بالغ بر دو هزار گونه گیاهی است که از این میان حدود یک هزار و ۲۵۰ گونه در منطقه حفاظت شده دنا شناسایی شده اند که این رقم معادل ۱۵.۶ درصد گونه های کشور است.

دو هزار گونه گیاهی و ۴۰۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که حدود یکهزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به دنا هستند.

ذخیره گاه زیستکره دنا حدود ۱۵.۶ درصد از کل تنوع گیاهی ایران را در خود جای داده است که از این تعداد ۲۵ گونه اندمیک ایران و بیش از ۴۰ گونه هم اندمیک دنا است.

براین اساس منطقه حفاظت شده دنا به تنهایی به اندازه ۴۶ کشور دنیا گونه گیاهی آندومیک دارد و تعداد گونه های گیاهی این منطقه از ۴۵ کشور جهان بیشتر است به طوری که گونه های اندومیک گیاهی دنا، ۱۵ برابر سوئد و ۲۰ برابر هلند و نروژ است. گونه های گیاهی بومی در بلغارستان ۵۳، رومانی ۴۶، اتریش ۳۵، عربستان ۲۶ ، انگلستان ۱۶، لهستان ۱۱، سوئد چهار، هلند سه، نروژ سه، دانمارک دو و بلژیک تنها یک گونه بومی دارد و فنلاند نیز فاقد گونه های بومی است.

طبیعت گردی چراغ راه جذب گردشگران خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

ذخیره گاه زیستکره دنا حدود ۱۵.۶ درصد از کل تنوع گیاهی ایران را در خود جای داده است که از این تعداد ۲۵ گونه اندمیک ایران و بیش از ۴۰ گونه هم اندمیک دنا است. چویل، درمنه، بومادران، پونه کوهی، برنجاسب، آویشن، زرآبی یا چای کوهی، بابونه، چوبک، جلپه، خاری، پشموک، توت سهری، میخک، انگیون، کارده، ریواس، پیاز وحشی یا تره، ختمی وحشی، بن سرخ، کتیرا، گل گاوزبان، بیلهر، خاکشیر، پرسیاوشان و چندین گونه گیاهی دیگر از مهمترین گیاهان دارویی این منطقه حفاظت شده هستند. منطقه حفاظت شده دنا مامن ۱۶۸گونه جانوری کمیاب از جمله کل، بز، خرس و پلنگ و گونه های نادر دیگری است که برخی کارشناسان از این منطقه به عنوان بانک ژن یاد می کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۱۳۸۹ در ذخیره گاه زیستکره دنا ۸۵ گونه پرنده و ۲۵ گونه خزنده نیز تاکنون شناسایی شده اند.

تعداد ۱۸۳ چشمه پر آب از جمله چشمه میشی، لواسپید، خکون، نهمون و غارهای زیبای یخی مانند غار دنگزلو، غار یخ، غارنول، غار کیخسرو، غار سلیمان و صدها تنگه از جمله تنگ پوتک، تنگ کره، تنگ بن رود و تنگ معجز از زیبایی های خدادادی و منحصر به فرد دنا است.

وجود رشته کوه دنا با ارتفاع چهار هزار و ۴۴۸ متر و ۴۴ قله‌ با ارتفاع بالای چها رهزار متر نیز سی سخت را به شهر کوهنوردان و صخره نوردان بدل کرده به طوریکه در طول سال هزاران کوهنورد ایرانی و خارجی به دنا صعود می کنند.

قاش مستان، بیژن دو و سه، قزل قله، برج آسمانی، حوض دال، قدویس، حرا، کل شور، بهمون و برف کرمو قله هایی هستند که کوهنوردانی از سراسر دنیا را مجذوب خود کرده اند.

طبیعت گردی چراغ راه جذب گردشگران خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

همچنین این استان یکی از اصلی ترین مکانهای زیست عشایر ایران است که شیوه های زندگی جذاب آنها و تعامل زیبایشان با طبیعت یکی از زیباترین و کمیاب ترین جلوههای گردشگری ایران را رقم زده است.

گردشگری ظرفیتی بزرگ برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وجود مناظر بکر و زیبا و مواهب طبیعی خدادادی در بخش گردشگری، ظرفیت بزرگی برای توسعه این استان است که باید در این خصوص برنامه ریزی و گام های محکمی برداشته شود احسان عسکری گفت: زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر خارجی در شهرهای گردشگر پذیر استان به خصوص شهرهای سی سخت و یاسوج فراهم است.

سید احسان عسکری افزود: در کنار جاذبه‌های طبیعی ساخت مجموعه‌های بزرگ تفریحی، رفاهی، اقامتی و گردشگری ازجمله هتل‌های بزرگ شرایط را برای ورد گردشگران خارجی فراهم کرده است.

حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری از برنامه‌های مهم این معاونت در استانداری کهگیلویه و بویراحمد است.

عسکری بیان کرد: حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری از برنامه‌های مهم این معاونت در استانداری کهگیلویه و بویراحمد است.

طبیعت گردی چراغ راه جذب گردشگران خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

وی اضافه کرد: رونق گردشگری خارجی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بخصوص اشتغال‌زایی جوانان دارد.

توسعه بوم گردی با نگاه به پایلوت سازی روستایی هدفگذاری شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: توسعه بوم گردی استان با نگاه به پایلوت سازی روستایی هدفگذاری شده است.

سعید طالبی پور افزود: استان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری دارد که باید اهتمام لازم برای توسعه آن به کار گرفته شود.

وی دستیابی به اهداف سند توسعه استان را مستلزم همکاری و هم افزایی تمام بخش‌ها دانست و اظهار کرد: در همه بخش‌های گردشگری ظرفیت داریم.

طبیعت گردی چراغ راه جذب گردشگران خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

طالبی پور تبدیل شدن استان به پایلوت گردشگری جنوب را مشروط به توسعه زیرساختی دانست و گفت: در سال جاری سه میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در مسیر استان تردد داشتند.

وی بر ظرفیت سازی برای حفظ اقامت بخشی از این گردشگران در استان تاکید کرد و بیان داشت: بخش خدمات در استان باید رشد توسعه محور با نگاه همه جانبه داشته باشد.

درآمد گردشگری در دنیا ۲.۵ برابر سازمان اوپک بوده و این بیانگر سرمایه سازی این ظرفیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: درآمد گردشگری در دنیا ۲.۵ برابر سازمان اوپک بوده و این بیانگر سرمایه سازی این ظرفیت است.

طالبی پور گفت: در مناطقی از استان ظرفیت‌های بومگردی نیز توسعه یافته است که این مهم مهاجرت معکوس از شهر به روستا را رقم زده و تقریباً نرخ مهاجرت به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها در استان کافی نیست، اظهار داشت: در بخش زیرساختهای گردشگری باید رشد بهتری شکل بگیرد.

طالبی پور از تخصیص ۷٠ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به پروژه‌های گردشگری استان خبر داد و گفت: برخی از پروژه‌ها موفق به جذب این ظرفیت شدند.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ پروژه با ۱۷٠ میلیارد تومان اعتبار به بانک‌ها معرفی شد، گفت: ظرفیت اشتغال زایی مستقیم این طرح‌ها، ۳۷۵ نفر است.

توپوگرافی استان کهگیلویه و بویراحمد و قرار گرفتن طبیعت بکر در قلب مناطق مختلف آن، این پتانسیل را ایجاد کرده که با توسعه ظرفیت‌های بوم گردی طبیعت محور رونق اشتغال و توسعه کسب و کارها نیز شکل بگیرد و جذب گردشگران خارجی بیشتر شود.

کد خبر: ۱۷۸٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha