۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
بحران در کشاورزی آمریکا  با تعطیلی رستورانها و مدارس
حمایت پر قدرت ازکشاورزان امریکایی

بحران در کشاورزی آمریکا با تعطیلی رستورانها و مدارس

کشاورزی یکی از صنایعی است که بیشترین آسیب را در جریان همه گیری کرونا متحمل شد زیرا بخش زیادی از فرایند کاشت و برداشت محصولات توسط انسانها انجام می شود. ازطرف دیگر تعطیلی مدارس و رستوران ها و کارخانه ها تقاضا برای محصولات کشاورزی را هم کم کرد.

خبرگزاری بازار- همه گیری ویروس کرونا به مشاغل زیادی آسیب زده است ولی بیشترین آسیب به مشاغلی وارد شد که نیاز به نیروهای انسانی دارند . کشاورزی هم یکی از این مشاغل است. کشاورزان در دوره کشت و برداشت محصولاتشان و حتی در زمان عرضه انها به بازارهای محلی نیاز به نیروهای انسانی دارند در حالیکه در روزهای اخیر سازمان های بهداشتی در مورد تجمع انسانها و حضور پر تعداد آنها در یک محل هشدار داده اند و آن را عاملی در جهت افزایش شیوع ویروس در دنیا می دانند.

رویترز در مورد آسیب وارد شده به کشاورزان در دنیا به دلیل همه گیری ویروس کرونا نوشت:«کشاورزی در نتیجه همه گیری ویروس کرونا با چالش زیادی روبرو شد. از تعطیلی بازارهای محلی عرضه محصولات کشاورزی گرفته تا عدم امکان استفاده از کارگران ارزان قیمت عمدتا خارجی در کشورهای  توسعه یافته و در نهایت قرنطینه ای که سبب شد حتی کارگران محلی هم نتوانند با تمامی پتانسیل و به راحتی کار کنند. همه این مسایل سبب شد تا صنعت کشاورزی آسیب ببیند و کشاورزان یا نتوانند محصولات خود را برداشت کنند یا محصولات برداشت شده به بازار مصرف عرضه نشود.»

البته دولتها برای حمایت از این صنعت هم پا به میدان گذاشتند. به گزارش رویترز، وزارت کشاورزی  امریکا کمک مالی ۱۵.۵ میلیارد دلاری به کشاورزان این کشور می کند. خبری که به سرعت با انتشار عکسهای مربوط به کمک هزینه ارایه شده به کشاورزان به منظور حمایت آنها در گذر ار این دوران تکمیل شد.

حمایتها ادامه دارد

 وزارت کشاورزی امریکا اعلام کرد:« دولت برای حمایت از کشاورزان اقدام به ارایه این بسته های حمایتی کرده است و این بسته اولیه است. وزارت کشاورزی در مورد ارایه بسته های دیگری در هفته و ماه های بعد خبر داد و اعلام کرد این حمایتها از کشاورزان تا زمانی که بحران کرونا وجود دارد، ادامه پیدا می کند.»

 رویترز به نقل از منابع آگاه از افزایش بسته دوم حمایتی به رقم ۱۹ میلیارد دلار خبر داد و نوشت: «به نظر می رسد دولت امریکا برای حفظ زنجیره غذایی در کشور  و حمایت از کشاورزان و دامپروران از تمامی ابزارهای در دست خود بهره می گیرد و بر اهمیت حضور پر رنگ و قدرتمند این صنعت در کشور واقف است.»

اما خبر ارایه این کمک مالی زمانی منتشر شد که گزارشهای دانشگاهی از زیان کلان  تحمیل شده به کشاورزان و دامپروارن امریکایی حکایت می کرد.لازم به ذکر است دولت امریکا در بسته حمایتی دو هزار میلیارد دلاری که برای حمایت از اقتصاد در دوره کرونا تصویب کرد، مبلغی برابر با ۲۳.۵ میلیارد دلار به عنوان پرداخت مستقیم به کشاورزان و دامپروران در نظر گرفته بود و طی چک هایی در اختیار آنها قرار گرفته شد.

دولت امریکا برای حفظ زنجیره غذایی در کشور  و حمایت از کشاورزان و دامپروران از تمامی ابزارهای در دست خود بهره می گیرد و بر اهمیت حضور پر رنگ و قدرتمند این صنعت در کشور واقف است

 قیمت محصولات کشاورزی کاهش یافت

آمار نشان می دهد قیمت خوراک دام  در روزهای ابتدایی ماه می سال ۲۰۲۰ نسبت به ماه ژانویه همین سال ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است. قیمت انواع سوسیس با افت ۹.۱ درصدی و قیمت شیر با افت ۸.۸ درصدی همراه بود و قیمت تخم مرغ هم ۸.۷ درصد کمتر شد.تعطیلی مدارس و رستوران ها و کارخانه ها یک دلیل مهم برای کاهش تقاضا برای محصولات غذایی در امریکا به خصوص کاهش تقاضا برای شیر و تخم مرغ است که افت قیمت را نیز به همراه آورد.

طبق گزارش منتشر  شده توسط نشریه صنعت کشاورزی امریکا، افت قیمت محصولات کشاورزی از قبیل انواع سبزیجات ، شیر و تخم مرغ سبب شده است تا کشاورزان اقدام به از بین بردن محصولات خود یا برداشت نکردن محصولات کشاورزی بکنند.از طرف دیگر اخراج هزاران کارگر کشاورزی و واحدهای فراوری محصولات غذایی هم بحران دیگری بود که  ایجاد شد.

 البته در بخش عرضه هم مشکلاتی وجود دارد که اگر بر طرف نشود می تواند شرایط بسیار سختی را ایجاد کند. به گزارش رویترز، بیشترین آسیب در بخش تولید میوه اتفاق افتاده است زیرا برداشت محصولات میوه نیاز به نیروی انسانی زیادی دارد. به همین دلیل سهم زیادی از میوه های تولید شده در امریکا یا امکان برداشت ندارد و یا در صورت برداشت نمی تواند به بازار مصرف عرضه شود. 

 آیا بحران غذایی در راه است

 حال سوال دیگری که مطرح می شود و اهمیت بسیار زیادی دارد این است که آیا تمامی این طوفان های ایجاد شده در صنعت غذایی در دنیا  می تواند زمینه ایجاد کمبود مواد غذایی یا از بین رفتن امنیت غذایی انسانها شود یا خیر؟ پت وستهاف رییس مرکز مطالعات غذا و محصولات کشاورزی دانشگاه میزوری امریکا بر این باور است که نمی توان در این زمینه پیش بینی درستی ارایه داد زیرا همه چیز بستگی به مدت زمانی دارد که دنیا درگیر این ویروس است. در واقع هر چه دنیا سریع تر بتواند از این چالش عبور کند و زندگی عادی را تجربه کند، اثرات مخرب این بحران کوچکتر خواهد شد.

دانشگاه میزوری در گزارش تحقیقی خود نوشت:« در نتیجه این همه گیری در روند عرضه محصولات کشاورزی اختلال ایجاد شده است و بعد از پایان بحران  ظرف چندین ماه ، مشکل برطرف می شود ولی در بخش تقاضای بازار چالش همچنان باقی است. افت میزان درآمد مصرف کنندگان به دلیل تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی و صنعتی و ورشکستگی بسیاری از این واحدها مشکلی ادامه دار است و بعد از پایان بحران این زودی ها نمی توان منتظر اصلاح وضعیت بازار کار بود.»

آمریکا تنها کشوری نیست که صنعت کشاورزی آن با آسیب روبرو شده است. کشورهای دیگر اروپایی از قبیل فرانسه و بریتانیا و آلمان هم خبر از بحران در صنعت کشاورزی داده اند که می تواند تامین غذای مردم را سخت تر کند. 

کد خبر: ۱۷٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha