۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
نظارت بر بازار پادزهر گرانفروشی/ مردم مطالبه گر باشند
معاون صمت کرمان در گفتگو با بازار:

نظارت بر بازار پادزهر گرانفروشی/ مردم مطالبه گر باشند

کرمان - معاون صمت شمال استان کرمان از تشدید نظارت بر بازار به منظور مقابله با گرانفروشی ها خبر داد و گفت: مردم هم باید در این زمینه مطالبه گر باشند.

خبرگزاری بازار - هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان نیاز مردم به کالاهای اساسی افزایش پیدا می کند و در این میان گاهی برخی افراد دست به سودجویی زده و اقدام به افزایش خودسرانه قیمت ها می کنند به گونه ای که نرخ های متفاوت از یک کالا در مناطق مختلف شهر مشاهده می شود.  در این خصوص افزایش نظارت ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز چنین مواردی دارد به همین دلیل هر ساله صمت و تعزیرات با راه اندازی گشت هایی، نظارت بر بازار را تشدید کرده و با سودجویان برخورد می کنند.

برای بررسی وضعیت بازار و نحوه اعمال نظارت بر واحدهای صنفی در استان کرمان با محمدرضا ابوالقاسمی معاون بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*نحوه نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی به ویژه در ماه مبارک رمضان چگونه است؟

هر سال در ایامی خاصی از سال مانند ماه مبارک رمضان طرح های ویژه ای برای نظارت بر بازار اجرا می شود و فعالیت واحدهای صنفی مورد بررسی قرار می گیرد. این نظارت ها در قالب کلیپ های بازرسی با حضور بازرسان صنعت، معدن، تجارت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف انجام می شود.  امسال هم طرح ویژه ماه رمضان در حال اجراست و وضعیت بازار به دقت بررسی می شود.

*مردم از چه طریق می توانند تخلفات واحدهای صنفی را گزارش دهند؟

با افزایش تقاضای کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان، ممکن شاهد تخلفاتی در این حوزه باشیم. گزارش تخلفات توسط واحد ستاد خبری ثبت می شود،  مردم می تواند صبح ها و عصرها به صورت تلفنی، حضوری و کتبی انواع تخلفات واحدهای صنفی را گزارش دهند.

*امکان برپایی سایت ویژه برای درج قیمت میوه و کالاها به منظور افزایش آگاهی مردم و جلوگیری از گرانفروشی وجود دارد؟

نرخ گذاری میوه به صورت هفتگی انجام و سپس نرخ ها در سامانه ۱۲۴ و سامانه سازمان صنعت، معدن و تجارت بارگذاری می شود، مردم می توانند با رصد این سامانه ها از سقف نرخ میوه و تره بار مطلع شوند.  همچنین هر واحد صنفی موظف است نرخ نامه را در مغازه خود نصب کند و عدم نصب نرخ نامه تخلف محسوب می شود که در صورت مشاهده با آن برخورد می شود.

اخیرا هماهنگی هایی برای نصب تابلوهای روان در میدان تره بار و واحدهای خرده فروش انجام شده است تا روزانه نرخ ها به صورت آنلاین نمایش داده شود و از این طریق مردم از نرخ به روز مطلع شوند. این اقدام تاثیر بسزایی در جلوگیری از گران فروشی و افزایش آگاهی مردم از قیمت ها دارد.

*دلیل تفاوت قیمت یک کالا در مناطق مختلف شهر چیست،  آیا این تفاوت قیمت بیانگر نظارت های ضعیف نیست؟

تفاوت قیمت برخی مناطق و برندها وجود دارد که گاهی به دلیل بُعد مسافتی است که برای ارسال کالا به بازار طی می شود.

طرحی تحت عنوان «پایش بدون قیمت» داریم که بر اساس آن مردم باید از خرید کالاهای بدون قیمت پرهیز کنند، چون عده ای از واسطه ها برای سودجویی و سوء استفاده بیشتر دست به تخلف می زنند و متاسفانه واحدهای صنفی هم فاکتور واقعی دریافت نمی کنند که این مساله باعث برخی سوء استفاده ها می شود.

در این خصوص سامانه جامع انبارها ایجاد شده است و تمامی واحدها تولیدی و وارد کننده باید کالاهایشان را در سامانه ثبت کنند، همچنین واحدهای توزیع کننده و خرده فروش ها هم باید حواله دریافت را حتما در این سامانه تایید کنند. این سامانه به عرضه و تقاضا و تعیین قیمت کمک می کند تا در این خصوص انحرافی رخ ندهد.

سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در حد توان و بضاعت سعی در عمل به وظایف ذاتی خود دارد و با گران فروشی و تخلفات در این زمینه برخورد می کند.

*تاکنون چه تعداد از واحدها از این قانون تمکین و اطلاعات کالاهایشان را در سامانه جامع انبارها ثبت کرده اند؟

سامانه انبارهای از سه ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرده و بیش از هزار انبار و واحد صنفی استان کرمان در سامانه انبار سازمان صنعت، معدن و تجارت ثبت شده است و از طریق سازمان صمت فرآیند تولید، ذخیره سازی و توزیع این واحدها رصد خواهد شد.

با گذشت زمان و افزایش تاثیرگذاری این سامانه، کار بازرسی و نظارت و جلوگیری از تخلفات آسان تر و دقیق تر می شود و مردم می توانند دسترسی راحت تری به کالاهای مدنظرشان داشته باشند.

*آیا تمهیداتی در زمینه جبران کمبود نیرو برای نظارت بر بازار در استان کرمان اندیشیده شده است؟

سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان با کمبود نیرو مواجه است، در کنار آن در استان تعداد واحدهای صنفی بسیار بالا است و نیروی کار فعلی ما جوابگوی این تعداد واحد نیست، اما سعی کرده ایم با تمام توان و کمک بسیج اصناف بازار را رصد کنیم و جو روانی بازار رو به تعادل برسانیم.

*اگر مردم ‌بخواهند در خصوص گران فروشی واحد صنفی شکایت کنند آیا به شکایت کتبی و حضوری نیاز دارد یا صرف تماس تلفنی کفایت می کند؟  

ستاد خبری گزارش تخلفات را به صورت تلفنی، حضوری و کتبی ثبت می کند و مردم در هر ساعت از شبانه روز می توانند با این ستاد تماس بگیرند.

رسیدگی به گزارش تخلفات در صمت به روز است به این معنی که ۹۸ درصد تمامی گزارشات وصول شده سریعا و همان روز رسیدگی می شود و روند هم به اطلاع شاکی و متشاکی خواهد رسید.

اما اگر از شاکی حقی ضایع شده باشد و بخواهد حقش را مطالبه کند باید به صورت کتبی گزارش دهد تا به آن مورد رسیدگی می شود و اگر حقی ضایع شده باشد با کمک سازمان تعزیرات حقوق فرد شاکی مسترد خواهد شد.

*در خصوص نرخ زلوبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان نظارتی انجام می شود؟

قیمت زلوبیا و بامینه در ابتدای ماه مبارک رمضان تصویب شده و به اطلاع قنادی ها رسیده است، گشت های مشترک تعزیرات و صنف قناد به صورت صبح و عصر از واحدهای عرضه کننده زلوبیا و بامیه بازرسی می کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با واحد متخلف برخورد می شود.

*مردم در زمینه مقابله با گرانفروشی چه نقشی می توانند ایفا کنند؟

نظارت بر بازار به صورت مستمر و با راه اندازی گشت های ویژه به خصوص در ماه مبارک رمضان در حال انجام است، در کنار این مساله مردم هم باید مطالبه گر باشند و می توانند در کنار ما به عنوان بازرس، گرانفروشی و تخلفات را از طریق شماره ۱۲۴ یا ۱۳۵ گزارش دهند. گزارشات ارسالی به این سامانه ها به سرعت و با دقت بررسی می شود.

کد خبر: ۱۷٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha