۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کارخانه‌ای که بعد از گذشت ۴ سال هنوز نیمه تمام است/ ذوب آهن مراغه در پیچ و خم مشکلات مختلف
گزارش بازار؛

کارخانه‌ای که بعد از گذشت ۴ سال هنوز نیمه تمام است/ ذوب آهن مراغه در پیچ و خم مشکلات مختلف

تبریز- کارخانه ذوب آهن اسنوند آذر مراغه از ۴ سال پیش عملیات احداث آن شروع شده ولی هنوز نیمه تمام بوده و درگیر مشکلات متعدد است.

بازار، گروه استان ها؛ شرکت ذوب آهن اسنوند آذر در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ تحت شماره ۲۶۹۲۳۲ در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری در  تهران به ثبت رسیده است و در تاریخ ۱۸آبان ماه ۱۳۸۵ نام شرکت از شرکت ذوب آهن شفق مراغه به ذوب آهن اسنوند آذر تغییر نام یافته است.

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از ذوب فلزات نورد سرد و گرم ورقهای فولادی و انواع پروفیل ها و فلزات اساسی – صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی و اخذ نمایندگی از شرکتهای خارجی و داخلی و ایجاد شعبات در داخل و خارج از کشور خرید و واگذاری انواع کارخانجات واحدهای تجاری تولیدی صتعتی و معدنی کشاورزی ساختمانی و هرگونه اموری که به فعالیت های فوق مرتبط باشد.

کارخانه ذوب آهن با ظرفیت ۱۵۰ هزار تنی در مراغه

اجرای طرح های سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت های خارجی و داخلی در کلیه فعالیت های اخذ وام از بانکهای داخلی و خارجی یا شرکت در مناقصات است.

سرمایه گذاری جهت احداث کامل پروژه (کارخانه ذوب آهن با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن) شامل مبلغ 13 میلیون یورویی از محل تسهیلات اعطایی صندوق توسعه ملی، بانک صنعت ومعدن و مبلغ ۲۶۱ میلیارد ریال بابت تامین هزینه های ریالی طرح است.

عملیات اجرایی احداث ساختمان های مورد نظر این کارخانه در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۴ آغاز شد و قرار بود در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵ راه اندازی آزمایشی کارخانه انجام شود ولی هنوز محقق نشده است.

در اجرای برنامه مزبور زمین محل اجرای طرح که ابتدا در شهرک صنعتی مراغه واقع شده بود و در سال ۸۹ زمین مذکور به شرکت شهرک صنعتی مراغه عودت داده شد و به جای آن بر اساس قراردادی زمینی به مساحت ۱۰۱۰۰۰ متر مربع قسمتی از اراضی ملی واقع در روستای خانگاه مراغه بصورت اجاره ۳ ساله از امور اراضی استان آذربایجان شرقی داده شده است ولی این کارخانه مشکلات متعددی دارد که باید توسط مسئولان امر حل و فصل شود.

کارخانه ذوب آهن مراغه تا سال آینده به بهره برداری می رسد

معاون استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار بازار، گفت: مشکلات این کارخانه برطرف می‌شود و ما از سرمایه گذاران و فعالان عرصه صنعت و تولید در شهرستان مراغه حمایت می کنیم.

حمید شکری با تاکید بر اینکه کارخانه مراغه با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در حال احداث است، ابراز داشت: عملیات ساخت این کارخانه از چهار سال پیش آغاز شده و در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه ذوب آهن مراغه تا سال آینده به بهره برداری می رسد، ادامه داد: این مجموعه مشکلات مختلفی همچون مشکل برق و آب و فاضلاب دارد که به زودی برطرف می شود.

اشتغال زایی برای ۲۰۰۰ نفر

شکری گفت: کارخانه ذوب آهن مراغه توسط بخش خصوصی و در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار در حال ساخت است. تولید این کارخانه سالیانه ۱۵۰ هزار تن شمش آلیاژی سبک ۶متری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در صورت بهره برداری از این کارخانه برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲هزار نفر غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد، گفت: مواد اولیه این کارخانه شامل ۸۰ درصد آهن قراضه و ۲۰ درصد آهن اسفنجی است.

کد خبر: ۱٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha