۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸
تلاش برای حل بحران آب بدون اصلاح الگوی مصرف، آب در هاون کوبیدن است

تلاش برای حل بحران آب بدون اصلاح الگوی مصرف، آب در هاون کوبیدن است

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس گفت: آب شربی که امروز در اختیار مردم قرار می‌گیرد هزینه سنگینی دارد و تا زمانی که هزینه سنگین آن برای مردم شفاف سازی نشود تغییری در الگوی مصرف ایجاد نمی‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی در مورد بحران بی آبی کشور، گفت: سیاست‌های آبی کشور براساس مدیریت منابع پایه گذاری شده است نه بر مبنای مدیریت مصرف، متاسفانه مکرر به دنبال ایجاد منابع آبی جدید بودیم و برنامه‌ای برای کنترل منابع مصرفی آب نداشتیم؛ در واقع مدیریت منابع آبی در حاکمیت برای مصرف بوده است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: خشکی زاینده رود که ابعاد گسترده‌ای از تبعات ملی و بین المللی را به دنبال داشته است حدود ۴ تونل انتقال آب از کارون به زاینده رود از جمله تونل بهشت آباد که در ۷۰ کیلومتری کارون حفر شد که هر کدام از تونل‌ها میلیاردها متر مکعب آب را به زاینده رود انتقال می‌دهند، با تمام این تفاسیر هنوز شاهد تشنگی زاینده رود هستیم و تمام وسعت بی آبی آن را در عدم مدیریت مصرف تعریف می‌کنیم.

وی با اشاره به بحران بی آبی استان خراسان، یادآور شد: آب شهر مشهد و روستاهای آن از طریق چاه‌های اطراف، سدطُرق و کارده تامین می‌شد، در چند سال گذشته با اقدام انقلابی و مهندسی دقیق، آب سد دوستی نیز با منبع عظیم به آب شُرب مشهد اضافه شده، با تمام این تفاسیر امروز مشهد دچار مشکل آب شُرب است و در آینده با مشکلات جدی‌تر روبرو خواهد بود. این مسئله برای شهر سبزوار در خراسان هم مصداق دارد به فرض مثال خط دوم انتقال آب به سبزوار اجرا شد و در حال حاضر بدنبال راه اندازی خط سوم انتقال آب هستیم اما همچنان سبزوار با مشکل بی آبی دست و پنجه نرم می‌کند که بخشی از آن مرتبط به مدیریت مصرف آب است و دولت باید بصورت جدی با ارائه راهکارهای درست الگوی مدیریت آب را تعریف کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: کشور در الگوی مصرف آب باید به حد متوسط مصرف جهانی برسد متاسفانه در حال حاضر الگوی مصرف کشور بسیار بالا است، در شهرها با سهمیه بندی خاص حدود ۲۲۰لیتر در شبانه روز الگوی مصرف هر شخص مشخص شده است، اما طبق آمار هر شخصی بالای ۲۹۰ لیتر آب مصرف می‌کند، به اعتقاد بنده حتی اگر ۲۲۰ لیتر مشخص شده  کنترل می‌شد شاهد صرفه جویی چشمگیری بودیم.

عنابستاتی با بیان اینکه الگوی مصرف باید تغییرکند، اظهارکرد: کشور باید در زمینه مصرف آب به سمت الگوی مصرف پیش رود، برای کنترل و مدیریت مصرف آب باید آب شُرب را از آب مصرفی جدا کنیم، متاسفانه دولت هزینه‌های بسیار سنگینی برای رساندن آب شرب به منازل مردم متحمل می‌شود که مردم این آب را صرف هر گونه استفاده‌ای از جمله آبیاری باغچه ها، شستشو و…. می‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد:  بسیاری از کشورهای دنیا آب شرب را از آب مصرفی جدا کرده‌اند، به لحاظ تغییر نگاه کلی باید از مدیریت منبع به مدیریت مصرف پیش برویم. نکته مهم دیگر در مورد بحران بی آبی در استان خراسان است که در حاشیه کویر قرار دارد، از سال‌های گذشته کارشناسان امر، سیاسیون و مسئولان در مورد مشکلات جدی بی آبی این استان هشدارهای متعددی داده‌اند؛ نهر قره قوم که از بزرگترین پروژه‌های شوروی سابق در ترکمنستان است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرز خراسان قرار دارد که به راحتی می‌توان توسط این نهر آب را از تاجیکستان به صحرای ترکمنستان انتقال داد و با ۱۰۰ کیلومتر تأسیسات لوله کشی آب را به شهرستان‌های دیگر نظیر سبزوار، نیشابور و مشهد انتقال داده و این شهرستان‌ها را از خطر بی آبی نجات بدهند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان یادآور شد: در سفر اخیر رئیس جمهور به ترکمنستان، درخواست نموده تا یکی از اقدامات بزرگ بحث انتقال آب از قره قوم به استان خراسان باشد و نکته دیگر اینکه باید از آب دریای عمان که متصل به اقیانوس و خلیج فارس است به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، سایر کشورها از جمله عربستان، قطر، امارات، کویت، کشورهای کویری و بیابانی هستند و بارش باران در این کشورها کمتر از نیمی از بارندگی در کشور ایران است، سال‌هاست که کل آب مصرفی خود را با نصب سیستم آب شیرین کن ها از دریا استفاده می‌کنند و معضل بی آبی کشور خود را برطرف کردند.

عنابستانی تاکیدکرد: در سال‌های گذشته پروژه‌های انتقال آب به فلات مرکزی ایران آغاز شده و یک پروژه انتقال آب از خلیج فارس تا یزد اجرا شده است و صنایع بزرگ، عملیات این پروژه را برعهده دارند.   دولت باید سرمایه گذاری در صنایع بزرگ خراسان، آب را از دریای عمان به زاهدان، بیرجند و مشهد انتقال دهند، این پروژه می تواند تمام صنایع در استان خراسان را سیراب کند.

وی با اشاره به پیگیری وزارت جهاد در مورد تغییر ساختار آبیاری در کشاورزی سنتی تصریح کرد: در شهرستان‌های خراسان از سبزوار  گرفته تا  نیشابور صنایع متعدد فولاد وجود دارد که نیازمند آب هستند با انتقال آب از دریای عمان برای صنایع مشکل آب شرب شهروندان برطرف خواهد شد. مسئله مهم دیگر تغییر رویه در آبیاری کشاورزی است که باید به واسطه وزارت جهاد مورد توجه قرار بگیرد و سبک آبیاری از غرقابی به کم فشار قطره‌ای و بارانی تغییر پیدا کند که سرعت آن در استان خراسان قابل قبول نیست، در حال حاضر بخش زیادی از محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود که محصولات آب بری هستند و باید تا به سمت روش‌های  کشاورزی که نیازمند آب کمتری است، سوق دهیم.
 قانونی به نام بهره وری کشاورزی داریم که وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به انجام اقدامات متعددی در جهت تغییر الگوی کشت در کشور بر اساس آمایش سرزمینی می‌کند و همچنین برای تغییر نظام آبیاری در کشاورزی مجلس باید پیگیر اجرایی شدن قانون مذکور باشد

نماینده مردم سبزوار اظهار داشت: قانونی به نام بهره وری کشاورزی داریم که وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به انجام اقدامات متعددی در جهت تغییر الگوی کشت در کشور بر اساس آمایش سرزمینی می‌کند و همچنین برای تغییر نظام آبیاری در کشاورزی مجلس باید پیگیر اجرایی شدن قانون مذکور باشد.

وی با اشاره به فرهنگ سازی در مورد الگوی مصرف آب به خانه ملت گفت: مشکل بی آبی باید به صورت جدی در کشور حل شود اما باید بپذیریم بحران بی آبی  به درستی اطلاع رسانی شود، آب شربی که امروز در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد هزینه سنگینی دارد تا زمانی که هزینه سنگین آن برای مردم شفاف سازی نشود تغییری در الگوی مصرف ایجاد نمی‌شود. باید الگویی برای مصرف آب براساس کار کارشناسی شده مشخص کنیم و کسانی که تابع مصرف الگوی مصرف هستند مزیت‌های پرداخت و کسانی که از چارچوب الگوی تعیین شده خارج شوند مجاب به پرداخت جریمه نقدی کنیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: تاکنون سیاست جامع متمرکز در کشور، براساس آمایش سرزمینی و شرایط هر منطقه  صورت نگرفته است اما با تصمیمات لحظه‌ای و خلق الساعه بر اساس مقتضیات زمان روبرو بودیم که منجر به ایجاد چنین شرایطی شده است. هر ساختار مدیریتی در  اداره مسئله آب در شرایط فعلی کشور، مقصر جدی است. به عنوان مثال؛ امروز شهر کرد توانایی تامین ۱۰ درصد آب کل کشور ازچهار محال و بختیاری دارد، اما شاهد بی آبی ۲۰۰ روستا در این استان هستیم که با تانکر آب رسانی می شوند.

عنابستانی یادآور شد: در سیاست‌های انتقال آب کوتاهی‌هایی صورت گرفته، ما نباید اجازه بدهیم این اتفاق در مشهد با ۳میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت که بزرگتر از شهرهای دیگر مانند شهرکرد با ۱۷۰ هزار جمعیت است، رخ بدهد. باید با همکاری، اتحاد و مدیریت منسجم در کشور برای رفع بی آبی تلاش کنیم تا از بروز بحران هایی که در اثر عدم مدیریت رخ می‌دهد جلوگیری شود. مجلس همیشه وظیفه نظارتی خود را در اینگونه موارد انجام داده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: برای جبران بی آبی باید به سمت بهره برداری از آبهای آزاد و اقیانوس مانند خلیج فارس و دریای عمان پیش برویم که منبع لایزال تمام نشدنی هستند، باید آب دریا را به سمت فلات مرکزی و استان‌های مختلف ایران انتقال بدهیم، برداشت آب‌های زیرزمینی اشتباهی است که از ابتدای انقلاب شاهد آن هستیم  نباید این خطا ادامه داشته باشد

کد خبر: ۱۷۸٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha