۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
۲۱ طرح «پرورش ماهی در قفس» در استان ایلام اجرایی شد
در گفت و گو با بازار عنوان شد؛

۲۱ طرح «پرورش ماهی در قفس» در استان ایلام اجرایی شد

ایلام-سلیمانی،مدیرکل امور شیلات استان ایلام گفت: در حال حاضر ۲۱ طرح پرورش ماهی در قفس در استان ایلام اجرایی شده است.

رضا سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از پروژه های استان ایلام در بخش آبزی پروری، طرح پرورش ماهی در قفس است.

وی گفت: منابع آبی محدود است، اما حجم زیادی آب در پشت سدهای استان ذخیره شده که می تواند علاوه بر استفاده برای کشاورزی، برای توسعه فعالیت های آبزی پروری نیز مودر استفاده قرار گیرد.

مدیرکل امور شیلات ایلام بیان کرد: برای اولین بار در سد سیمره کار مطالعاتی طرح پرورش ماهی در قفس انجام گرفت و در فاز اول تولید ۵ هزار تن ماهی پیش بینی شده است.

وی گفت: در حال حاضر تولید ۲ هزار تن ماهی در طرح های پرورش ماهی در قفس در پشت سد سیمره عملیاتی شده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه ۲۱ طرح پرورش ماهی در ظرفیت های مختلف از جمله ۴۰، ۱۰۰ و یک هزار تنی هم اکنون عملیاتی شده و مشغول فعالیت هستند، گفت: تولیدات این طرح ها روانه بازار شده است.

وی گفت: استان ایلام در اجرای طرح پرورش ماهی در قفس جزو استان های اول کشور شناخته می شود و قرار است این طرح ها در استان بیشتر توسعه پیدا کند.

راهکارهای مقابله با خشکسالی در طرح های پرورش ماهی
مدیرکل امور شیلات ایلام عنوان کرد: در سد دویرج شهرستان دهلران نیز که ظرفیت ۲۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب وجود دارد، کار مطالعات پرورش ماهی در قفس انجام گرفته و قرار است طرح هایی با ظرفیت تولید ۲ هزار تن ماهی عملیاتی شود که تاکنون ۵۰۰ تن آن محقق شده است.

سلیمانی افزود: یکی از موضوعاتی که هم اکنون نگران کننده بوده بحث خشکسالی است، با توجه به اینکه چندسالی است بارندگی در سطح استان کاهش پیدا کرده بر روی منابع آبی ما تاثیر داشته، اکثر مزارع پرورش ماهی در استانبا کمبود آب مواجه هستند.

وی گفت: راهکاری که در این راستا برای طرح های پرورش ماهی ارائه شده بحث مکانیزاسیون است یعنی طرح های پرورش ماهی بتوانند از آب برگشتی استفاده کنند و اکسیژن آب را بالا ببرند که به تولید آنها ضربه نزند.

مدیرکل امور شیلات ایلام اضافه کرد: برای بحث مکانیزاسیون وزارتخانه ردیف اعتباری درنظر گرفته که تسهیلات بانکی با سود ۱۵ درصد و بازپرداخت ۵ تا ۶ ساله به متقاضیان ارائه می شود.

وی گفت: در بحث قیمت خوراک آبزیان نیز هم اکنون دولت تسهیلات ارزان قیمتی برای خرید خوراک در اختیار تولیدکننده قرار داده است.

سلیمانی عنوان کرد: این تسهیلات تحت عنوان شیلات کارت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با بهره ۱۰ درصد است که صاحیان طرح های پرورش ماهی می توانند خوراک خرید کنند.

کد خبر: ۱۷۷٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha