۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
توافق خوب مستلزم لغو تحریم‌ها و تضمین آمریکا به عدم خروج از برجام
رئیس جمهور عنوان کرد

توافق خوب مستلزم لغو تحریم‌ها و تضمین آمریکا به عدم خروج از برجام

رئیس جمهور گفت: اگر آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند تحریم‌ها را رفع و تضمین دهند برجام را زیرپا نگذارند، ما معتقدیم که احتمالش زیاد است به توافقنامه خوب دست یابیم.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی در گفتگو با شبکه سی جی تی ان که بخش‌هایی از آن پخش شد، گفت: مانعی که برای توافق خوب و منصفانه مشاهده می‌کنیم این است که آمریکایی‌ها تصمیم نمی‌گیرند. آن‌ها باید تصمیم بگیرند به تعهدات شان عمل کنند. اگر آن‌ها تصمیم بگیرند به تعهدات شان عمل کنند و تحریم‌ها را رفع کنند و تضمین‌های لازم را برای ایران صادر کنند- مبنی بر این که آمریکا بار دیگر تعهداتش را زیرپا نمی‌گذارد، به برجام لطمه وارد نمی‌کند و همچنان به تعهداتمان در چارچوب برجام پایبند می‌ماند- (آنگاه) ما معتقدیم که احتمالش زیاد است که به توافقنامه خوب دست یابیم.

رئیسی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: چیزی که من می‌توانم امروز در مورد برجام بدان اشاره کنم این است که این توافق، یک برجام جدید نیست بلکه این همان برجام است، اما به هرحال برجام قدیمی دو مسئله داشت. یک مسئله این بود که آمریکایی‌ها از آن توافق خارج شدند و مسئله دوم این بود اروپایی‌ها هم در واکنش به آن تصمیم گرفتند آن (برجام) را اجرا نکنند و به تعهدات شان عمل نکنند. اما اگر هر دوِ شان تصمیم بگیرند که به صورت شفاف و به شیوه‌ای متعهدانه وارد توافق شوند در این صورت به نظر من، بنیان محکمی برای بهبود روابط بین بسیاری از کشورها وجود دارد.

سید ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از مصاحبه با شبکه سی جی تی ان گفت: روابط بین ایران و کشورهای منطقه قطعاً می‌تواند بسیاری از این تحریم‌ها را بی اثر کند. امروز، تحریم‌ها سلاحی در دست آمریکاست. در سال‌های های قبل آن‌ها عادت داشتند لشکرکشی نظامی کنند. آن‌ها از اقدام نظامی استفاده می‌کردند.

رئیسی افزود: امروز ظاهراً تهدید تغییر کرده و به اِعمال تحریم‌های ظالمانه تغییر یافته است. تحریم‌هایی ظالمانه علیه کشورها هستند و در واقع نوعی از جنگ است که علیه کشورها انجام می‌شود.

روابط بین کشورهایی که تحریم هستند، قطعاً می‌تواند به بی اثر کردن تحریم‌ها کمک کند. روابط بین جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه و دیگر کشورهایی که ممکن است تحت تحریم‌ها قرار داشته باشند، به خودی خود می‌تواند کمکی بزرگ برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما به رغم تحریم‌هایی که با آن‌ها روبرو هستیم، شاهد پیشرفت زیادی در جمهوری اسلامی ایران بوده ایم. آمریکایی‌ها انتظار نداشتند که این سطح از پیشرفت را شاهد باشند. ما با وجود تحریم ها، متعهد و متمرکز هستیم که به سمت پیشرفت بیشتر در عرصه‌های مختلف در کشور حرکت کنیم و به شیوه‌ای متعهدانه و راسخ، روابطمان را با کشورهای دوست مثل چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی تقویت کنیم- کشورهایی که مثل آمریکا قدرتمند هستند، ولی در سراسر جهان وجود دارند- ما می‌توانیم در همکاری نزدیک با آنها، این تحریم‌ها را بی اثر کنیم.

کد خبر: ۱۷۷٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha