۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
مازندران «آزاد» شد؛ جهش صادرات یا کانون واردات
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندران «آزاد» شد؛ جهش صادرات یا کانون واردات

ساری - دست مازندران پس از سه دهه و در سال جهش تولید به منطقه آزاد رسید اما آیا این منطقه سبب رونق تولید و صادرات خواهد شد یا استان را به محل دپوی کالاهای وارداتی لوکس غیرضروری مبدل می‌کند.

خبرگزاری بازار- تصویب منطقه آزاد نوعی شور و شعف را بین همه اقشار در مازندران ایجاد کرد، برخی از قشرهای عادی از منطقه آزاد به سوارشدن در خودروهای لوکس و خارجی و کاهش قیمت این خودروهای چند صدمیلیونی و وارداتی تعبیر می‌کنند.

عده‌ای از منطقه آزاد به گران شدن قیمت اراضی و اجناس و موج دیگر ویلا سازی‌ها در مازندران تفسیر می‌کنند که بیش از همه اراضی بکر و حاصلخیزش را نشانه گرفته است و دسته‌ای دیگر به واردات کالاهای غیرضروری و لوکس تعبیر می‌کنند. اما به‌راستی فلسفه منطقه آزاد چیست.

پرونده ایجاد منطقه آزاد در مازندران به قدمت سه دهه و عمر چندین دولت برمی‌گردد، زمانی این طرح به دلیل اختلافات سیاسی و اجتماعی و سهم خواهی نمایندگان و مسئولان شهرستان‌های مختلف از تصویب خارج‌شده بود و درنهایت دو سال پیش‌طرح سه لکه‌ای برای ایجاد منطقه آزاد در مازندران پیشنهاد و سرانجام روز یکشنبه در مجلس تصویب شد.

مازندران با داشتن زیرساخت‌های بندری نظیر امیرآباد، فریدون‌کنار و نوشهر باید بسیار پیش‌تر به این آرزوی قدیمی خود دست می‌یافت

محمد رحمتی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بالاخره پس از سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌های مختلف، منطقه آزاد استان به سرانجام رسیده است، می‌گوید: مازندران با داشتن زیرساخت‌های بندری نظیر امیرآباد، فریدون‌کنار و نوشهر باید بسیار پیش‌تر به این آرزوی قدیمی خود دست می‌یافت.

وی وجود یک هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی آماده سرمایه‌گذاری در شرق استان و بندر امیرآباد، وجود اسکله‌های متعدد، دو منطقه ویژه اقتصادی در امیرآباد و نوشهر، حجم بالای مشارکت خصوصی، ظرفیت و زیرساخت‌های مناسب صادراتی، فعالیت سه فرودگاه بزرگ و مناسب در نوشهر، ساری و رامسر را از دیگر مزیت‌های تبدیل استان به منطقه آزاد بیان کرد.

رحمتی ادامه داد: باید از فرصت استثنایی منطقه آزاد برای درآمدزایی و اشتغال‌زایی بهره گرفت و نباید این منطقه همانند بسیاری از مناطق آزاد در کشور به محل تبدیل واردات کالاهای لوکس و یا وارداتی غیرضروری و دپوی آن مبدل شود.

وی با اظهار اینکه اگرچه منطقه آزاد دارای معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، صادراتی و وارداتی است اما باید رویکرد صادراتی را در این مناطق موردتوجه قرارداد، تصریح کرد: تجربه مناطق آزاد در کشور نشان می‌دهد که این مناطق بیشتر دپوی کالای وارداتی شده است.

فلسفه شکل گیری منطقه آزاد

محمد اصغری فعال اقتصادی در مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه فلسفه شکل‌گیری منطقه آزاد باید جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه اشتغال باشد، به تولید محصولات مختلف کشاورزی و فعالیت بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد دارای مزیت‌هایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و غیره است و به‌جای واردات خودروهای لوکس باید به محلی برای افزایش درآمدهای ناشی از توریسم، حمل‌ونقل، توسعه بانکداری و بیمه گری و غیره تبدیل شود.

وجود زیرساخت‌هایی نظیر بندر، فرودگاه، نزدیکی به پایتخت و غیره در کنار منطقه آزاد، باید مازندران را به مهد و کانون صادرات به کشورهای مختلف تبدیل کند

وی درعین‌حال تأکید کرد: با توجه به اینکه به‌زودی قانون منطقه آزاد در استان عملیاتی می‌شود باید نسبت به آموزش عمومی درباره آشنایی‌ با این قوانین اقدام شود زیرا در حال حاضر تصور نادرستی از ایجاد منطقه آزاد بین عموم وجود دارد که ناشی از القای فرهنگ واردات کالای لوکس نظیر خودروهای خارجی است.

گامی برای توسعه مازندران

درعین‌حال استاندار مازندران نیز با اشاره به تصویب منطقه آزاد در مازندران از آن به‌عنوان گامی بلند برای توسعه اقتصادی و تجاری استان یادکرد و گفت: باید ایجاد فرصت‌های شغلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه درآمدها غایت ایجاد منطقه آزاد در استان باشد.

وی کسب درآمدهای ارزی را ازجمله فلسفه ایجاد منطقه آزاد برشمرد و گفت: با ایجاد و رونق منطقه آزاد باید شاهد رونق و شکوفایی استان در حوزه‌های اقتصادی و صادراتی باشیم.

طرح ایجاد منطقه آزاد با سه‌ لکه اقتصادی شامل امیرآباد، نوشهر و فریدون‌کنار تا حدودی تنش‌ها و اختلافات و سهم خواهی‌های شهرستانی و منطقه را در مازندران کاهش خواهد داد

باید از فرصت ایجاد این منطقه برای توسعه و رونق اقتصاد و صادرات بهره گرفت زیرا معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نداشتن تشریفات زاید ارزی واداری و سهولت در فرایند صادرات و واردات؛ محرک‌های تحقق شکوفایی استان از مزیت‌های ایجاد این منطقه خواهد بود.

کمک به مهار تورم، تسریع در امور زیربنایی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمدهای عمومی، تنظیم بازار کالا و کالا و راه‌یابی به بازارهای جهانی و منطقه‌ای و جذب نقدینگی سرگردان داخلی از دیگر مزیت‌هایی است که با ایجاد منطقه آزاد می‌توان به آن دست‌یافت.

کد خبر: ۱۷٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      1 0
      بندر فریدونکنار منطقه ازاد نشد، چپکرود منطقه آزاد شد