۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
اتمام دور پنجم مذاکرات موافقتنامه پیوستن ایران به اوراسیا در مسکو

اتمام دور پنجم مذاکرات موافقتنامه پیوستن ایران به اوراسیا در مسکو

دور پنجم مذاکرات پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسکو برگزار شد.

به گزارش بازار، پنجمین دور مذاکرات رسمی نمایندگان کشورمان با نمایندگان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن اتحادیه برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد فیمابین در تاریخ ۴ لغایت ۶ مهر ماه ۱۴۰۱ در مسکو- روسیه برگزار شد.

در این نشست نمایندگان کشورمان متشکل از سازمان توسعه تجارت ایران، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، گمرک ج. ا ایران، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه به سرپرستی نماینده سازمان توسعه تجارت ایران حضور داشتند.

از اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز نمایندگان بخش‌های مرتبط از کمیسیون اقتصادی اوراسیا و نمایندگان کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان و بلاروس به سرپرستی کمیسیون اقتصادی اوراسیا در این نشست حضور یافتند.

در این نشست سه روزه موضوعات باقیمانده در خصوص متن موافقتنامه تجارت آزاد و همچنین فهرست‌های کالایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در روز نخست این نشست متن موافقتنامه پس از بحث و تبادل نظر در موضوعات مورد بحث مورد توافق قرار گرفت. در روزهای دوم و سوم نیز مذاکرات بر روی فهرست‌های کالایی مبادله شده اعم از فهرست کالاهای منفی (عدم شمول در موافقتنامه و کالاهای حساس)، کالاهای مشمول سهمیه تعرفه‌ای در بخش کشاورزی و همچنین کالاهای مهم مورد درخواست طرفین مذاکره انجام شد.

پیش بینی می‌شود در دور بعد مذاکرات که در نیمه نخست ماه نوامبر ۲۰۲۲ در تهران برگزار می‌شود، با همکاری بیشتر طرفین، عمده موضوعات مورد توافق قرار گرفته و متن موافقتنامه و فهرست‌های کالایی آماده امضا توسط مقامات طرف‌ها شود.

همچنین مقرر گردید تا زمان برگزاری دور بعدی جلسات، جلساتی به صورت ویدئو کنفرانس بین سرتیم‌های مذاکراتی طرفین در خصوص موضوعات باقیمانده و فهرست‌های کالایی تبادل نظر صورت پذیرد.

موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ج. ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با عنوان "موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ج. ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو" (شامل: روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس) از ۵ آبان ۱۳۹۸ اجرایی شده است و تا زمان اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد فیمابین معتبر و اجرایی خواهد بود.

مذاکرات بین طرفین برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد فیمابین ج. ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و پس از برگزاری بیش از ۲۰ جلسه مذاکراتی اولیه به صورت ویدئو کنفرانس (به دلیل شرایط کرونا) و یک جلسه هماهنگی حضوری در تیرماه ۱۴۰۰ در تهران با حضور اعضای تیم مذاکراتی کشورمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو، تا کنون پنج دور مذاکرات حضوری بین تیم‌های مذاکراتی طرف‌ها در ایروان (مهر ۱۴۰۰) تهران (اسفند ۱۴۰۰)، مسکو (اردیبهشت ۱۴۰۱)، اصفهان (تیر ۱۴۰۱) و آخرین دور (دور پنجم) نیز طی روزهای ۴-۶ مهر ماه ۱۴۰۱ در مسکو برگزار شد.

با اتمام مذاکرات و توافق نهایی و امضای موافقتنامه توسط مقامات کشورها، متن موافقتنامه برای تصویب به مراجع قانونی کشورمان و کشورهای عضو ارسال و پس از آن فرایند اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد آغاز می‌شود.

کد خبر: ۱۷۸٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha