۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
گروه ۷۷ بعلاوه چین خواستار رفع فوری اقدامات یکجانبه اقتصادی علیه ایران شد

گروه ۷۷ بعلاوه چین خواستار رفع فوری اقدامات یکجانبه اقتصادی علیه ایران شد

گروه ۷۷ بعلاوه چین در بیانیه ای خواستار رفع فوری اقدامات یکجانبه اقتصادی و تجاری علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش بازار، گروه ۷۷ بعلاوه چین شامگاه جمعه به وقت محلی در بیانیه نهایی خود، در دو پاراگراف جداگانه، از مواضع جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته ای حمایت و نیز ضمن مخالفت و رد صریح اقدامات یکجانبه اقتصادی و تجاری علیه کشورمان، خواستار رفع فوری اینگونه اقدامات شدند.

گروه ۷۷ بعلاوه چین در حال حاضر با عضویت ۱۳۴ کشور، بزرگترین بلوک سیاسی و مذاکراتی در سازمان ملل بوده و اجلاس وزرای امور خارجه گروه مزبور، همه ساله در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود.

در اجلاس امسال که چهل و ششمین اجلاس سالانه این گروه بود، بیانیه نهایی وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه ۷۷ بعلاوه چین نیز به تصویب رسید.

نماینده ایران در چهل و ششمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷۷ بعلاوه چین گفت که این گروه بعنوان بزرگترین ائتلاف بین المللی کشورهای در حال توسعه، با داشتن حدود سه چهارم اعضای سازمان ملل متحد، امروزه به عنوان تاثیرگذارترین مکانیزم سیاسی - بین المللی کشورهای در حال توسعه تلقی می شود که تاثیرات خود را در چند سال اخیر بر بسیاری از روندها، تصمیمات و اسناد بین المللی و اجرای آنها نشان داده است.

مشاور وزیر امور خارجه افزود: گروه ۷۷ بعلاوه چین همیشه مهمترین کنشگر بین المللی در عرصه مخالفت با تحریم های غیر قانونی و اقدامات قهری یکجانبه، تاکید بر حق توسعه و تامین مالی کشورهای درحال توسعه بوده است.

اسحاق آل حبیب مشاور وزیر خارجه افزود: محدود کردن یا منع کشورهای در حال توسعه از دسترسی به نظام مالی و تجاری بین المللی و تحمیل اقدامات یک جانبه قهری به افزایش فقر و شکاف های درآمدی، نقض حق سلامت و بهداشت، نقض حق برخورداری از آموزش، ممانعت از رسیدن به توسعه فراگیر و پایدار و نهایتا به گسترش هر چه بیشتر چرخه ناامنی اجتماعی و بی ثباتی منجر خواهد شد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات ناشی از تحریم های یکجانبه اقتصادی غیرقانونی، میزبانی سخاوتمند برای بسیاری از اتباع خارجی بوده است و در این زمینه فراهم سازی امکانات برای آموزش، تغذیه و بهداشت ایشان را بدون هیچ گونه تبعیضی مد نظر داشته است.

نماینده ایران در نشست گروه ۷۷ بعلاوه چین، تلاش ایران را در دوره کرونا برای واکسیناسیون اتباع خارجی، منعکس کننده اعتقاد و مسئولیت پذیری فراگیر جمهوری اسلامی ایران در ایجاد توسعه پایدار برای همه ملت ها است. همه کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته باید تعداد متناسبی از پناهجویان را در خاک خود بپذیرند و مسئولیت بین المللی خود را در این زمینه ایفا کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به امنیت منطقه ای و جهانی در عرصه های مختلف مبارزه با مواد مخدر به جهت همسایگی با بزرگترین تولید کننده مواد افیونی در دنیا، متحمل میلیاردها دلار هزینه های مادی و همچنین معنوی فراوان از جمله هزاران شهید و مجروح شده است.

به گفته نماینده ایران، ضرورت دارد همه کشورها و نهادهای منطقه ای و بین المللی که از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه منتفع و بهره مند می شوند، ایران را که در این زمینه به نیابت از سایر کشورها در حال اقدام است یاری رسانده و به اصل مسئولیت مشترک عمل کنند تا از افزایش بیش از پیش سیل عظیم مواد مخدر و گسترش ناامنی های منطقه ای و جهانی جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: همبستگی هر چه بیشتر گروه ۷۷ و تقویت ساز و کارهای آن و رفع تعاملی اختلافات در مواضع کشورها در درون گروه، لازمه نقش آفرینی کارآمد و موثر این ظرفیت بین المللی برای کشورهای در حال توسعه است.

به گفته وی، گروه ۷۷ و چین برای داشتن عملکردی موثرتر و حضوری فعال تر در حوزه های موضوعی تغییر آب و هوا، تامین مالی توسعه، دسترسی همه کشورها به فناوری و منابع مالی بین المللی، رفع موانع سرمایه گذاری و انتقال منابع مالی، رفع تحریم های یک جانبه، کاهش فقر، کاهش شکاف دیجیتال، افزایش سطوح همکاری های اقتصادی جنوب- جنوب و شمال- جنوب، و موارد دیگر، باید برنامه ریزی و سیاست های منسجم و یکپارچه ای را اتخاذ کند که جمهوری اسلامی ایران آماده هر گونه همکاری و مشارکت با سایر اعضای گروه ۷۷ است.

کد خبر: ۱۷۶٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha