۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
 مداخله ۲۰ میلیارد دلاری ژاپن در حمایت از ین

مداخله ۲۰ میلیارد دلاری ژاپن در حمایت از ین

مداخله ژاپن نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار در حمایت از ین هزینه داشت.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، داده‌های وزارت دارایی ژاپن نشان داد که این کشور در هفته گذشته بیش از ۲.۸ تریلیون ین (۱۹.۷ میلیارد دلار) برای مداخله در بازار ارز هزینه کرده است. این رقم کمتر از ۳.۶ تریلیون ین تخمین کارگزاران بازار پول توکیو به منظور اولین مداخله خرید دلاری ژاپن در ۲۴ سال گذشته برای جلوگیری از تضعیف شدید ارز این کشور بود.

 رقم این وزارت، کل هزینه مداخله ارزی را از ۳۰ آگوست تا ۲۸ سپتامبر نشان می‌دهد، در حالی که باور عمومی بر این است که به طور کامل برای مداخله ۲۲ سپتامبر استفاده شده است. این رکورد از رکورد قبلی فروش دلار و مداخله خرید ین در سال ۱۹۹۸ یعنی ۲.۶۲ تریلیون ین بیشتر خواهد بود. تاییدیه تاریخ‌های این هزینه در ماه نوامبر منتشر خواهد شد. دایساکو اوئنو، استراتژیست ارشد فارکس گفت: این انفجار بزرگی در مداخله بود که بر عزم مقام‌های ژاپنی در دفاع از ین تأکید دارد.   وی گفت:، اما تا زمانی که ژاپن به مداخله انفرادی ادامه دهد، تأثیر مداخله بیشتر کاهش خواهد یافت.

این مداخله که پس از کاهش ارزش ین به کمترین میزان در ۲۴ سال اخیر یعنی حدود ۱۴۶ در برابر دلار انجام شد، باعث جهش شدید بیش از ۵ ین در هر دلار شد، اگرچه ارز از آن زمان دوباره به ۱۴۴.۲۵ کاهش یافته است.

هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن در جلسه‌ای با وزرای کابینه گفت: کاهش شدید و یک طرفه اخیر ین، عدم اطمینان بازار را تشدید کرده و باعث می‌شود شرکت‌ها در تنظیم برنامه‌های تجاری مشکل داشته باشند. بنابراین، این مساله برای اقتصاد بد و نامطلوب است.

طبق داده‌های منتشر شده از ذخایر خارجی در ۷ سپتامبر، ژاپن تقریباً ۱.۳ تریلیون دلار ذخایر داشت، که پس از چین دومین ذخایر بزرگ به شمار می‌رود، که ۱۳۵.۵ میلیارد دلار از آن ذخایر به‌عنوان سپرده در بانک‌های مرکزی خارجی و بانک بین‌المللی (BIS) نگهداری می‌شد که به راحتی می‌توان از آن سپرده‌ها برای تامین مالی مداخله بیشتر خرید دلاری و خرید ین استفاده کرد.

ایزورو کاتو، اقتصاددان ارشد در توتان ریسرچ، یکی از اندیشکده ها، گفت: حتی اگر قرار باشد ژاپن دوباره مداخله کند، احتمالاً مجبور نخواهد بود اسناد خزانه‌داری آمریکا را بفروشد و در عوض از این سپرده استفاده می‌کند. در صورت اتمام سپرده ها، ژاپن باید به دارایی‌های اوراق بهادار خود به اندازه حدود ۱.۰۴ تریلیون دلار روی آورد.

 بین انواع اصلی دارایی‌های خارجی ژاپن، سپرده‌ها و اوراق بهادار می‌توانند بلافاصله به پول نقد تبدیل شوند. سایر دارایی‌ها شامل طلا، ذخایر موجود در صندوق بین المللی پول (IMF) و حق برداشت ویژه صندوق بین المللی پول (SDRs) است، اگرچه به گفته تحلیل گران، تهیه وجوه دلاری از این دارایی‌ها زمان بر است.

کد خبر: ۱۷۸٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha