۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
صدور بارنامه مشکل اصلی باربری‌های آنلاین

صدور بارنامه مشکل اصلی باربری‌های آنلاین

صدوقی، کارآفرین حوزه باربری آنلاین گفت: شروط سخت برای صدور بارنامه از مهم‌ترین مشکلات کارآفرینان باربری‌های آنلاین است.

به گزارش بازار، محمد صدوقی کارآفرین حوزه باربری آنلاین گفت: پیدا کردن بار مهم‌ترین دغدغه راننده‌های حمل و نقل است. ما فکر کردیم که رانندگان باید بتوانند خیلی راحت بارشان را پیدا کنند و شهری که می‌رسند سریع بار را خالی کنند و برای برگشت هم بار داشته باشند.

صدوقی همچنین گفت: برنامه‌ای طراحی کردیم تا راننده‌ها بتوانند راحت بار برای حمل پیدا کنند و راحت حمل کنند. یعنی این برنامه کمک می‌کند تا زمان پیدا کردن بار کوتاه شود. مصرف سوخت ماشین را کاهش می‌دهد و نیازی نیست تا راننده مسافت زیادی را طی کند تا بار پیدا کند. این برنامه حق انتخاب را برای راننده‌ها ایجاد می‌کند تا از میان چند بار یکی را که متناسب با وسیله نقلیه و مسیر خودشان است انتخاب کنند. همچنین صاحب کالا راحت راننده خود را انتخاب می‌کند و راننده هم راحت کالای مناسب خود را برای حمل پیدا می‌کند، که در مجموع باعث افزایش بهره وری می‌شود.

این کارآفرین حوزه باربری آنلاین در مورد صدور مجوز فعالیت خود گفت: ما برای دریافت مجوز اینکار دوسال زمان صرف کردیم تا مجوز بازارگاهی را دریافت کردیم یعنی ابتدا آیین نامه آن تدوین شد و در سازمان راهداری و حمل و نقل و ما را بعنوان شرکت فناوری اطلاعات در حوزه حمل و نقل بشناسند. تا ما بتوانیم سند حمل و نقل یعنی بارنامه را صادر کنیم. اما تا همین امروز به نتیجه نرسیدیم، زیرا بر اساس آیین نامه شرکت‌های بازارگاهی ما مجبور هستیم تا حداقل صد تا تریلر و کامیون حمل بار داشته باشیم. در حالی که این کار شرکت ما نیست و ما یک شرکت فناوری اطلاعات در حوزه آی تی هستیم و کامیون داری و بحث‌های حمل نقل و تعمیر نگهداری و استخدام راننده و ... به حوزه کاری ما مربوط نمی‌شود.

به گفته صدوقی این در حالی است که بر اساس آمار خود شرکت راهداری حدود ۹۴ درصد خودروها و کامیون‌های حمل و نقل جاده‌ای خود راننده‌ها مالکش هستند و نه شرکت‌های باربری فعال در حوزه حمل و نقل بار؛ یعنی مالکیت حقیقی دارند نه حقوقی.

صدوقی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی خود را صدور بارنامه‌ها دانست و گفت: ما فقط می‌توانیم ۸۰۰ هزار بارنامه در سال صادر کنیم یعنی حدود ۲ دهم در صد از کل ۳۲ میلیون بارنامه‌ای که در سال برای حمل و نقل صادر می‌شود؛ که با این همه هزنیه یعنی هیچ. این شرایط اتفاقی در بازار ایجاد نمی‌کند، یعنی آن اتفاقی که باید در بازار بیافتد با اینترنت و هوش مصنوعی که در دنیا بازار را هدایت و کنترل می‌کند نمی‌افتد. در دنیا این اتفاق الان افتاده و برای راننده مسیر را مشخص می‌کنند و راننده فقط رفت کار نمی‌کند بلکه زنجیره‌ای از بار و راه برای راننده تعریف می‌شود و راننده اصلا زمان هدر رفته و هزینه بی بازگشت ندارد. در این برنامه‌ها بهینه و ایمن خاطرترین مسیر برای راننده و برای صاحب کالا ایجاد می‌گردد.

این کارآفرین حوزه باربری آنلاین گفت: ما از سال ۹۶ تا کنون بدنبال دریافت مجوز صدور بارنامه بودیم، ولی سازمان راهداری هنوز به ما مجوز نداده است. در دنیا صنعت حمل ونقل ۱۰ تا ۱۱ درصد جی دی پی کشورها را تشکیل می‌دهد. اگر ما بتوانیم در این حوزه درصدی یعنی حتی اگر یک درصد بهره وری حمل و نقل جاده‌ای را بهبود بخشیم خیلی کمک میکند به حجم اقتصاد کلان کشور. به این ترتیب که حجم مالی حمل و نقل جاده‌ای کشور در سال ۲۰۰ هزار میلیار تومان است. اگر ما بتوانیم در حوزه حمل و نقل جاده‌ای به ویژه در حوزه سوخت بهره وری ایجاد کنیم حجم زیادی در هزینه سوخت صرفه جویی می‌شود. همینطور در زمان و هزینه‌های دیگر بخش حمل ونقل. کشور ما که در موقیعت بسیار مناسبی برای حمل و نقل و جابجایی کالا دارد و می‌تواند حتی در حمل و نقل منطقه‌ای و بین المللی نقش موثر و درآمد بالایی داشته باشد که متاسفانه بدون تدبیر این حوزه رها شده است.

به گفته صدوقی در دنیا نمون‌های زیادی از این شرکت‌های باربری آنلاین وجود دارد. در آلمان وی اج ال هست، در امارات استارتاپی در این حوزه فعال شده. در ترکیه همچنین شرکت‌های‌ای تی حمل و نقل فعالند، ولی در کشور ما به علت مشکلات داشتن مجوز با وجود علاقمندی چندین شرکت هنوز تحرکی ایجاد نشده است.

کار اصلی شرکت‌های فناوری اطلاعات در حوزه حمل نقل کالا اینه که پیچیدگی بازار یعنی پیداکردن کالا و راننده مناسب برای حمل و تعیین مسیر حمل را با روش‌های مهندسی پیدا می‌کنند تا کالا با کمترین هزینه و کمترین زمان به مقصد برسد.

در کشور ما در حال حاضر هزینه حمل کالا بالاست. به دلیل اینکه بخش عمده هزینه به جیب دولت، بخشی به جیب واسطه‌ها و باربری می‌رود و این ایجاد فساد می‌کند و هزینه حمل و نقل کالا را زیاد می‌کند.

کد خبر: ۱۷۷٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha