۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
عدم تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی مشکل اقتصاد کشور
عضو هیات رئیسه مجلس مطرح کرد

عدم تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی مشکل اقتصاد کشور

سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: برخی از محصولات پس از صادرات به محصولات متعدد دیگری تبدیل و مجددا به خود ما فروخته می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا سلیمی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم گفت: مشکل ما ادامه روند خام فروشی است و اینکه هنوز نتوانسته‌ایم زنجیره ارزش را از تولید تا مصرف تکمیل کنیم و این مسئله کشور را به خام فروشی وابسته کرده است در حالی که ما زحمت تولید مواد اولیه را می‌کشیم اما سود نهایی را کشورهایی می‌برند که نفت را به محصولات مختلف تبدیل می‌کنند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی با مشکل مواجه است به همین دلیل نتواسته‌ایم زنجیره ارزش را تکمیل کنیم، افزود: معتقدم باید در  حوزه صنعت و کشاورزی انقلابی ایجاد شود چراکه سود نهایی را کشورهایی می‌برند که به دنبال تولید محصولات نهایی رفته‌اند، درواقع برخی از محصولات پس از صادرات به محصولات متعدد دیگری تبدیل و مجددا به خود ما فروخته می‌شود بنابراین کم کاری تاریخی در تبدیل محصولات نفتی و پتروشیمی به محصولاتی با ارزش‌افزوده بیشتر وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در مسیر تبدیل محصولات نفتی قدم برداشت، معتقد است نباید کشور را معطل نگه داشت در حالی که می‌توان از سود سرشار تبدیل محصولات بهره برد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین نسبت به استفاده از ظرفیت عظیم شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر تاکید کرد و گفت: باید شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی را پای کار آورد و دانشگاه‌ها را ماموریت‌محور کرد چراکه اکنون خیلی  مشخص نیست دانشگاه‌ها می‌خواهند کدام مشکل کشور را حل کنند.

کد خبر: ۱۷۸٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha