۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
هدف‌گذاری افزایش ۲۰ درصدی صادرات/ ۵۰ سفیر به کرمان سفر کردند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

هدف‌گذاری افزایش ۲۰ درصدی صادرات/ ۵۰ سفیر به کرمان سفر کردند

کرمان- مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمان از برنامه دو ساله این استان در راستای جهش تولید خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها هدف‌گذاری برای رشد ۲۰ درصدی صادرات کالاهای تولیدی استان است.

بازار؛ گروه استان ها- یکی از مهم ترین مسائل اقتصادی در هر منطقه بحث سرمایه گذاری است که می تواند در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» مزین شده است باعث اشتغالزایی و رونق هر چه بیشتر تولید داخلی شود.

استان کرمان با توجه به ظرفیت های متعدد و بی نظیری که دارد منطقه ای مناسب برای سرمایه گذاری به شمار می رود اما در این میان باید بسترهای لازم فراهم و موانع بر سر راه سرمایه گذاری هم رفع شود.

به منظور بررسی چند و چون سرمایه گذاری در کرمان که بزرگترین استان کشور به شمار می آید با علیار اسکندری نسب مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمان به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*به طور ویژه در سال جاری برای جذب سرمایه گذاری در استان کرمان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده است، رهبری از سال ۹۴ به بعد همواره اتکای بر «اقتصاد داخلی» و «خودباوری کشور» را در نامگذاری سال ها لحاظ کرده اند و بر این اساس باید در زمینه فضای کسب و کار و رونق تولید برنامه ریزی ویژه داشته باشیم.

کرمان دارای ظرفیت های اقتصادی متعددی است که این امر بستر لازم را برای سرمایه گذاری در این استان فراهم کرده است؛ البته ایجاد زیرساخت ها در این خصوص بسیار اهمیت دارد که خوشبختانه بسیاری از این زیرساخت ها در طول برنامه های توسعه استان کرمان فراهم شده است.

سرمایه گذارانی از کشورهای خارجی و استان های دیگر برای سرمایه گذاری در استان کرمان حضور پیدا کرده اند. همچنین در راستای عمل به شعار سال جاری تحت عنوان «جهش تولید»، استان کرمان برنامه دو ساله ای شامل ۹ برنامه و ۳۳ محور برای سال جاری و سال ۱۴۰۰ تدوین کرده است.

*لطفا در خصوص برنامه دو ساله استان کرمان در زمینه جهش تولید توضیح دهید

از جمله این برنامه ها می توان به برنامه بهبود فضای کسب و کار، پیاده سازی و اجرای پنجره واحد الکترونیکی، توسعه صادرات و بازاریابی و... اشاره کرد. در قالب در برنامه توسعه صادرات و بازاریابی به دنبال افزایش ۲۰ درصدی صادرات استان کرمان هستیم که این امر می تواند منجر به جهش تولید شود.

مهمترین بحثی که طی این برنامه دنبال می کنیم، فعال سازی دیپلماسی در راستای توسعه صادرات است. سال گذشته نزدیک به ۵۰ نفر از سفیران کشورهای خارجی مقیم ایران و سفرای ایرانی مقیم کشورهای خارجی را به استان کرمان دعوت کردیم و این افراد با ظرفیت ها و استعدادهای اقتصادی استان آشنا شدند. این اقدام باعث افزایش رغبت برای سرمایه گذاری در استان کرمان شده است.

همچنین از طریق اعزام و پذیرش هیئت های اقتصادی و تجاری، برگزاری همایش ها، میزهای تخصصی و تجاری، راه اندازی دفتر تجاری نمایشگاه ها به خصوص در اتحادیه اوراسیا کشورهایی مانند اندونزی، ساحل عاج و کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان را در دستور کار قرار داده ایم که با جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور و کرمان بتوانیم این نوع سرمایه گذاری در استان را رونق دهیم. خوشبختانه تا کنون در این راستا استقبال های بسیار خوبی انجام شده است.

 تدوین برنامه توسعه صادرات کالا به کشورهای هدف با عنوان نقشه راه کالاهای تولیدی استان، کمک به فعالیت های تبلیغاتی برای محصولات برند استان کرمان مانند پسته، خرما و فرش و حتی کالاهای معدنی از جمله برنامه هایی است که می توانیم در این راستا سرمایه گذار جذب کنیم.

*چه تدبیری برای حل مشکل صادرات محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان اندیشیده شده است؟

جنوب استان کرمان ظرفیت های فراوانی دارد و شاهد هستیم که هر ساله برخی کالاها و محصولات تولیدی در این منطقه به بازار هدف نمی رسد، در این راستا ایجاد پایانه زمینی و هوایی صادراتی جنوب استان کرمان از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم امسال به بهره برداری برسد امیدواریم با این اقدام این مشکل رفع شود.

*تا کنون استان کرمان تا چه میزان موفق به جذب عینی سرمایه شده است؟

اداره کل سرمایه گذاری به عنوان ناظر و هماهنگ کننده در این خصوص است و آمار دقیق سرمایه گذاری را از وزارت امور اقتصاد دارایی و اداره کل اقتصاد دارایی باید جویا شوید.

اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان کرمان در زمینه دعوت سرمایه گذاران، هماهنگی بانک ها، آماده سازی زیر ساخت ها، پیگیری تسهیلات و معرفی افراد به ستاد سرمایه گذاری استان کرمان فعالیت می کند.

اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری کارهای اجرایی و برنامه ریزی جذب سرمایه گذاری را انجام می دهد و جمع بندی نهایی در وزارت امور اقتصاد دارایی و ستاد سرمایه گذاری استان انجام می شود.

*یکی از گلایه های تولیدکنندگان در خصوص نوع برخورد و سیاست های بانک ها است آیا فعالیت شما در اداره جذب و حمایت از سرمایه گذاری برای کمک در این فرآیند اثری دارد؟

ما در تمامی فعالیت های بانکی که در رابطه با بحث سرمایه گذاری انجام می شود همراه سرمایه گذاران هستیم. درخواست سرمایه گذار زمانی که برای اخذ تسهیلات به ما مراجعه می کند در کمیته کارگروه رونق تولید که از سال گذشته شکل گرفته، مطرح و سپس به بانک عامل معرفی می شود.

میزان تسهیلاتی که بانک های استان کرمان توان پرداخت آن را دارند ۳.۵ تا پنج میلیارد تومان است و بانک ها بر اساس دستورالعمل های خود تسهیلات را به سرمایه گذار پرداخت می کنند.

ما در شرایطی که یک سرمایه گذار با توجه به وضعیت اقتصادی  کشور دچار مشکل شده باشد، به کمک بانک ها در کمیته رفع  موانع تولید از سرمایه گذار حمایت می کنیم و معمولا مشکلات سرمایه گذاران را در کمیته رفع موانع تولید حل خواهیم کرد.

بانک ها با توجه به وضعیت مالی که دارند و تسهیلاتی که در اختیارشان است همکاری بسیار خوبی در این رابطه داشته اند. طی سال گذشته در خصوص تبصره ۱۸ نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان در بحث صنایع و نزدیک به ۱۰۲میلیارد تومان در بخش کشاورزی برای سرمایه گذاری پرداخت شده است. در خصوص گله مندی سرمایه گذاران، کارآفرینان و تولید کنندگان از بانک باید شرایط بانک ها را هم‌ در نظر گرفت.

به عنوان مثال در سال ۸۸  فرد سرمایه گذار ۷۰ میلیون تومان تسهیلات از بانک‌ دریافت کرده و پروژه را نیمه تمام گذاشته و به تعهدات بانکی نیز عمل نکرده است، زمانی که بانک تضامین این سرمایه گذاری را اجرایی می کند سرمایه گذار گله مند می شود که بانک با من همکاری نمی کند. در اینجا سرمایه گذاران خود را مقصر نمی دانند و بانک ها را مقصر می دانند.

کد خبر: ۱۷٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha