۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کاهش چشمگیر ذخایر آبزیان در خلیج فارس| میگو در بوشهر تمام می شود
گزارش بازار از یک فاجعه قریب الوقوع؛

کاهش چشمگیر ذخایر آبزیان در خلیج فارس| میگو در بوشهر تمام می شود

بوشهر- کاهش ذخایر آبزیان در خلیج فارس زنگ خطر جدی برای نسل آینده را به صدا در آورده و اگر وضعیت با همین‌ روال ادامه یابد، ذخایر میگو در خلیج فارس به صفر خواهد رسید.

بازار؛ گروه استان‌ها: میگو و ماهی از مهم‌ترین محصولات دریایی خلیج فارس هستند و بیش از ۱۲ هزار خانوار در استان بوشهر از طریق صید و صیادی ارتزاق و امرار معاش دارند.

در چند دهه اخیر، صیادان همواره در تابستان نسبت به صید میگو و در سایر فصول نیز نسبت به صید ماهی اقدام می‌کنند و سفره خود و مردم را رنگین کرده و از این طریق مشاغل فراوانی به طور مستقیم و غیرمستقیم در استان ایجاد شده است.

کاهش چشمگیر صید میگو در استان بوشهر

در چند سال اخیر شاهد کاهش میزان صید میگو نسبت به سال قبل‌تر هستیم به گونه‌ای که در تابستان ۱۴۰۰ بیش از ۲۵۰۰ تن میگو صید شد و در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰۰ تن میگو وارد تورهای صیادان شد.

با وجودی که تعداد صیادان و تعداد روزهای مجاز صید، تغییری نداشته، کاهش صید یک پیام روشن دارد و آن هم کاهش ذخایر آبزیان در خلیج فارس است و اگر این روال با همین شتاب و کیفیت ادامه یابد، سال آینده کمتر از هزار تن میگو صید می‌شود و به تدریج شاهد صفر شدن ذخایر میگو خواهیم بود.

با توجه به اینکه میگو یک محصول استراتژیک برای استان است و مشتریان خارجی خوبی نیز دارد ، کاهش سالانه ذخایر آبزیان به ویژه میگو، خطرناک بوده و مشاغل زیادی را از بین خواهد برد.

تعدادی از صیادان و فعالان حوزه آبزی‌پروری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بر لزوم توجه مسئولان به حفظ ذخایر میگو در خلیج فارس تاکید کرده و خواستار برخورد قاطع با متخلفان شدند.

لزوم برخورد با صید ترال

احمد ابراهیم‌زاده از صیادان مجوزدار بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه هر سال وضعیت بدتر و بدتر می‌شود و صید میگو کاهش می‌یابد.

وی افزود: بارها گفته‌ایم که با صید ترال برخورد کنید ولی اقدامی نشد تا الان که به این‌روز افتاده‌ایم.

کیوان الهی‌نژاد از صیادان بخش دلوار نیز به خبرنگار بازار گفت: صیادان واقعی و مجوزدار فقط سالی ۴۵ روز می‌توانند صید کنند ولی صیادان غیر مجاز در تمام ایام سال هستند و برخوردی هم نمی‌شود.

وی بیان کرد: برخوردهای موردی که با صیادان غیر مجاز می‌شود، دردی را دوا نمی‌کند و باید با قاطعیت و در تمام ایام سال برخورد و نظارت شود.

اجرای طرح دریابست، جلوگیری از صید ترال، برخورد بازدارنده با صیادان غیر مجاز و حمایت از تخم‌گذاری آبزیان از مهم‌ترین عوامل برای تثبیت ذخایر آبزیان در خلیج فارس است

یحیی حسن‌پور از فعالان صید میگو در دیلم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اجرای طرح دریابست، جلوگیری از صید ترال، برخورد بازدارنده با صیادان غیر مجاز و حمایت از تخم‌گذاری آبزیان از مهم‌ترین عوامل برای تثبیت ذخایر آبزیان در خلیج فارس است.

وی اضافه کرد: اگر این مواردی که اشاره شد، دقیق و بدون مماشات، اجرایی و عملیاتی شود، قول می‌دهم ذخایر حفظ شوند.

نصرالله نادریان از صیادان جزیره شمالی نیز به خبرنگار بازار گفت: شخص استاندار بوشهر باید ورود کند و اگر کم‌کاری و اهمال صورت گیرد به نتیجه نمی‌رسیم.

وی تاکید کرد: صیادان غیر مجاز از دزدان دریایی خطرناک‌تر هستند و اگر با این گروه مخرب طبیعت برخورد نشود، خسارت جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

لزوم ورود پژوهشکده میگوی کشور و شیلات به وضعیت ذخایر آبزیان در خلیج فارس

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به کاهش ذخایر آبزیان در خلیج فارس اظهار داشت: این مساله زنگ خطر جدی برای منابع ذخیره در خلیج فارس است و در آینده اگر فکری اساسی نشود، غیر قابل جبران است.

استاندار بوشهر یادآور شد: خلیج فارس دارای ارزش و اهمیت بسیار زیادی برای کشور و استان است و حفظ و صیانت از خلیج فارس و ذخایر آن، وظیفه همگان است.

وی افزود: امسال میزان صید نسبت به سنوات گذشته کاهش داشته و متولیان حوزه شیلات و پژوهشکده میگوی کشور باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

استاندار بوشهر از صید ترال به عنوان یک شیوه مخرب برای ذخایر میگو نام برد و بیان کرد: سال‌هاست برای مقابله با این شیوه، اقدام شده که باید دقیق‌تر و بهتر اجرایی و عملیاتی شود.

محمدی‌زاده تصریح کرد: مدیریت ارشد استان بوشهر در راستای بهبود ذخایر آبزیان در خلیج فارس از همه توان و ظرفیت موجود بهره می‌برد و امیدوارم به نتایج مورد نظر برسیم.

مدیران شیلات باید نظارت دقیق و حساب شده بر روند صید و صیادی داشته باشند تا آیندگان نیز از مواهب دریایی بهره‌مند شوند

عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صیدهای غیر مجاز، بیشترین ضربه را به ذخایر آبزیان به ویژه میگو در خلیج فارس وارد کرده است.

وی افزود: مدیران شیلات باید نظارت دقیق و حساب شده بر روند صید و صیادی داشته باشند تا آیندگان نیز از مواهب دریایی بهره‌مند شوند.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آلایندگی‌های ناشی از لکه‌های نفتی نیز خسارت زیادی به آبزیان وارد کرده و انتظار می‌رود این موضوع نیز با دقت بررسی شود.

بدون تردید اجرای طرح دریابست یک راهکار ارزشمند برای آبزیان به منظور بازسازی ذخایر است

علی بازدار مدیر کل شیلات استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: در سال جاری میزان صید میگو نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد کمتر شده و ذخایر آبزیان در خلیج فارس کاهش چشمگیری داشته است.

وی خواستار اجرای دقیق طرح دریابست در آب‌های استان بوشهر شد و افزود: دریابست در واقع به معنای تعطیلی فعالیت‌های صیادی در یک دوره زمانی مشخص است که به ویژه زمان تخم‌گذاری آبزیان بهترین زمان برای اجرای طرح دریابست است.

بازدار یادآور شد: بدون تردید اجرای طرح دریابست یک راهکار ارزشمند برای آبزیان به منظور بازسازی ذخایر است.

مدیر کل شیلات استان بوشهر یادآور شد: در اواخر سال تا اوایل سال آینده یعنی اسفند تا اردیبهشت، زمان اوج تخم‌ریزی آبزیان که مصادف با تجدید نسل آبزیان است، بهترین و حیاتی‌ترین زمان برای اجرای طرح دریابست است.

بازدار گفت: اگر چند سال این روند به طور دقیق اجرایی شود، شاهد بازسازی ذخایرآبزیان به ویژه میگوی خلیج فارس خواهیم بود.

افزایش ادوات صید از عوامل کاهش ذخایر آبزیان است

عقیل دشتیان نسب رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بندر بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: هر سال که جلوتر می‌رویم میزان ذخایر و طبیعتا میزان صید میگو کاهش یافته است.

وی افزود: افزایش ادوات صید به ویژه ادوات صید ترال که صید غیر مجاز است، سبب کاهش ذخایر شده و این روند باید مدیریت شود.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور اظهار کرد: اجرای طرح دریابست یک طرح مهم و تاثیرگذار برای حفظ ذخایر آبزیان است و باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

دشتیان نسب یادآور شد: صیادان غیر مجاز از مهم‌ترین عوامل کاهش ذخایر به شمار می‌روند که برخورد قاطع و قانونی با این افراد می‌تواند به حفظ ذخایر میگو کمک شایانی کند.

مسئولان شیلات پای قوانینی که وضع می‌کنند بایستند

به نظر می‌رسد، ما به عنوان استفاده کنندگان از منابع غنی خلیج فارس، باید هوشیار و بیدار باشیم و کاری نکنیم که آیندگان ما را به باد انتقاد بگیرند.

اگر چه میگو یک کالای ارزشمند صادراتی است و هر میزان، صادرات میگو بیشتر باشد، طبیعتا درآمد ارزی بالاتر رفته و معیشت مردم نیز بهبود می‌یابد، لکن‌ اگر صید بی رویه و بدون قانون مشخص انجام شود، صدمات جبران ناپذیری به منابع دریایی وارد می‌شود و آیندگان با کاهش چشمگیر ذخایر مواجهند.

متولیان امور شیلات و میگوی استان و کشور، باید پای قوانینی که وضع می‌کنند بایستند و با هر شخصی که صید غیر قانونی انجام می‌دهد برخورد قاطع کنند و جریمه سنگین برای متخلفان و صیادان غیر مجاز در آب های خلیج فارس در نظر بگیرند تا کسی جرات تعرض به دریا را نداشته باشد.

کد خبر: ۱۷۶٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید جلیل انوری IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      7 0
      سلام . تا وقتی یه نخبه رئیس سازمان شیلات ایران و رئیس حراست نمونه کشوری هست خوبه آب تو خلیج فارس هست . به شرطی نسل صنعت شیلاتی نابود بشه
    • ایرانی IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      2 0
      علت فقط وفقط فروش اب زیان خلیج فارس به چین در دولت روحانی و سید ترال است ولا غیر سپاه جلو این کار را با حمایت دولت رئیسی بگیرد و سند ۲۵ ساله با چین وروسیه لغو گردد
    • میلاد IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      من خودم تو بوشهر زندگی می کنم میگو خیلیم زیاده همین دیروز هم قلیه میگو داشتیم پدرم برادرم پسر عمه ام پدربزرگم عموم پدر پسر عمه ام اینا همه صیادن و از وضعیت دریا خوب خبر دارن ولی ماهی واقعا کم شده