۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
ناعدالتی در حوزه بهداشت و درمان از سهم یک درصدی ارزش افزوده نمایان است
عضو کمیسیون عمران مجلس:

ناعدالتی در حوزه بهداشت و درمان از سهم یک درصدی ارزش افزوده نمایان است

نماینده مردم در مجلس در مورد افزایش سهم یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بهداشت و درمان گفت: متاسفانه در حوزه بهداشت و درمان حتی وصول سهم یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده دریافت و پرداخت نشده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده در خدمات پزشکی گفت: به همت نمایندگان قانون موقت مالیات بر ارزش افزوده به قانون دائمی تبدیل شد که براساس آن عدالت مصرف رعایت شده و هر کس کالای بیشتری را مصرف کند مجاب به پرداخت مالیات بیشتری خواهد بود، در گذشته اخذ مالیات با رعایت ممیزی و مودیان به عدالت نزدیک نبود کارمندان، کارگران، تولیدکنندگان و اقشار ضعیف به راحتی مالیات پرداخت می‌کردند و در این میان سوداگران و دلالان ارز، سکه و طلا ریالی مالیات پرداخت نمی‌کردند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده با میزان مصرفِ مصرف کنندگان ارتباط نزدیکی دارد، سازمان امور مالیاتی کشور، نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات عمومی را حدود ۹ درصد اعلام کرد که در سال گذشته ۵ درصد آن سهم دولت و ۳درصد سهم شهرداری و دهیاری برای عمران و آبادانی و تنها یک درصد برای بهداشت و درمان مشخص شده بود. قانون بودجه امسال هم سازمان امور مالیاتی را مأمور کرده یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان «مالیات سلامت» همزمان با دریافت آن، به خزانه واریز کند. بر اساس این بخش از قانون، مالیات دریافتی هر ماه باید تا نیمه ماه آینده به حساب وزارت بهداشت واریز شود؛ متاسفانه در حوزه بهداشت و درمان سهم یک درصدی پرداخت نشده است.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش سهم یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بخش بهداشت و درمان گفت: مجلس یازدهم در راستای حمایت از اقشار ضعیف و افرادی که از داشتن بیمه محروم هستند در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای درمان بیماران خاص اختصاص داد، تا اقشار ضعیف جامعه طعم شیرین حمایت بیمه‌ای در حوزه بهداشت و درمان را بچشند و کمتر در حوزه درمان با مشکل مواجه شوند.

وی ادامه داد: سهم بهداشت و درمان از حوزه مالیات بر ارزش افزوده باید در حساب وزارت بهداشت و درمان برای توسعه و خدمات درمانی، احداث بیمارستان در مناطق مختلف به ویژه کم برخوردار تعلق می‌گرفت که این مبلغ در مناطق کمتر توسعه یافته با توجه به محرومیت بیشتر تغییر می‌کند، بر اساس آمارها، تنها سهم یک استان ۸۵۰ هزار میلیارد تومان بود که در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، بوشهر و خراسان بیشتر می شد و تا کنون ریالی از آن پرداخت نشده است با شعار نمی‌توان حوزه بهداشت و درمان را احیا کنیم، متاسفانه در بسیاری از استان‌های جنوبی و غرب کشور نگاه‌ها به تمام حوزه‌ها به ویژه بهداشت و درمان بخشی و نامتوازن است که قطعا در این راستا طرح سوالی از وزیر خواهیم داشت، امیدوارم دولت هر چه سریع‌تر سهم وزارت بهداشت و درمان را از مالیات  بر ارزش افزوده بپردازد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که ما را به عدالت نزدیک می‌کند مهیا کردن زیر ساخت‌های تامین اجتماعی است، عدالت در بیمه تامین اجتماعی از جیب کارگران و کارمندان این سازمان پرداخت می‌شود که باید از دو جهت، درمان و بازنشستگی مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر حقوق دریافتی بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد، اما با تمام این شرایط سازمان‌های بیمه گر از جمله سازمان تامین اجتماعی را تا حدودی به عدالت نزدیک می‌کند، باید از به کارگیری مدیران سیاسی در دولت‌ها جدا خودداری کنند و رابطه را جایگزین ضابطه نکنند تا تهدیدی برای سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه سازمان تامین اجتماعی نباشد و دود آن به چشم کارگران و کارمندان این سازمان‌های بیمه گر نرود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: مجلس تمام قد از بیمه‌ها حمایت می‌کند، انتظار می‌رود دولت هم به سازمان‌های بیمه گر به ویژه صندوق تامین اجتماعی کمک های لازم را داشته باشد تا شاهد حمایت‌های این سازمان بیمه گر باشیم.

کد خبر: ۱۷۸٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha